Författare Ämne: 1000 års plöjning helt onödigt  (läst 4609 gånger)

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
1000 års plöjning helt onödigt
« skrivet: september 13, 2013, 22:04 »
Förstörandet av kulturarvet genom plöjning var kanske helt onödigt.

http://www.ystadsallehanda.se/ystad/article1972322/Pa-Charlottenlunds-gard-gor-maskarna-grovjobbet.html

Maskarna gör samma jobb mer effektivt. Intressant hur många timmar under 1000 år som lagts på onödig plöjning

Thomas I

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: 1000 års plöjning helt onödigt
« Svar #1 skrivet: september 13, 2013, 22:28 »
Tror inte artikeln gav hela sanningen, plöjning/jordfräsning behövs för att ta bort gräslagret(ev andra våxter)...

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: 1000 års plöjning helt onödigt
« Svar #2 skrivet: september 14, 2013, 20:51 »
Plöjning är inte bara en fråga om att luckra jorden. Det gäller även skapa en miljö där grödan inte konkurreras ut av andra arter.
Det fanns inga ogräsbekämpningsmedel förr. Och jag tror det blir kärvt att gå över från t ex vallodling till sädesodling utan att först plöja upp grässvålen.
Därmed inte sagt att man inte kan minska på plöjningen när man har tillgång till bekämpningsmedel.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: 1000 års plöjning helt onödigt
« Svar #3 skrivet: september 14, 2013, 21:17 »
Det borde väl krävas tillstånd från länsstyrelsen för att odla? Har sett bönder i full verksamhet på platser som garanterat haft många fornlämningar i ploglagret. Speciellt på Gotland borde all plöjning förbjudas (speciellt för amatörbönder)

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: 1000 års plöjning helt onödigt
« Svar #4 skrivet: september 15, 2013, 10:49 »
Jag formulerade mig fel. Skulle egentligen vara de senaste  hundra års djupplöjande av mer än 1000 år gamla kulturlager har skett i onödan.

Thomas I

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: 1000 års plöjning helt onödigt
« Svar #5 skrivet: september 15, 2013, 22:11 »
Det dummaste jag sett på denna sida var nog de två senaste kommentarerna i denna tråden.. >:D

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: 1000 års plöjning helt onödigt
« Svar #6 skrivet: september 15, 2013, 22:25 »
Dersa, när du skriver ditt inlägg på den här nivn:

Citera
Det dummaste jag sett på denna sida var nog de två senaste kommentarerna i denna tråden..

Kan du kanske förklara varför man måste plöja 1 meter ner i jorden för att bli av med ett gräslager på 1-2 decimeter? Jag har länkat till en artikel där man diskuterar djupplöjning utifrån miljömässiga och ekonomiska faktorer som kan påverkar andra aspekter som kulturarv.

Tagga ner och diskutera istället!

Thomas I

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: 1000 års plöjning helt onödigt
« Svar #7 skrivet: september 15, 2013, 23:48 »
Dersa, när du skriver ditt inlägg på den här nivn:

Kan du kanske förklara varför man måste plöja 1 meter ner i jorden för att bli av med ett gräslager på 1-2 decimeter? Jag har länkat till en artikel där man diskuterar djupplöjning utifrån miljömässiga och ekonomiska faktorer som kan påverkar andra aspekter som kulturarv.

Tagga ner och diskutera istället!

Thomas I
Tror inte att det går att plöja en meter ner i jorden, ser heller ingen vits med det då det räcker med ca 30-40 cm för att behålla organismer som är positiva för grödorna.. Går man djupare så finns det inget elller iaf mindre liv som främjar grödors livskraft.. En meters plöjning kan ju iofs ha med dränering att göra, för att leda bort vatten så man kan odla något på marken, fast då  brukar man plöja diken där man lägger ned dräneringsslangar..