Författare Ämne: Utgrävarna - Ny arkeologiserie på SVT  (läst 28602 gånger)

Utloggad HP

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
Utgrävarna - Ny arkeologiserie på SVT
« Svar #20 skrivet: november 02, 2005, 11:07 »
Tyckte presonligen att programmet var roligt och känner mig väl inte särskilt upprörd över någonting. Möjligtvis att en professor inte har mer vett än att, likt en masai som slänger sitt spjut, hugga med ett geologspjut där en metalldetektor har gett utslag. Undrar just om den erfarne inventeraren som stod vid sidan om inte sa ett och annat när kameran inte var på. Jag hoppas det.
Håkan K: frågar retoriskt om "rörelse och dynamik, förändring och mångfald inom arkeologin (är)att likställa med hotande företeelser?" Frågan känns relevant, men kan ju å andra sidan också vändas om eftersom den fältarkeologiska forskningsprocessens förändring efter sina egna betingelser oftast angrips på samma onyanserade sätt av den teoretiska universitetsarkeologi som du själv företräder och som face it utförde denna nya form av arkeologi.  
Jag, som Håkan K, upplever kanske en del av inläggen här som väl hysteriska.

Frågan är ju bara om detta program är arkeologi eller inte.

Den arkeologiska metoden var ju i alla fall helt överflödig för berättelsen och något mål och syfte med den arkeologiska undersökningen upplevde jag heller inte i programmet. I båda fallen har ju Anders G "den fetlagde göteborgare" som eg. är Bohuslänning sedan barnsben förtydligat den olyckliga klippningen. Kanske skulle man önska sig att SVT tog till sig av denna debatt.

Personligen upplever jag programmet mer som nöje än vetenskap och bildning och för flertalet fältarkeologer kändes nog situationen ganska ur tiden med tanke på vad vi egentligen sysslar med. På så vis förevisas en arkeologi som känns felaktig och därmed är irritationen igång. Kan inte låta bli och spekulera i om reaktionerna också är en del av ett revirtänkande, då de mer framträdande aldrig har premierat sig som fältarkeologer och mig veterligen är bara Bengt W uppdragsarkeolog till vardags. Att vissa som Leif irriterar sig över Jonnas naivitet (beroende på total okunskap om uppdragsarkeologiska förhållanden), dvs om tid för undersökningar, är förståeligt men känss ganska irrelevant. Däremot är hon ju helt lysande i rutan. Märks att hon har erfarenhet. Kanske skulle man knyta upp henne på större uppdragsarkeologiska undersökningar i framtiden för att få ut budskapet bättre...
Programmet har i alla fall fått mig att delta i diskussionen och för första gången i mitt liv besökt denna sajt, vilket verkar vara fallet med flera debattanter, varför programmet i alla fall gett ett språng i det arkeologiska samtalet.

HP

Utloggad BeeWee

  • Novis
  • Antal inlägg: 16
Indiana Jones
« Svar #21 skrivet: november 02, 2005, 16:24 »
blev jag aldrig, men väl arkeolog. Och jag gräver, utan att skämmas, fram saker med kniv och hittar oavfyrade pistolkulor (annars är det väl tomhylsor?). Det var den bilden av oss som producenterna valde att ge er, kära tittare. Att det sedan var den tionde gången som knivfyndet bändes upp är en annan historia.
Jag tröstar mig med att man inte kan tillfredställa allas önskemål. I detta fall ser jag hellre en nöjd allmänhet än en nöjd yrkeskår.
Nu börjar ju detta forum bli en liten kompischatt. Få se om vi är kompisar efter nästa avsnitt eller om jag låter piskan vina...

Utloggad Håkan K

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
    • http://web.telia.com/~u20700756/
Utgrävarna - Ny arkeologiserie på SVT
« Svar #22 skrivet: november 02, 2005, 17:38 »
Ja, vi får väl se. Imorgon är det dags igen  :D

MVH

//Håkan

Utloggad ueb

  • Stammis
  • Antal inlägg: 299
    • Blog
Utgrävarna - Ny arkeologiserie på SVT
« Svar #23 skrivet: november 02, 2005, 18:30 »
Om nu SVT tar till utröstning för att öka tittarsiffrorna hoppas jag att legenden Bengt W blir kvar till sist. Tack för att du finns!

