Författare Ämne: Tips mottages för sökande!  (läst 3409 gånger)

Utloggad Surlaffe

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
Tips mottages för sökande!
« skrivet: september 11, 2013, 23:57 »
Hej!

Jag och min sambo är båda väldigt intresserade av historia och arkeologi.
Ingen av oss har någon som helst utbildning i den typen av verksamhet men
intresset är starkt, framförallt för den vikingatida perioden. Vi har sedan länge
fått blodad tand av vikingahistoria och vad ökar "påtagligheten" mer än handfasta
ting bevarade från den svunna tiden?

Som sagt, vi har ingen utbildning i arkeologiska metoder eller liknande men viljan
och fantasin finns där. Det är nästan omöjligt att låta bli att leta runor var gång vi
går förbi en någorlunda platt sten under hundpromenaderna i skogen.
Vi har sedan vårt senaste eventuella fynd lärt oss att vara mer försiktiga när skatten
väl är funnen men att faktiskt nå fram till att hitta något kan knappast skada.
Därför vänder vi oss nu till er erfarna här på forumet för tips och råd på hur vi ska gå
tillväga för att finna ofunna lämningar. Allt från långa detaljrika metoder till kortare tips
mottages tacksamt!

Kul att forumet är up running igen, well done! :)

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Tips mottages för sökande!
« Svar #1 skrivet: september 12, 2013, 01:08 »
När det gäller runstenar är ett tips att leta i kyrkmurar, åtminstone i landskap som Uppland och Östergötland har åtskilliga fynd gjorts där.

Om man vill leta okända fornminnen i allmänhet så är skogsterräng nog det bästa, där är fornminnesinventeringen ofta ytterst ofullständig. Nu är i och för sig det mesta man hittar där nog medeltida eller yngre, men inte allt.
Som ett exempel kan nämnas att jag för några år sedan gick över ca 5 kvadratkilometer skog i norra Östergötland mycket noggrant i samband med en botanisk inventering, och passade på att även leta fornminnen. Jag hittade följande som inte fanns registrerat tidigare: två hyttplatser, fem gruvhål, tre kalkugnar, fem kalkbrott, två hamnanläggningar, tre torpruiner och några obestämda husgrundar. Jag rapporterade alltihop, men senast jag kollade hade fortfarande inget kommit in i fornminnesregistret (däremot har det kommit med i Järnkontorets inventering av bergshistoriska objekt i Östergötland).

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Tips mottages för sökande!
« Svar #2 skrivet: september 12, 2013, 12:54 »
Vi har en del problem vad gäller att hitta äldre fornlämningar.

Från Dalälvens dalgångar och norrut, så har vi haft en omfattande landhöjning. Fornlämningarna ligger inte samlade på samma sätt som inom S Skandinavien.
Dels innebär det att de lämningar, som finns är dolda i skogsmark och/eller övertorvade. Det är fullt möjligt att identifiera tänkbara boplatslägen, gravlägen mm längs vad som vid varje tid var kustområden, men för att hitta något, så måste inventeringar göras när något kan ses för ögat. Detta ger bara 2 korta tidsintervaller per år, nämnligen 1-4 veckor efter snösmältningen resp 1-2 veckor efter att tjälen lagt sig under höstarna. I sista fallet kan det vara bra med någon enstaka cm snö, för lämningarna håller värmen något bättre och de framträder något bättre då. Under vårperioden, så ser man strukturerna bäst p g a vegetationen är nedtryckt och t ex gravar ligger tjälade alternativt är uppvärmda (beroende på lägen) och de framträder alltså tydligt.
Noteras kan att normalt inventerades det juni-augusti och i bästa fall del av maj till del av september, vilket alltså bäddar för sämre resultat, vad avser de äldsta tiderna, men även för yngre tider nära nuv bebyggelseområden.

Dels så sker markberedningar i skogarna regelmässigt utan föregående besiktningar av arkeologer/inventerare. Nyttan med markberedningen kan diskuteras, då en vetenskaplig undersökning med kvalitét torde ta minst 2 gånger skogens omloppstid att genomföra, d v s typ 180-200 år, vilket innebär att nyttan är en gissning av några som kallar sig experter. Naturen kanske vet vad den gör och markytan borde lämnas ifred. Men markberedningen drabbar just sådana områden där man kan vänta sig de äldsta historiska spåren.

Sedan noterar jag att amerikanska arkeologer numera slutat att identifiera s k sterila lagernivån och regelmässigt fortsätter att gräva avsevärt nedåt tills de stöter på berg eller fortfarande har "sterilt lager". Det har visat sig att under vad man antagit vara sterila lager börjat hitta arkeologi igen. Detta gäller särskilt inom f d nedisade områden och ispåverkade randområden (bra många 10-tals mil söder om). Jag tror att svenska arkeologer tänker i riktningen, men det förtjänar att påpekas.

Exempelvis, så har man av denna anledning i Nordamerika en lagerföljd daterad till ca 50000 f kr, vilken innehåller verktyg och kol, som bör hänföras till mänsklig verksamhet. Detta är omdebatterat och kritiserat eftersom 1 fynd inte räcker som bevis, så nu söker man på andra ställen efter liknande för att vetenskapligt kunna påvisa så tidiga människor i Nordamerika. Men det tar tid, kanske upp mot 10-20 år, nå nivåerna.
I Sydamerika är samma tid redan bevisad i något 10-tal Brasilianska lokaler inom delstaten Piaui (dock inte accepterad i Nordamerika).
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad johannes

  • Medlem
  • Antal inlägg: 24
SV: Tips mottages för sökande!
« Svar #3 skrivet: oktober 02, 2013, 18:59 »
Utgå från en uppallad sten och följ någon av de 3 riktningarna som benen märker ut. Uppallade block och stenar finns om nu söker under "uppallad" i fornsök. Nån riktning brukar gå ens med en ås eller ett berg.
Håll ögon efter små stenrösen som ser ut som modärna gränsmarkerinar där linjen går över en höjd. Titta noga under flata stenar och se om dessa också är uppallade med 1 ben och 2 sten på höjden. Den undre visarstenen ger en ny riktning.  Vad är detta bra för då? Gränsen runt ett sam-hälle.
Glöm inte GPS och kamera. Lycka till.