Författare Ämne: Svia - svearnas urhem?  (läst 18769 gånger)

Utloggad Svia

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
Svia - svearnas urhem?
« skrivet: augusti 20, 2013, 11:29 »
Jag sitter i en stuga i Svia (Vaksala socken), 20 minuters bussväg öster om Centralstationen i Uppsala. Tydligen har ortsnamnsforskaren Jöran Sahlgren framfört på 30-talet att 'Svia' är svearnas urhem.

Även om Sahlgrens hypotes är svår att bevisa, där kan finnas många svedjor, så lär det bara finnas ett Svia i Uppland. Låter man fantasin leka kan man tänka sig driftiga söner från Svia som tar kontroll över den närbelägna kult- och handelsplatsen Uppsala (idag Gamla Uppsala) och som blir kallade ‘svear’ efter sitt ursprung Svia en mil bort (två timmars vandringsfärd). Kungshögarna i Gamla Uppsala är från 400-600-talet men trakten har lämningar från stenåldern. (http://kvinnligaakademiker.se/wp/13-november-i-uppsala-maja-hagerman-om-sin-prisbelonta-bok/). Svia ligger idag 39 meter över havet men har höjt sig ca sex meter sedan 500-talet. Den egocentriska kartan med Uppland som centrum har gett namn som Östersjön i öst, Södermanland i söder, Norrland i norr och Västmanland i väst. Bortom dessa grannland ligger utland som Götaland, smålanden och Damark.

I vilket fall är hypotesen om Sveaväldets urhem fantasieggande och jag hoppas innerligt att JM Byggs planer att skapa nya bostäder här leder till intressanta arkeologiska utgrävningar på åkrarna. Trakten vimlar av fornminnen.

Fråga 1: Har någon en källa till en mer utförlig dokumentation om just Svia och Vaksala sockens arkeologi?

Så till en observation: vi har ett två meter brett granitblock på tomten (Svia byväg 30) med en sluttande, triangulär och plan sida som vetter mot kvälssolen. Blocket ligger på hälleberget. Ett hål är borrat nära dess högra kant. Hålet är hela 3 cm i diameter och djupt, minst 32 cm (tallbarr har fyllt botten). En skåra vid hålets högra sida har jag tagit för tillverkningsskada, men den är så djup (1cm) att den verkar vara mödosamt ristad. För att utesluta astronomisk markering tog jag fram kompassen men till min förvåning är skåran ristad i exakt sydlig riktning.

Tidigare har jag trott att hålet var från 50-talet och att syftet var att klyva sten för husgrunden som byggdes då. Det verkar dock som onödigt arbete då en annan stenmur finns 60 meter bort, bara att plocka och hämta. Den muren är vinklad och ser ut att vara en äldre halv husgrund, den försvunna andra halvan kan mycket väl utgöra grunden i dagens stuga. Stenen från den äldre muren kommer antagligen från åkern då jag inte sett några rännor från borrhål i vare sig den muren eller nuvarande husets stengrund. Det verkar åter igen onödigt arbetsamt att bryta sten ur granitblock, även om jag sett ett typiskt stenbrott ett par km bort i skogen, antagligen för byggandet av de moderna ladugårdarnas grunder.

Fråga 2: Känner någon till mer om djupa och breda hål borrade i granit, med en sidoskåra?

Hälsningar Eric Danell

Utloggad vemvet

  • Stammis
  • Antal inlägg: 472
SV: Svia - svearnas urhem?
« Svar #1 skrivet: augusti 20, 2013, 12:05 »
På 30-talet försökte också en professor Elis Wadstein koppla ihop svearna med Svinnegarn utanför Enköping.

http://samla.raa.se/xmlui/bitstream/handle/raa/952/1930_193.pdf?sequence=1

http://samla.raa.se/xmlui/bitstream/handle/raa/975/1931_227.pdf?sequence=1

I den första artikeln skrivs också om Svia.