/Ulf

Utloggad BeeWee

  • Novis
  • Antal inlägg: 16
Utgrävarna - Ny arkeologiserie på SVT
« Svar #24 skrivet: november 02, 2005, 23:09 »
Om nu ueb är den jag tror att det är så är det kul att se och höra av dig igen. Det var ett tag sedan.
Och, detta är en himla bra plats att uttrycka sin frustration över misslyckanden inom vår branch, vare det innehåll eller hur det presenteras. Utröstning kan ske både många vis; blir det en fortsättning så finns det inga garantier för att någondera av oss blir kvar. Idén fortlever dock förhoppningsvis. Och det är väl det ändå det viktigaste?
Indiana Jones kommer alltid att finnas som ett spöke över arkeologin. Varför inte ta honom i farstun (grab him by the horn/balls)?
Jag vet av erfarenhet att det är väldigt svårt att nå ut till allmänheten med vår verksamhet. Och hur kul är stolphål? Gropar? Journalister lider. Även mer avancerade konstruktioner (exempelvis gravar) kan gå en helt vanlig allmänhet fullständigt förbi. Avancerade projekt som Uppåkra (Skåne) och Vittene (Västra Götaland) lider, vad jag tror, av det faktum att det är näst intill omöjligt att på ett illustrativt sätt visa på platsernas storhet. Det blir planscher, böcker och montrar med fynd. Ganska tråkigt.
Låt TV göra det de kan bäst, använd oss som arbetsmaterial. Vi är i denna TV-serie ett arbetsmaterial som modifieras efter producenternas behag och vi jobbar alla efter bästa förmåga. De plockar ut det som de anser mest intressant, inte från vårat/arkeologers perspektiv utan från deras. Där går nog en viktig skiljelinje mella våra respektive önskningar om programmens innehåll.

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
Utgrävarna - Ny arkeologiserie på SVT
« Svar #25 skrivet: november 03, 2005, 05:58 »
Det kommer väl alltid vara så att vad folk än gör så kommer andra ändå alltid att ha synpunkter. Så är det väl definitivt inom arkeologin. Säg nåt du tror på eller är intresserad av, men akta dig för tårtorna som kommer flygande (Obs! Ironisk!)! Och ve den som går in på fel områden. Och blanda för guds skull inte ihop saker eller andra tvärvetenskapliga områden, vem vet hur det blir? Men är det inte så att vi alla behövs? En pysslar med att artbestämma benbitar, en annan vänder och vrider på tolkningens förutsättningar. Någon tredje tycker att totalstationer är guds underverk på jorden och den fjärde sysslar med att pusta av en gammal samling flintavslag (jag ber om ursäkt för alla andra inriktningar som inte nämns här, ni är inte glömda!). Vi bör nog i stället vara tacksamma över att alla har olika intressen, så att man själv slipper de saker man inte gillar (skojar).

Programmet då? Nja, lite rörigt (men vems fel är det?), men en spännande vinkling. Trots allt så producerar vi hela tiden nya forntider. Vår tid kommer också att bli forntid. Det som är intressant med det här programmet är ju inte alla detaljer, som nu är så upprörande (och jag hoppas verkligen att en kirurg sitter och går i genom scenerna till punkt och pricka i amerikanska sjukhusserier, för har ni tänkt på hur fel det kan gå om man använder sig av en rak sax vid en suturtagning istället för en böjd? Herreguuuud, vet Socialstyrelsen om att sådana misstag filmas? Ojojoj), utan att man använt sig av levade källor. Vad gör det med materialet? Inte för att slutsatserna blir så himla mycket annorlunda,kanske, men ett spännande sätt att prova en tanke på. Vem skulle inte vilja få träffa någon från en svunnen tid? Och samtidarkeologi? Vad är det som är så upprörande? Någon bör ägna detta en tanke, likaså som hur man kartlägger kärnfrukter i det arkeologiska materialet (Obs! Jag skojar lite här med).

Men egentligen...sysslar vi ju alla med arkeologi. Och har man läst sin läxa så vet man hur breda perspektiven är. Och alla kan inte göra allt. Dessutom har vi väl inte sett alla program än, varför en konklusion kanske är på sin plats efter serien. I detta forum kan man nu konstatera att den morfologiska amplituden är omfattande avseende arkeologin, och det är något vi bör glädjas åt. För trots allt så ser det ju ut som att kulturarvet engagerar många. Men TV-programmet var kanske riktat åt en annan målgrupp, "som tycker om en bra historia", och som inte bryr sig så mycket om korrektheten i vissa utföranden. Kanske kommer programmen att engagera allmänheten lite mer för historia (sin egen, kanske?) och arkeologi, eller inte. Hur som helst fick ju vi nåt att prata om. Jag har satt på mig visir (godkänt av mitt skyddsombud), nu kan tårtorna komma....
If you are going through hell, keep on going!

