Författare Ämne: "Mystiska figurer" på en hällristning  (läst 2780 gånger)

Utloggad Medeltidsoscar

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
"Mystiska figurer" på en hällristning
« skrivet: september 12, 2013, 12:50 »
Jag sitter för tillfället och plockar ihop en liten GIS-databas över Hamburgsund i Bohuslän, och i FMIS dök det upp en liten underlig beskrivning av några figurer på en hällristning. Figurerna beskrivs som "mystiska" i anteckningarna och då jag inte sett något liknande riktigt innan blev jag nyfiken på om något som är mer välbevandrad på området kan beskriva vad det skulle kunna vara/föreställa. Jag har en vag känsla av att jag har sett liknande figurer som den högra på ornamentik från medelhavsområdet, men kan inte riktigt säga var. Den vänstra är dock den som ser mest underlig ut. Ta er gärna en titt och kom med spännande teorier!  ;)


Utloggad ioan

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
SV: "Mystiska figurer" på en hällristning
« Svar #1 skrivet: september 13, 2013, 18:01 »
Det är tyvärr inte alls säkert att hällristningarna egentligen ser ut som de har avbildats... så dra inte för stora slutsatser   :)

Resultatet från en dokumentation av hällristningar beror enormt mycket på vem som gör den. Det är sannolikt att det som har avbildats och beskrivits i inventeringsboken skiljer sig stort från vad erfarna proffs (t.ex. hallristning.se) idag skulle se vid en dokumentation.