Författare Ämne: 1600-talets Malmö i en annorlunda utställning  (läst 6805 gånger)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
1600-talets Malmö i en annorlunda utställning
« skrivet: augusti 20, 2013, 17:36 »
Virtuella Historiska Modeller (det gamla projektet Malmö 1692) har nu kommit så långt att man själv kan vandra runt i 1600-talets Malmö. I samband med ett nytt stort köpcentras invigning mitt i Malmö City har vi gjort en utställning mitt i köpcentrat där vi visar områdets fem medeltida kvarter som de såg ut i slutet av 1600-talet. Den öppnar nu på fredag 23 aug 2013. Jag kommer själv att vara på plats fredag-lördag 10-13 och berätta om områdets historia. Man kan dock inte vandra runt i staden i själva utställningen men väl följa med på en videogångtur utmed sedan länge försvunna gator.

Det är inte klokt vad det är billigt att göra utställningsmaterial nuförtiden.  Vi har t.ex. flera stora tygvepor med tryck varav två på vardera 4x2 meter. På en av dessa visar vi nedanstående panoramabild. En sådan kostar med allt 2000:-. När jag gjorde den stora vikingautställningen i Florens 1989 kostade en tygvepa i samma storlek 25.000:-.

Läs mer här: http://www.pilemedia.se/pdf/Caroli.pdf

Nedan Malmö sett från öster mot väster. Till höger huvudgatan "Den lange Adelgade" (Östergatan). Utmed nederkanten Humlegatan.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: 1600-talets Malmö i en annorlunda utställning
« Svar #1 skrivet: augusti 20, 2013, 19:11 »
Väldigt intressant Sven.

Nu vet jag att du kan hela Malmös historia men jag har bara en fråga om den östra sidan av staden. Var är stadsporten och stadsmuren på den sidan om man jämför med länken?

http://www.malmo.se/Medborgare/Kultur--noje/Arkiv--historia/Kulturarv-Malmo---Historiska-platser-personer-och-handelser/E-G/Elbogen.html

Thomas I

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: 1600-talets Malmö i en annorlunda utställning
« Svar #2 skrivet: augusti 20, 2013, 20:23 »
Malmö östra stadsport under medeltiden låg i Östergatans förlängning österut från bilden ovan, mitt i gatan ute på Drottningtorget. Östergatan är huvudgatan till höger på bilden. Jag grävde själv fram rester efter porttornet 1970. Den bild du länkat till är från 1588 och på den ser man det medeltida porttornet men öster om detta höll man samtidigt på att bygga ytterligare ett porttorn. Man skapade en s.k. zwingeranläggning. Fienden skulle först passera ett porttorn, sedan ta sig utmed en passage med höga försvarsmurar på båda sidor fram till nästa porttorn. Vad det gäller Söderport mitt i din länkade 1588-års bild ses här två torn. Denna zwinger vid Söderport blev nämligen först klar.

I och med de enorma befästningsarbetena i Malmö och uppförandet av sex meter höga jordvallar med breda vattengravar på 1660-1670-talen, flyttades Österport ca 80 meter söderut, ett läge som motsvarar mitten på bilden ovan men hitom bilden. Jag grävde fram hela grunden till detta porttorn under mitt första grävledarjobb som arkeolog i Malmö sommaren 1970. En 70 meter lång träbro förde över den breda vattengraven in mot porttornet. Vi grävde fram hundratals av ekstockar till denna bro, samtliga svartek. Allt grävdes bort och kastades på Sjölunda avfallsstation. Liknande gjordes för några år sedan när Citytunneln grävdes. Då fann man en hel skog av kullvräkta, helt intakta ekstammar. Allt, utom en ekbit på några meters längd, kördes ut och förstördes på Sjölunda. Dessa estammar var dock inte från 1670-talet, de var från 6200 f.Kr. Så behandlas kulturen i Malmö i dag.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: 1600-talets Malmö i en annorlunda utställning
« Svar #3 skrivet: augusti 20, 2013, 20:33 »
Hej Sven,
Jag var lite otydlig eftersom Malmö har många vädersträck. Jag tänkte på sidan mot gamla kyrkogården bort till dagens Hansa-kompaniet.

Tack ändå för förtydligandet av östra sidan.

Citera
Liknande gjordes för några år sedan när Citytunneln grävdes. Då fann man en hel skog av kullvräkta, helt intakta ekstammar. Allt, utom en ekbit på några meters längd, kördes ut och förstördes på Sjölunda. Dessa estammar var dock inte från 1670-talet, de var från 6200 f.Kr. Så behandlas kulturen i Malmö i dag.

Det där är bara trist att byggbolagen kan göra så och att övervakningen är så dålig från myndigheterna. Som du säger finns det en lång tradition av att förstöra kulturarv i Malmö.

Thomas I

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: 1600-talets Malmö i en annorlunda utställning
« Svar #4 skrivet: augusti 23, 2013, 21:14 »
Utställningen öppnade i dag. Jag var där under tre timmar och noterade då drygt 600 besökare. Riktigt kul att det tydligen finns folk som är intresserade av gamla Malmö trots att kulturpolitiken i denna stad är under all kritik. Hade dessutom glädjen att i vimlet träffa Karlfredrik, väldig aktiv skribent på detta forum. Det är symtomatiskt att denna satsning att väcka det gamla Malmö till liv inte det minsta intresserar kulturorganisationerna i Malmö. Vi har därför bildat en ekonomisk förening för att driva forskningen i projektet vidare.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: 1600-talets Malmö i en annorlunda utställning
« Svar #5 skrivet: augusti 23, 2013, 21:26 »
Finns en  wikisida om området som Sven Lagman  nämner:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Carolikvarteren

Thomas I

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: 1600-talets Malmö i en annorlunda utställning
« Svar #6 skrivet: augusti 24, 2013, 17:33 »
Jag var nere och besökte utställningen idag och det är ett fantastiskt arbete som har gjorts för att visa hur Malmö såg ut 1692.

Trots teknikens hjälp blir det en extra dimension när Sven Rosborn började berätta om bakgrunden till några gatunamn, som Kattsundsgatan, om den danska belägringen 1677 och om varför Malmö ligger där det ligger.
Sven berättade även om Carl Von Linné besök i Malmö när Linné hittade spanska flugor i en häck i stan.

Thomas I