Utloggad HP

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
På barrikaderna
« Svar #26 skrivet: november 03, 2005, 08:54 »
Hmm en annan sak man kan undra över är ju också varför så många blir upprörda och kommer till programmets försvar bara för att några arkeologer för fram viss kritik, ja menar nu när vi alla skall vara så olika arkeologer, syssla med olika arkeologier och allt är lika bra för ämnet och förhistorien. Lite ironisk är jag, men kommer benhårt fortsätta att mena att det finns bra och dåliga sätt också inom arkeologin.

Beewee's Indiana Jones look a like har jag dock inget som helst problem med. BW och Big Brother Linda är bäst!

Utloggad Anders Strinnholm

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Arkeologisk Museum UiS
Utgrävarna - Ny arkeologiserie på SVT
« Svar #27 skrivet: november 04, 2005, 14:24 »
Efter att nu ha sett även det andra avsnittet tycker jag att det kan vara på plats att ge sig in i denna något onödigt inflammerade debatt, som lika gärna skulle ha kunnat utspela sig på en GAST pub för 10år sedan.
Först vill jag klargöra att jag har stort förtroende för lejonparten av de medverkande arkeologerna och att rikta kritik mot deras arbete efter endast korta brottstycken i TV är orättvist och utan grund.
För det andra anser jag att arkeologiska undersökningar av sentida/samtida lämningar är en helt rimlig sysselsättning eller forskningsfält. Jag har som exempel själv länge funderat på att undersöka sommarstugor och fritidsområden för att studera hur människor organiserar sin fritid.
Det finns däremot några invändningar som förtjänar att påpekas i programmet vika även tidigare har kommit till uttryck. På vilket sätt berikar den arkeologiska undersökningen eller karteringen berättelsen? Att det var takpapp på kojan (del 1) eller att det fans isolatorer på el-stolparna (del 2). I båda fallen bör det inte komma som någon större förvåning för tittarna. Att det regelbundet påpekas att vi alltid lämnar spår efter oss är förvisso ett riktigt påpekande, men det kan knappast sägas vara unikt för de nu undersökta lokalerna eller för människor under 1900-talet det bygger ju hela disciplinen på.
Det fält där arkeologer tydligast skulle kunnat komplettera historien är knappast om huruvida personen X mindes rätt eller inte utan med en fördjupad diskussion kring mänskliga handlingar i relation till materiell kultur. Har ingen av teamet varit med vid redigeringsarbetet? Om det hade skett skulle mycket av det som gnälls på kunnat åtgärdas som Anders G påpekar

Det vore spännande att få reda på varför Håkan K tycker programmet representerar ”okonventionella arkeologiska lösningar och resonemang” eller varför det kan anses representera ”rörelse och dynamik, förändring och mångfald”?
Det är tillika förvånande att en arkeolog som huvudsakligen brukar förfäkta en epistemologi grundad i en reaktionär Schwarzwalds tradition nu låter som en programförklaring från den tidiga modernismens 20 tal. Dessa påpekanden och frågor kan självklart ignoreras som ”skräckfyllda ångestrop” men jag anser att det är under ett anständigt debattklimat.

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Utgrävarna - Ny arkeologiserie på SVT
« Svar #28 skrivet: november 04, 2005, 15:48 »
Jag såg endast de sista minuterna av det första avsnittet och har därför inte velat ge mig in i debatten. Nu har jag dock sett det andra och vad som förundrar mig är hur lite arkeologi programmet innehöll, både gällande teori och praktik. Snarast kändes programmet som en förlängd prolog med etnologisk/historisk anknytning som aldrig kom till avslut. Vart tog den arkeologiska metoden vägen och vilket mervärde gav den?
Man presenterade de medverkande, man presenterade miljön i vilken man arbetade, men de enda egentliga slutsatser jag hörde var att man druckit öl från ett lokalt bryggeri, att man använt elektricitet och att den kartskiss man hade var något felaktig. Det känns som att ett antal doktorander och professorer borde kunna komma fram till lite mer än så.

