Författare Ämne: Utgrävarna - Ny arkeologiserie på SVT  (läst 28605 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Utgrävarna - Ny arkeologiserie på SVT
« skrivet: oktober 22, 2005, 23:51 »
Den 27 oktober 20:30 är det premiär för svt:s nya arkeologisatsning Utgrävarna.

Läs mer här.
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad lea

  • Medlem
  • Antal inlägg: 63
Utgrävarna - Ny arkeologiserie på SVT
« Svar #1 skrivet: oktober 23, 2005, 11:45 »
Vem har undgått förhandsreklamen?

Har även tidigare diskuterats här: http://www.arkeologiforum.se/phpBB2/viewtopic.php?t=331  :wink:

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Utgrävarna - Ny arkeologiserie på SVT
« Svar #2 skrivet: oktober 23, 2005, 22:26 »
Japp, det har diskuterats tidigare, denna tråd var endast till för att lägga till den i kalendern. :) Det går bra att diskutera programmet i vilken som helst av trådarna. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Beowulf

  • Novis
  • Antal inlägg: 8
Utgrävarna - Ny arkeologiserie på SVT
« Svar #3 skrivet: oktober 26, 2005, 15:37 »
Hejsan
Dom diskuterade programmet på Lantz i P3 idag. En av platserna dom hade grävt ut var Göta-Lenas torp. Jag har läst i Västgöta-Bengtsson att hon bodde i Ullene och var känd i nästan hela Västergötland för sin gamla läkekonst eller trollkunnighet. Vg-Bengtsson träffade hennes dotter som tydligen oxå kunde en hel del. Ska bli riktigt skoj att se vad dom hittar.
Ha de gött
Thomas

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Utgrävarna - Ny arkeologiserie på SVT
« Svar #4 skrivet: oktober 28, 2005, 09:12 »
Vad tyckte ni? Det första som slog mig var att programmtiden var i kortaste laget, 45-60 min hade varit bättre. I övrigt var det ett intressant grepp på arkeologisk metodik, särskillt när det i detta fall fanns levande ögonvittnen, något som arkeologer inte är särskillt bortskämda med. :)

Vidare hade jag gärna sett att man i korthet och i undervisande syfte hade gått igenom vad som krävs för att få gräva och använda en metalldetektor.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Utgrävarna - Ny arkeologiserie på SVT
« Svar #5 skrivet: oktober 28, 2005, 09:45 »
Det var ju faktiskt inte speciellt mycket arkeologi inblandat. Och det lilla som framkom kan man ju knappast påstå berikade berättelsen i någon större utsträckning. En etnolog hade behövts för intervjuernas skull. En arkeolog som bättre kunde hantera en detektor hade väl varit lämpligt. Dessvärre gjorde klippet att det blev lite muppvarning på samtliga inblandade arkeologer.

Tidigare under dagen hörde jag en intervju på radion med Jonna U. Hon tyckte att insatserna de gjorde var små, fem dagar per plats var inte mycket... Va fasen säger hon? Tänkte jag. Fem dagar med fyra arkeologer. Det gör 20 arkeologdagsverken i fält. Det är mer än vad den absoluta majoriteten av de arkeologiska utgrävningarna i Sverige tillåts ta. 20 dagsverken räcker MYCKET långt om man lägger dem rätt. Nu grävde de ett mindre schakt för hand. Kanske skulle man fimpat en arbetsdag till förmån för att plocka in en traktorgrävare för att få upp lite yta. Eller varför inte använda detektorn på grävplatsen istället för på omlandet? Varför inte rektifiera polisens kartskiss och utifrån den rektifierade kartan plocka fram koordinaterna för att mha GPS hitta fram till den däringa tältplatsen som de inte fann i tallplanteringen. (Musiken i den scenen förde för övrigt tankarna till en film med J Tati - semestersabotören mfl)

Musiken och grafiken användes för att höja intrycket av ett första inte allt för imponerande program.

Mer kosmetika än innehåll anser jag. Vi får hoppas att det lyfter något i de kommande programmen.

