Först av allt, vi kan knappast förvänta oss särskilt många skriftlig dokumentation om Wislas användande från vikingatid, och avsaknad av sådana säger alltså ingenting. Vi har väldigt få källor över huvud taget från denna tid som beskriver någon rutt, eller hur. Men om vi tar oss in i tidig medeltid så är Wisla som transportmedel väl dokumenterad, bl.a. finns skrivelser om såväl Gdansks som Krakows handel som direkt beskriver detta. Wisla var direkt avgörande för Gdansks rikedom, och det är värt att notera att Truso försvinner i samband med att Wislas nedre lopp ändras i en västligare riktning och istället huvudsakligen mynnar vid Gdansk. Wislas duglighet som transportled är alltså utom allt tvivel. Vill man läsa mer om Wisla på medeltiden finns t.ex. "Trade and Urban development in Poland"
Sen har vi som sagt toponymerna Voloka och Mukhovloki som åtminstone är från medeltid vilka klart påvisar att man här tagit sig över till Pripyats och därmed Dnieper. Denna trafik är alltså belagd i skrift från medeltid till modern tid.
Sen har vi en den judiska Yehuda ha-Cohen som på 1000-talet beskriver en färdväg från Svarta havet till Krakow via Przemsyl. Denna skulle då kunna motsvaras av Dniester - San - Wisla, tyvärr får jag göra "en vetgirig" och säga att jag fortfarande saknar min källa till bärstället mellan Dniester och San och det är inte heller så att jag har uppgift om att ha-Cohen utryckligen säger att det är floden som använts. Men det är ändå så att San är navigerbar, att Przemysls rikedom till del kan förklaras med transithandel mellan Svarta Havet och CentralEuropa. Och det är också så att redan de gamla grekerna sa att Dniester var navigerbar.
Det är alltså utan tvivel så att dessa floder i sig är lämpliga. När och hur de använts är en annan femma, från sent 800-tal ser vi ju såväl statsbildning , Moravia, som ungrarnas intåg i regionen, vilket skulle kunna vara ett problem för handeln. Hur det låg till på 600 och 700-tal vet vi alltså nästan inget om.
Om vi återvänder till Dvina så skall man inte se Dvina ur ett rent Svarta Havs-perspektiv. Dvina leder ju förutom till Dnieper också till Volga och till Novgorod. Vid vägskälet finner vi Gnezdovo. Värt att notera är att även Novogorod, Timerevo, Sarskoye Gorodische och Belozersk med sina skandinaviska spår ligger i närheten av sådana korsningar.