Det som kändes besvärande med programmet och undersökningen är man inte presenterar några egentliga frågor till varför man undersöker området eller närmare preciserar vad man söker. Istället känns det som att man söker för att kunna ställa frågor till det man finner. Jag tror att det finns en fara med denna typ av snabbmats arkeologi som visas upp, den ger allmänheten en felaktig bild av vad arkeologi är och hur den utförs.

Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Utgrävarna - Ny arkeologiserie på SVT
« Svar #29 skrivet: november 04, 2005, 16:54 »
Det andra programmet var bättre än det första. Nu kom den tidigare efterfrågade grävmaskinen in i bilden och resultatet blev en större blottad yta som visade var ett av husen stått och hur resterna efter detta såg ut (en grusbädd). Tyckte detta var viktigt för att ge en viss balans till det rena sakletandet. Fortfarande undrar jag dock, liksom Reuterdahl, vilka frågeställningar som grävningen baserats på. En förutsättning inför val av plats har troligtvis varit att det i arkiven redan funnits bildmässigt faktamaterial som täckt en spännande historia. Men titeln på programmet antyder att det är arkeologin som ska vara tyngdpunkten. Jag är rädd för att "vanliga" tittare kan misstolka vad arkeologi går ut på.

Tycker det var en strålande illustrationsteknik med de inklippta fotografierna från dåtid i nutida miljön och dessutom låta aktörerna vandra i den gamla bildytan.

Utloggad lea

  • Medlem
  • Antal inlägg: 63
Utgrävarna - Ny arkeologiserie på SVT
« Svar #30 skrivet: november 04, 2005, 17:55 »
Kul med debatten, jag tycker den är uppfriskande och inte särskilt "inflammerad". Ställer man som arkeolog upp att medverka i ett sånt här program får man väl räkna med kritik från kolleger, eller? De verkar ju heller inte vara den primära målgruppen, så den kritiken är väl inte så farlig. Frågan då hur allmänheten uppfattar programmen? Arkeologi = spring med metalldetektor och rafsa fram fynd! Lite plundrar-metodik tycker jag det verkar.  :wink:

Ska man som arkeolog acceptera att en TV-producent använder sig av arkeologerna som statister och använder en dramaturgi a la dokusåpor för att ge en bild av vetenskapen/hantverket? Borde inte arkeologer kunna åtminstone bolla idéer om programupplägget? Här tycker jag att t ex engelska "TimeTeam" hittat ett betydligt bättre koncept än denna SVT-produktion!

Utloggad Håkan K

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
    • http://web.telia.com/~u20700756/
Utgrävarna - Ny arkeologiserie på SVT
« Svar #31 skrivet: november 07, 2005, 21:30 »
Hej,

Anders Strinnholm skrev: Det vore spännande att få reda på varför Håkan K tycker programmet representerar ”okonventionella arkeologiska lösningar och resonemang” eller varför det kan anses representera ”rörelse och dynamik, förändring och mångfald”?
Det är tillika förvånande att en arkeolog som huvudsakligen brukar förfäkta en epistemologi grundad i en reaktionär Schwarzwalds tradition nu låter som en programförklaring från den tidiga modernismens 20 tal. Dessa påpekanden och frågor kan självklart ignoreras som ”skräckfyllda ångestrop” men jag anser att det är under ett anständigt debattklimat.


Jag vet inte hur spännande mitt svar blir, men på den direkta uppmaning som Strinnholm presenterar, så låter det ändå som följer:
Den samtidsarkeologiska orientering som presenteras i programmet måste - som jag ser det - betraktas som okonventionell både vad gäller lösningar och resonemang samtidigt som den innebär rörelse, dynamik, förändring och mångfald. Detta då merparten av den arkeologi som bedrivs i övrigt - inom samtliga arkeologiska sfärer - har en helt annan orientering. Detta när det kommer till kronologisk horisont, mångvetenskaplig inriktning, källmaterialets beskaffenhet, och riktning mot det omgivande samhällets minnen och berättelser. Den aktuella samtidsarkeologin spränger således gränserna för discipliner som arkeologi, historia och etnologi och låter dessa ämnen och deras metoder samverka och berika varandra och detta äger dessutom rum inom ramarna för ett mediformat där arkeologin alltför sällan är synligt. Åtminstone - för mig är ovanstående punkter - fullt tillräckliga för att tala om programmet som okonventionellt vad gäller lösningar och resonemang, samt att det representerar rörelse och dynamik, förändring och mångfald.
För att uppnå det anständiga debattklimat som eftersträvas av Strinnholm - och som jag tydligen inte är mäktig att nå upp till - så är min följdfråga att det vore högst spännande att få reda på varför Strinnholm i en diskussion om ett dagsaktuellt TV-program retoriskt kopplar mitt resonemang till vad han betecknar som reaktionära Schwarzwaldtraditioner. Jag utgår från att det är min avhandling från 1998 (om den eventuella användningen av Heideggers Vara-filosofi inom arkeologin) som åsyftas. Strinnholms laddade hänvisningar till denna text som reaktionär visar med önskvärd tydlighet hur lätt okonventionella försök att testa nya resonemang inom arkeologin blir offer för snabba och förenklade förkastelsedomar.  

