Författare Ämne: Visingsö - kyrka nummer fem???  (läst 31561 gånger)

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Visingsö - kyrka nummer fem???
« Svar #80 skrivet: augusti 24, 2013, 00:58 »
tar en helg bara på två...

Thomas


Historia är färskvara.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Visingsö - kyrka nummer fem???
« Svar #81 skrivet: augusti 24, 2013, 01:01 »
AndreasE, blandar du inte ihop tiderna nu - eller gör jag det? Borgar byggdes på 1200 talet, då var väl hallarnas tid förbi? Om de fortfarande fanns kvar, kan vi enas om att mindre än 1 % av befolkningen bodde i Hallar? Det innebär troligen att 99 % bodde i ungefär ett rum med spritkök... :D

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Visingsö - kyrka nummer fem???
« Svar #82 skrivet: augusti 24, 2013, 01:29 »
Tja, Näs på Visingsö byggdes på 1100-talet.

Mer representiva byggnader hade "långhuskaraktär" ända in på åtminstone 1100-talet, även om mindre, fyrkantiga knuttimrade och korsvirkeskonstruerade hus hade blivit vanligare sedan vikingatid, framför allt i städerna. Tyvärr är det arkeologiska materialet från den högmedeltida landsbygden mycket litet, men större gårdar, och med säkerhet centralgården av typ kungsgårdstyp, hade vanligtvis större "långhus" fram tills åtminstone denna tid.

Att man kunde bygga stort i trä är inte kontroversiellt. Ett väldokumenterat exempel är tex det tillfälliga långhus i trä som byggdes i Östra Aros medan man byggde den nya domkyrkans kor och korsarmar. Denna träbyggnad har arkeologiskt visats vara 25x13 m och enligt källorna (Den Upsaliensiska Årboken, ca 1305) överflyttades Erik den Heliges reliker till träkyrkan den 8 september 1290.

Under förra årets grävningar i GU påträffades flera riktigt stora tidigmedeltida stolpburna hus som antingen byggts eller åtminstone stått fram till 1100-talet. Det finns fler exempel.

Och självklart bodde en väldigt liten del av befolkningen i hallar. Jag har förstås inte påstått någonting annat. Samma sak gäller ju dock i ännu högre grad för de medeltida borgarna. Det var ju inte det som frågan gällde, utan hur dessa byggnades tedde sig i sin samtid. Du behöver inte bo i en hallbyggnad (vilken man dessutom per definition inte bor i) för att ha sett en sådan utifrån, och samma sak gäller förstås borgarna.


Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Visingsö - kyrka nummer fem???
« Svar #83 skrivet: oktober 03, 2013, 14:37 »
Utflykt till Visingsö gav inte mycket. Man kan knappast säga att platsen för "kyrkan" på något vis skulle likna en kyrka, men visst finns där lite skrevor och en och annan klippavsats som skulle kunna liknas vid en predikstol. Öborna är lite svårpratade så jag har inte lyckats hitta någon som kunnat peka ut just vad det skulle vara som avses.




Ändå finner jag det märkligt det där med avståndet mellan Näs och Ströja kyrka.  5 km är långt tycker jag. Och inte bara Kungahälla kan användas som jämförelse, även danska Nyborg är samtida och där uppförs en kyrka ett stycke ifrån borgen.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"