Citera
Svinnegarn är främst känd för sin Trefaldighetskälla. Åldern på denna källa är professor Elis Wadstein på 1930-talet datera till forntiden. Wadstein försökte även i ortnamnet Svinnegarn spåra Sveanamnet, och såg Svinnegarn som Sveranas urcentrum. Denna forskning utdömdes dock av Nils Ahnlund, som betraktar källkulten som medeltida, något som mer sentida forskare anslutit sig till. Den stenbyggnad som Gunnar Ekholm grävde ut intill källan 1934 anses idag entydigt av forskningen som medeltida.[2]

http://sv.wikipedia.org/wiki/Svinnegarn

Utloggad Svia

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
SV: Svia - svearnas urhem?
« Svar #2 skrivet: augusti 20, 2013, 12:44 »
Mycket intressant kommentar - varm tack!

Utloggad Svia

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
SV: Svia - svearnas urhem?
« Svar #3 skrivet: augusti 20, 2013, 13:15 »
Tillägg: Efter att ha postat detta inlägg erinrade jag mig hur min mor sade att hon trodde att man dumpat överbliven huggen sten 20 meter från stenen med borrhålet. Mycket riktigt, under gräs och krusbär finns där en stenplattform med betydligt större stenar än i både den nya husgrunden och i muren jag nämnde tidigare. När jag klev upp på en annan närliggande stor sten kunde jag skönja att plattformen ingår i en stenring. Entusiastiskt hämtade jag ett spett och började sondera terrängen för att se om där fanns sten överallt eller i ett mönster (till en kopparödlas förskräckelse). Det tycks som där finns åtminstone en stenring. Att vi inte sett den tidigare beror på att stora granar och mossa skymt sikten, men granarna är nu fällda. Mamma har någon gång skämtat om en av stenarna och sagt att det är en gravsten över en död hund. Man kan läsa mer om stenringar här: http://www.catshaman.com/12dom.htm

Betraktar man tomten utmed byvägen och den intilliggande stenringen, framträder blocket med det borrade hålet och syd-markeringen som del i en annan stenring med minst sju riktigt stora stenblock som omger ett röse eller häll. De övriga stenblocken som skulle ha slutit stenringen kan ha vält och vi uppfattar dem idag som delar i hällen. Kanske skenar fantasin iväg - en erfaren arkeolog är varmt välkommen hit på en kopp kok-kaffe!

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Svia - svearnas urhem?
« Svar #4 skrivet: augusti 20, 2013, 18:54 »
Generellt så är jag väldigt skeptisk till att en viss bebyggelse skulle vara "ursprung" för ett "folk" eller en "stam" (hur man nu vill se på svearna). Jag har inte kompetensen att bedöma om ortnamnet "Svia" har att göra med begreppet "svear" eller inte, men oberoende av det känns det väldigt spekulativt.

Borrhålet i stenen ser så här på fotografiet sentida ut.

Utloggad Svia

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
SV: Svia - svearnas urhem?
« Svar #5 skrivet: augusti 20, 2013, 19:31 »
Absolut, det är väldigt spekulativt. Svea rike (Sverige) måste dock hänföras till svear, och vilka dessa var, och varifrån förblir nog en gåta, även om denna trakt är full av fornminnen. Västgötaskolan är mycket intressant, och jag älskar Varnhems klosterruin för dess fantastiska design i svart och silver, men fortfarande, Svea rikes karta är ritad och namngiven efter ett centrum i Uppland (inte Stockholm/Sörmland, inte Götaland), så Svearnas ursprung är troligen någonstans där.

Jag är tacksam för precisa kommentarer varför ett hål ser modernt ut. På fotografiet ser mina fingrar ut att vara av samma diameter som hålet, så jag tänkte jösses jag måste ha mätt fel, och mätte om igen, men hålet är 3 cm i diameter. Anledningen till att göra ett sådant hål, och en ristning intill, är öppen. De två stenringarna skall förevisas på söndag. Den ena är elliptisk som i en skeppssättning och linjen mellan ändstenarna i ellipsen är parallella med den lilla nord-syd ristningen i stenen jag beskrivit.