MVH

Håkan K

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Utgrävarna - Ny arkeologiserie på SVT
« Svar #32 skrivet: november 08, 2005, 09:07 »
-> Andreas: på SVTs hemsida (http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=39811&lid=Utgravarna) har de lagt in en textruta under rubriken "viktigt" där de framhåller att man får äga en metalldetektor utan tillstånd men att det krävs tillstånd att använda den.

-> Håkan K. Jag tycker nog att Anders Strinnholms fråga är berättigad, för man kan ju knappast anklaga programmet för att presentera några okonventionella arkeologiska lösningar mm. Jag håller med om att samtidsarkeologin är spännande och med rätt frågor definitivt relevant, men de arkeologiska inslagen i programmen har (som så många andra i debatten redan påpekat) varit synnerligen oproblematiserande och inskränkt sig till ett minimum. Så som den arkeologiska metoden presenteras i programmet så bidrar den inte till att föra berättelsen framåt. Däremot så får man ge programmakarna cred för att ha luskat fram intressanta platser, men så som programmen än så länge artat sig så hade platserna lämpat sig bättre TV-program med en helt annan vinkling...... Då hade de kunnat vara stimulerande och intressanta, i dagsläget så kommer jag ärligt talat att fortsätta att se programmen främst av den orsaken att jag råkar känna flera deltagare och det är ju onekligen alltid roligt att se bekanta på TV. Det sistnämnda får väl vara en kommentar till HP åxå, för jag ser nog inte samma underhållningsvärde i produkten som han....

Avslutningsvis så kan man väl konstatera att det nog är BeeWee som har den mest avslappnade attityden till serien. Det är ju bara TV, och Bengt W har väl mig veterligen aldrig gjort någon hemlighet av att han gärna syns på TV.... Vilket helt osökt får mig att undra om det är något speciellt med TV och namnet Bengt på UV väst......
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad BeeWee

  • Novis
  • Antal inlägg: 16
Utgrävarna - Ny arkeologiserie på SVT
« Svar #33 skrivet: november 12, 2005, 10:59 »
Om du med Bengt och TV avser vår speciella förmåga att dras till media i allmänhet och media med lins&mikrofon i synnerhet, så vill jag bara citera Julia i Shakespeare´s "Romeo & Julia": What´s in a name... :)

Utloggad Anders Strinnholm

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Arkeologisk Museum UiS
Utgrävarna - Ny arkeologiserie på SVT
« Svar #34 skrivet: november 13, 2005, 20:36 »
Ja Håkan K den mesta arkeologi som bedrivs har som du säger en helt annan orientering och inriktning, men frågan kvarstår på vilket sätt berikar arkeologin resonemanget och vad tillför den som inte intervjuerna ger? Det är väll inte medieformatet som är avgörande? För det är väll inte en fråga om politisk korrekthet som ligger bakom euforin?
På din följdfråga, det hänger ihop mer än du kanske vill tro. Du kan självklart ha bytt ståndpunkt och i så fall beklagar jag påståendet, men detta ligger utanför min kunskapshorisont. För jag finner det bara märkigt att du som ägnat större delen av ditt akademiska liv åt att förfäkta en ståndpunkt i sann Heideggeriansk anda, att förneka relevansen, eller till och med det vådiga av/banala i, den post sokratiska filosofin, då med särskilt hänseende på Platon, Descartes och Kant. Att du nu sjunger utgrävarnas lov så lyriskt att du anser att vi andra blott reduceras till ångestrop, får mig bara att stilla undra vad detta program besitter som jag inte förstår? Jag skulle finna det lika märkigt om K Kristiansen påstod att bronsådern var en egalitär period eller att C Renfrew förespråkade folkvandringar som förklaringsmodell, då jag förutsätter att människor menar vad de säger (jag vet att det är naivt).
Att Heidegger kan anses som reaktionär, för att tala i milda termer, torde inte behöva styrkas för den historiskt bevandrade (NSDAP ansökan 1933 och undervisningsförbud 1945-51). Om detta förhållande lockar till fortsatt debatt så deltar jag gärna på en därvid relevant tråd under teori på detta forum.

