Författare Ämne: Nya forntidsutställningen på Historiska museet öppnar!  (läst 3931 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Nya forntidsutställningen på Historiska museet öppnar!
« skrivet: oktober 24, 2005, 12:01 »
Historiska museets nya forntidsutställning Forntider är indelat i två delar varav del 1 öppnar den 11 november 2005.  :D

Läs mer här.
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Nya forntidsutställningen på Historiska museet öppnar!
« Svar #1 skrivet: mars 21, 2013, 20:25 »
Jag har haft tid att trampa runt på Historiska i Stockholm ett par gånger de senaste veckorna. Vikingadelen är påkostad och modern med glasmontrar där man kan titta på fantastiska föremål från olika vinklar. Bästa delen av Historiska.

Forntidsdelen är däremot trist med ett bäst före datum. Liknar en motsvarande utställning på Malmöhus slott som nu har kasserats och skall byggas upp på nytt. Blir som att titta in i skåp och man verkar ha gett upp att uppdatera beskrivningarna om vad som finns i skåpen.  Fynden är fantastiska men är tråkigt presenterade och järnåldern blandas för mycket med tidigare perioder.

Balkåkratrumman har hamnat i den moderna vikingadelen men i ett sidorrum och i en svårfångad monter. Man måste leta för att hitta den.

Om jag inte minns fel har man lagt en fin bronsålderssköld i en glasmonter i golvet i ett av rummen. Varför? Jag vill gå runt ett fynd som detta och se det från olika vinklar. Bronsåldershorn har fått samma tveksamma behandling.

Thomas I