Kritiska kommentarer är mer värdefulla än förvånat positiva. Fortsätt kommentera här för gemensam brainstorm, och varmt välkomna hit på rundvandring men varsko per e-mail först. Jag åker eventuellt utomlands snart så de kommande dagarna är bäst. Imorgon vandrar jag härifrån till (Gamla) Uppsala (Dom)kyrka. Jag gissar fem timmar fram och tillbaka med stopp för vatten och småprat. Jag skall försöka övertala grannar med häst att klocka avståndet om man har bråttom.

Eric Danell

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Svia - svearnas urhem?
« Svar #6 skrivet: augusti 20, 2013, 21:35 »
Hålet i stenen är nog inte särskilt speciellt, det finns gott om likadana hål i granithällar och block.  Antingen ett äldre hål som slagits med stenborr för att klyva stenen, då kan skåran använts till att hälla i vatten för att få bort stenmjölet kontinuerligt. Det kan även vara tänkt som ett spränghål för att spräcka blocket i flera delar, antingen med krut eller dynamit. Eller så är det en gammal gränssten där man tänkt sätta i en dubb, men av någon anledning inte gjort det..

Utloggad Svia

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
SV: Svia - svearnas urhem?
« Svar #7 skrivet: augusti 21, 2013, 07:33 »
Tack för de olika hypoteserna! Det var just erfarna ögon som sett likadana hål som jag var ute efter. Det lustiga är att (det ointressanta) hålet fick mig att spärra upp ögonen och hitta stencirklarna. De är inte speciellt ovanliga heller, men det är kul att det trots allt finns så många lämningar kvar.

Hälsningar Eric

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Svia - svearnas urhem?
« Svar #8 skrivet: augusti 21, 2013, 22:15 »
Svia/Eric, bara för förtydliga så kan ju hålet vara gjort av någon helt annan anledning än de jag beskrev, ville bara visa på tänkbara förklaringar, bor ju i Bohuslän och här finns det gott om hål i berg och stenar, och en lång tradition att arbeta med granit!  :)
Vad det gäller Svia så finns det ett Svia Kind i Västergötland: http://wadbring.com/historia/undersidor/ledsjo.htm

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
SV: Svia - svearnas urhem?
« Svar #9 skrivet: augusti 22, 2013, 00:05 »
Inom Uppland så förefaller det som om Tiundaland, med fyndplatser som Håga, Gödåker, Valsgärde, Vendel, och GU är mer framträdande under järnåldern än Attunda- och Fjädrundaland. Sagorna pekar i samma riktning.
Men osäkerheten är förstås stor. Än svårare blir det att komma fram till var någonstans inom Tiundaland som svearnas ursprung står att finna.

Men ju längre bort från Tiundaland man kommer, desto intressantare blir Svi-namnen, Svinnegarn, Svinninge, Svia kind eller Svinesund. Är namnen ekon av "kolonier" som utgått från Tiundaland, eller är det frågan om s.k. false friends?

Motsvarande, är Götala, Götlunda och Götavi i Närke ekon av götska bosättningar, ett namn på en gudom (Oden har nämnts någonstans jag läste) eller finns det andra orsaker till dessa namn?





Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Svia - svearnas urhem?
« Svar #10 skrivet: augusti 22, 2013, 20:12 »
Jag sitter i en stuga i Svia (Vaksala socken), 20 minuters bussväg öster om Centralstationen i Uppsala. Tydligen har ortsnamnsforskaren Jöran Sahlgren framfört på 30-talet att 'Svia' är svearnas urhem.