Tack Bengt W för att du lyser upp vår trista byråkrat tillvaro, det behövs fler som tycker att arkeologi faktiskt är skojigt och inte bara ser det som en karriär.

Utloggad Håkan K

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
    • http://web.telia.com/~u20700756/
Utgrävarna - Ny arkeologiserie på SVT
« Svar #35 skrivet: november 13, 2005, 21:32 »
Hej,

Finner det både anmärkningsvärt och tråkigt att Anders Strinnholm i sitt senaste inlägg återigen tenderar att hamna vid sidan om trådens orientering då han envist återkommer till innehållet i min avhandling från 1998. Under de de snart 10 år som förflutit sedan publiceringen av avhandlingen har det funnits andra och sannolikt bättre lämpade platser och tillfällen att diskutera densamma. Vad gäller nya ståndpunkter så rekommenderar jag att Strinnholm tar en titt i Libris ellar annan biblioteksdatabas för att se hur min forskning orienterat sig under det senaste decenniet. Inte minst vad gäller de publika frågeställningar som tangeras i denna tråd och i diskussionen om Utgrävarna. Nåväl, vad gäller programmet så är mediaformatet inte det avgörande men samtidigt ligger det väl i allra högsta grad en poäng i att vi som arkeologer inser att det finns en värld därute. Frågan om "politisk korrekthet" är relaterad till denna insikt och man skulle naturligtvis kunna diskutera vad som gömmer sig i denna term, och huruvida det som statligt anställd arkeolog är korrekt att förhålla sig i linje med de beslut de folkvalda fattar för våra verksamheter eller ej. Intressant fråga som tveklöst tangerar demokratiska frågeställningar. Hur som helst, om Strinnholm eller någon annan känner behov av att diskutera innehållet i min avhandling i en teoretisk tråd så är det bara att köra igång. Jag är med!!!

MVH

//Håkan

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Utgrävarna - Ny arkeologiserie på SVT
« Svar #36 skrivet: november 17, 2005, 20:58 »
Verkar som om SVT tagit till sig av kritiken; programpresentatören tog nämligen upp att man måste ha tillstånd från Länsstyrelsen för att få använda metalldetektor. Filmmusiken från Gladiator fick också vara med på ett hörn. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad BeeWee

  • Novis
  • Antal inlägg: 16
Utgrävarna - Ny arkeologiserie på SVT
« Svar #37 skrivet: november 17, 2005, 23:00 »
Det intressanta är väl snarast att man inte vet vad som fångas upp; metalldetektorsnack av en programpresenterare är/var ju ganska oväntat.
I övrigt tycker min lokala befolkning här i Mölndal (från vilka jag fångar upp merparten av omedelbara synpunkter) att programmet utvecklas i en positiv riktning. Gud, vad patetiskt det lät, men jag väljer att publicera det ändå.

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
Utgrävarna - Ny arkeologiserie på SVT
« Svar #38 skrivet: november 28, 2005, 20:46 »
Tidigare i tråden var det nån (Anders Gustafsson, den mullige Göteborgaren?) som hade förväntat sig ett annat resultat av programmen? Vad hade du förväntat dig?

Utloggad Selaön

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
Utgrävarna - Ny arkeologiserie på SVT
« Svar #39 skrivet: november 28, 2005, 22:12 »
Jag jobbar med TV och kollade precis programmets tittarsiffror. Mest tittare hade programmets första avsnitt. Sedan har det gått stadigt utför. Torsdagsavsnitten har haft 900, 755, 665 resp 660 tusen tittare. I snitt har programmet haft en 12 procentig andel av de som tittade på tv just då.
När det gäller målgruppen som den förmodade metalldetektorplundraren ingår i, låt säga män 20-54 år i ett ensamhushåll  (Nej, jag bor inte ensam... :wink:) , så består den av 2 % av tittarna.

(Källa: MMS)