Författare Ämne: Vikinger på Vistula  (läst 1935 gånger)

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
Vikinger på Vistula
« skrivet: augusti 20, 2013, 08:03 »
Siden 1980'erne har der været en del sejladser gennem Polen og omegn med det formål at undersøge, hvordan man kunne komme den vej til Sortehavet. Der har været togter med Krampmacken, Havørn, Aifur, Heimlösa Rus, Himlingläva og Welet.
Da Erik Nyléns bog "I Österled" om detførste togt med Krampmacken udkom, var der ikke fundet nogen beviser på vikingers sejlads dernede, heller ikke da de havde fuldført turen i anden omgang mener jeg, men for at par år siden dukkede nedenstående op om Bodzia, men er der andre eller særlige tegn på, at nogen sejlede af Vistula og bifloder? (Er bekendt med Ostrow Lednicki, som ikke ligefrem er på vejen mod Sortehavet). Allerede Boleslav I Chrobry (d. 1025) grundlagde borgen Wawel i Krakow og både han og efterfølgerne må have sejlet frem og tilbage nogle gange, men har man overhovedet brugt de polske floder som handelsveje til Sortehavet? Både i Nyléns bog og en mindre, senere afhandling fremgår det, at det var forbundet med megen besvær at nå frem, og at der var overbæringer.

link
http://antiquity.ac.uk/projgall/buko330/


 

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vikinger på Vistula
« Svar #1 skrivet: augusti 20, 2013, 11:01 »
Den mest kända vägen lär vara Wisla-Bug-Mukhavets och sen vid Mukhovlok över till  Yaselda-Pripyat-Dnepr.  Namnent Mukhovlok ennehåller ett något förvanskat (dialektalt?) volok vilket alltså betyder "bärställe"  Denna rutt är använd fram till 1700 tal och väl belagd.


Tyvärr har jag trots letande inte lyckats hitta min källa till uppgifter om bärstället mellan Wiznia och Dniester, men jag har åtminstone kvar min kartmarkeringen. Wiznia når ju via San till Wisla.   Intressant i det sammanhanget är ju städerna Premysl och Halych, där man i den senare funnit en båtgrav.




Besvärligheten med att bära eller dra mellan de farbara floderna måste ställas i relation till hur besvärliga transporter var överlag.   Att utifrån en erfarenhet av att det är jobbigt dra slutsatsen att det nog är för jobbigt är förhastat. Dessutom blundar man ju då för det faktum att det skett så långt fram i tiden att vi har helt säkra uppgifter om det.


Huruvida skandinaver använt dessa rutter eller inte beror alltså på helt andra faktorer än huruvida det är fysiskt möjligt och relativt sett "bekvämt".  Det bör istället handla om  huruvida man tilläts nyttja rutterna och till vilket pris.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Vikinger på Vistula
« Svar #2 skrivet: augusti 20, 2013, 13:46 »
Tak for dit svar, Yngwe.
På mit bord ligger nu Andrzej Buko: 'The Archaeology of early Medieval Poland', hvori man kan læse om en del andre steder, som kan være interessante. Kan vende tilbage med noget om dette senere.