Även om Sahlgrens hypotes är svår att bevisa, där kan finnas många svedjor, så lär det bara finnas ett Svia i Uppland. Låter man fantasin leka kan man tänka sig driftiga söner från Svia som tar kontroll över den närbelägna kult- och handelsplatsen Uppsala (idag Gamla Uppsala) och som blir kallade ‘svear’ efter sitt ursprung Svia en mil bort (två timmars vandringsfärd). Kungshögarna i Gamla Uppsala är från 400-600-talet men trakten har lämningar från stenåldern. (http://kvinnligaakademiker.se/wp/13-november-i-uppsala-maja-hagerman-om-sin-prisbelonta-bok/). Svia ligger idag 39 meter över havet men har höjt sig ca sex meter sedan 500-talet. Den egocentriska kartan med Uppland som centrum har gett namn som Östersjön i öst, Södermanland i söder, Norrland i norr och Västmanland i väst. Bortom dessa grannland ligger utland som Götaland, smålanden och Damark.

I vilket fall är hypotesen om Sveaväldets urhem fantasieggande och jag hoppas innerligt att JM Byggs planer att skapa nya bostäder här leder till intressanta arkeologiska utgrävningar på åkrarna. Trakten vimlar av fornminnen.

Klart intressant.

Området kan givetvis vara den gamla kärnområde för den centralmakt som utvecklades för den jordbrukskultur som småningom blev känd som svear/sveons/sveoni/svioni/etc - vilket bebodde det område man under järnåldern beskrev som 'Svealand'.

Landskapsnamnen har onekligen MD som utgångspunkt.

Följer man sägnernas beskrivning av denna pioner-bosättning lär Uppsala och Sigtuna ha grundats redan under början av jordbrukskulturens etablerande.
 
I så fall lär man hitta ett äldre centrum för Uppsala än YJ Uppsala.

Gutasagans berättar att svear och götar fusionerade - och gjorde Uppsala till ett gemensamt centrum. I detta samband kan svearnas gamla huvudsäte möjligen genomgått en förnyelse och uppgradering av svearnas gamla kungasäte - eftersom man nu fick stadga och konstituera en ny och gemensam huvudstad - ungefär som man enare fick göra ett nytt säte på Helgeandsholemen, då Finland och Baltikum också fick kom med. 

Den första fusion - av Svears och Götars rike - törs anknytas till folkvandringstiden och har troligen hänt under övergången 400/500-talet, varför "Uppsala Öd" ('Uppsala-väldet') konstituerades.

Gamla Stor-Hälsingland (nuv. 'Norrland') verkar ha kommit med i fusionen redan första gången. Landsdelen ser en klar önkning i intensivt jordbruk under 500-talet - vilket markerar en ekonomisk omläggningen, från götarnas typiska fiskebruk och finnarnas traditionella skogsbruk - till slätt-baserade, intensiva lantbruk av typisk svensk karaktär - med kor, åker och gödning.

Den ekonomiska, kulturella och genetiska kontinuiteten för dessa områden - från äldre stenålder. Dom första svenskar, götar och finnar lär fortsatt finnas kvar inom nuvarande Sverige - så långt arkeologin, genetiken och språkhistorien vet att kan berätta. Det betyder givetvis att dom lär har funnits här också under järnålder och vikingatid - vilket lär vara oproblematisk inom dagens grundforskning.

---

Att an därför år leta efter ett ursprungligt Upp-sala på 39+ meters höjd över havet är således ingen märkvärdig överraskning. Hur vida detta skulle vara Svia/Vaksala återstår att se, men namnskicket är redan en god indikation.  8)
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Svia - svearnas urhem?
« Svar #11 skrivet: augusti 22, 2013, 21:59 »
Inom Uppland så förefaller det som om Tiundaland, med fyndplatser som Håga, Gödåker, Valsgärde, Vendel, och GU är mer framträdande under järnåldern än Attunda- och Fjädrundaland. Sagorna pekar i samma riktning.
Men osäkerheten är förstås stor. Än svårare blir det att komma fram till var någonstans inom Tiundaland som svearnas ursprung står att finna.

Men ju längre bort från Tiundaland man kommer, desto intressantare blir Svi-namnen, Svinnegarn, Svinninge, Svia kind eller Svinesund. Är namnen ekon av "kolonier" som utgått från Tiundaland, eller är det frågan om s.k. false friends?

Varför skulle svearnas ursprung finnas i Tiundaland?? Om Svi- namn hade med Tiundaland att göra borde de väl heta  Tiundagarn, Tiunda kind osv? Kom ihåg att det först är på medeltiden som svear finns dokumenterade, vad de var flera hundra år tidigare vet vi inte, vi vet inte om de var en stam/folk, en "krigar-grupp" eller något annat.. Jämför med romare, langobarder osv..

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Svia - svearnas urhem?
« Svar #12 skrivet: augusti 22, 2013, 22:05 »
Kontinuiteten i Skandinaviens ekonomiska, kulturella och genetiska kontinuitet härstammar alltså från äldre stenålder. Dom första svenskar, götar och finnar lär således fortsatt finnas kvar inom det nuvarande Sverige - enligt det arkeologin, genetiken och språkhistorien sammanfattat vet att kan berätta.

Det betyder givetvis att dom lär har funnits här också under järnålder och vikingatid - vilket lär vara oproblematisk inom dagens grundforskning.

---

Samvaron mellan götar och finnar är alltså av gammalt datum på den skandinaviska halvön. Under Roms växt och sönderfall dyker dom upp som skyter och sarmaters, kelters och germanernas närmaste allierade - under namn som 'goter' och 'vandaler', alternativt 'heruler' och 'vender/vaner/ouaner/'huner'.

Dessa folkvandringar gick alltså - enligt annalerna - ut från Skandinavien. Det är alltså den kvarvarande befolkning som under folkvandringstidens början lär ha fusionerat och gjort Uppsala Öd. Troligen gjordes detta för att befolka dom områden som 'exporterade' större befolkningsgrupper söderut.

---

Gamla Stor-Hälsingland (nuv. 'Norrland') verkar alltså ha kommit med i fusionen av "götar och svear" redan under folkvandringstid. Landsdelen hade då - sen yngre stenålder och bronsålder - varit gemensam för götar söderifrån och finnar österifrån. Under 500-talet sker här en klar ökning i intensivt jordbruk - vilket markerar en ekonomisk omläggning, från götars fiskebruk och finnars skogsbruk - till svearnas slätt-baserade, intensiva lantbruk.

Under samma period utvecklas den nordiska forntidens mest symbolstarka gravanläggningar - dom s.k. storhögarna med kammare, kummel och jord - i såväl Uppland som Hälsingland (Hög och Högom) och Helgeland/Hàleygland (Bertnem i Trondheimsfjorden). Skåne är i detta samband av intresse, enligt namnskick som "Uppåkra", "Tre Högar" och "Helsingborg".
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Svia - svearnas urhem?
« Svar #13 skrivet: augusti 22, 2013, 22:39 »
Om jag förstått det rätt så är Svia ivid GU och Svia Kind i VG lika gamla.De var alltså samtida när namnen kom till.

Svia kind betyder Sviafolket, alltså samma betydelse som Svitjod. Vi har alltså då ett Sviafolk i VG och en ort som heter Svia intill GU.
Hur skall detta tolkas? Jag tror inte att man skall se detta som ett motsatsförhållande, de konkurrer säkert inte med varandra, det är ca 30 dagsresor mellan dem, de kanske inte ens vet om varandras existens.

Svitjod, Sviariki, Sviaveldi, svia knind, Svia. alla namn på Svi - inte Sve. Som sagt, Svear nämns först på medeltiden.

Vad är äldsta kända namnet på Svia by?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Svia - svearnas urhem?
« Svar #14 skrivet: augusti 22, 2013, 23:23 »
CT -

Om man skriver bokstaven I och läser den som E - som i latin - hur ställer frågan sej då?
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Svia - svearnas urhem?
« Svar #15 skrivet: augusti 23, 2013, 03:47 »
Uttalas det så på fornnordiska, det är väl det som är frågan, inte hur i uttalades på latin.... Jag tror få latinare pratade om t.ex Sviariki eller Sviaveldi, tror du?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
SV: Svia - svearnas urhem?
« Svar #16 skrivet: augusti 23, 2013, 13:28 »
Uttalas det så på fornnordiska, det är väl det som är frågan, inte hur i uttalades på latin.... Jag tror få latinare pratade om t.ex Sviariki eller Sviaveldi, tror du?

Tror inte att man bör bygga alltför avancerade resonemang runt frågan om Svi- och Sve- är olika saker. Fundera ett ögonblick på hur det engelska Sweden uttalas.

För övrigt är det väl ingen som idag ifrågasätter att isländskans Svitjod och svenskans Sverige avser samma sak?

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
SV: Svia - svearnas urhem?
« Svar #17 skrivet: augusti 23, 2013, 13:48 »
Varför skulle svearnas ursprung finnas i Tiundaland?? Om Svi- namn hade med Tiundaland att göra borde de väl heta  Tiundagarn, Tiunda kind osv? Kom ihåg att det först är på medeltiden som svear finns dokumenterade, vad de var flera hundra år tidigare vet vi inte, vi vet inte om de var en stam/folk, en "krigar-grupp" eller något annat.. Jämför med romare, langobarder osv..

Per definition kan man säga att om vi bortser från de få källorna som är äldre än 1000 år så är ingenting dokumenterat förrän medeltiden. Källorna om svearna är förstås inget undantag från den regeln.

Tiundaland (Tio-hunds-land) är till sin natur ett "administrativt" namn och inte ett namn som är kopplat till folket som bor där. Precis som att antagligen ytterst få upplever sig vara "Västragötalandingar". Folket kallades sig svear, de organiserades i hund, vilka i sin tur bildade folkländer. Vi vet inte hur processen som ledde fram till de tio, åtta och fyra hunden såg ut, kommer nog aldrig att få veta, men det som knöt ihop dem var identiteten som svear.

Dessutom vet vi inte vad Svi- står för, vare sig i Vaksala, Svinninge eller på Kinnekulle. Och så länge vi inte vet det, kan namnen knappast användas som vare sig bevis eller motbevis för någonting.


Vi ser nog väldigt olika på saken. Du menar att vi inte har en aning om vad svearna egentligen var för något, jag menar att det är helt okontroversiellt att säga att de var en stam runt (mest norr om) Mälaren.
Vi ska kanske låta det hållas där, istället för att i oändlighet upprepa gamla argument.
 

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Svia - svearnas urhem?
« Svar #18 skrivet: augusti 23, 2013, 21:40 »

Precis som att antagligen ytterst få upplever sig vara "Västragötalandingar". Folket kallades sig svear, de organiserades i hund, vilka i sin tur bildade folkländer.
Vi ska kanske låta det hållas där, istället för att i oändlighet upprepa gamla argument.
Du har aldrig besökt Västgötaslätten eller?? Då hade du fått höra på en stark gemenskap mellan "väschötar!  :D
Visst, jag släpper gärna diskussionen, men det är ju du som startar om den gång på gång..  :(

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
SV: Svia - svearnas urhem?
« Svar #19 skrivet: augusti 23, 2013, 23:15 »
"Precis som att antagligen ytterst få upplever sig vara "Västragötalandingar"

Du har aldrig besökt Västgötaslätten eller?? Då hade du fått höra på en stark gemenskap mellan "väschötar!  :D
Visst, jag släpper gärna diskussionen, men det är ju du som startar om den gång på gång..  :(

Västra Götaland:
"Länet omfattar hela landskapet Bohuslän, huvuddelarna av Dalsland och Västergötland samt mindre delar av Halland och Värmland. Det består av 49 kommuner och har drygt 1,6 miljoner invånare, vilket är ca 16.7 % av Sveriges befolkning."

Vilket alltså inte är identiskt med Västergötland, ett landskap vilket, i likhet med flertalet andra landskap, präglas av en stark gemenskap...