PS: När jag ser resultatet är jag rätt nöjd med att jag tackade nej till att delta i pilotavsnittet som spelades in hösten 2003.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Utgrävarna - Ny arkeologiserie på SVT
« Svar #6 skrivet: oktober 28, 2005, 09:47 »
Märkligt program. Den enda information arkeologin gav är att "här var det visst" - något som man redan visste i detalj, t.o.m. foton finns. Var fanns frågeställningarna och anledningen till grävningen? Jag jämför t.ex. med med de engelska programmen i samma genré som ofta har en klar målsättning. Som arkeologin visades upp var det endast ett sakletande. De arkeologiska scenerna användes helt enkelt som utfyllnad för skapa instick mellan intervjusituationerna och redovisningarna av andra källor för att få det hela att framstå som levande och spännande. Detta är förvisso ett välkänt sätt att arbeta i TV-mediet men jag hade förväntat mig mer utifrån den specifika titeln "Utgrävarna".

En del kul kommentarer fanns, som t.ex. "Titta här, en pistolkula - och den är inte avfyrad". Det var tur det för annars hade man inte hittat den. Scenerna när man skulle hitta en geografiskt känd "tältplats" i en ung granskog var också kul - påminde om Helan och Halvan i den gamla farsen från 1930-talet när de förirrat sig in i en labyrint. Var fanns GPS:n?

Intressant också att se hur programmakarna förtvivlat gärna ville visa legimiteten över det man gjorde. Har aldrig sett så många höga titlar i ett halvtimmesprogram - 2 filosofie doktorer och en professor.

Ska bli intressant att se kommande program.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Utgrävarna - Ny arkeologiserie på SVT
« Svar #7 skrivet: oktober 28, 2005, 09:49 »
Tilläggsdata: på Jönköpings läns museum utgör kanske 95% av de utgrävningar vi gör med stöd av KML insatser med mindre än 20 fältdagsverken.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Anders G

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
Utgrävarna
« Svar #8 skrivet: oktober 28, 2005, 10:19 »
Hej på er!

Blev just medlem på listan. Är en av mupparna i utgrävarna - den fetlagde göteborgaren. Kul att ni diskuterar och har åsikter kring programmet. Såg det hela själv för första gången igår, och det var väl inte riktigt som man tänkt sig - men när är det någonsin det? Att hämta hem programmet arkeologiskt hade kunnat göras i långt större utsträckning än vad som var fallet, det medges. Det finns minst 10 timmar inspelat material där vi är mer arkeologer än muppar. Några fältarkeologiska kommentarer kan dock vara av intresse. I realiteten hade vi möjligen 3 dagar i fält, måndag och fredag var påställ/avställning samt transport till/från platsen. Till saken hör också att vi gjorde TV, vilket innebär att allt går långt långsammare än i skarpt arkeologiskt läge. När det gäller grävmaskininsatser på Bildsköne så var det uteslutet, om inte man hade hyrt en större pråm och transporterat den till platsen via Filkesjön. Vad man nu skulle med en grävare till på en yta som omfattade omkring 6 kvadratmeter.... Metalldetektor på platsen - självklart gjorde vi detta, men man måste komma ihåg att allt man gör inte kommer med på TV.... Att rektifiera en skiss - som Leif föreslår - går naturligtvis inte, eftersom en skiss är just en .... skiss. Vårt letande efter tältlägret - som ju blev ganska kul, tycker jag - hade intressanta bottnar som inte riktigt kom fram på TV. Bertil hade nämligen blivit förevisad platsen av en som var med, men kunde inte återfinna den. Det blrv en roligt inslag i alla händelser, och, faktiskt en viktig arkeologisk poäng som vi gång på gång stötte på under inspelningarna: Att ett minne av en person som "varit där" alltid är notoriskt opålitligt. Det kommer mer av den varan i andra avsnitt.....

Jag håller med - återigen - att de arkeologiska poängerna inte riktigt utnyttjades till fullo, men så blev det. Och det blev ju n utgångspunkt för diskussion!

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Utgrävarna - Ny arkeologiserie på SVT
« Svar #9 skrivet: oktober 28, 2005, 17:45 »
Hej Anders G,
Kul att du anslutit dig till forumet och kul att få en kommentar från en som var med. Det är ju alltid lätt att sitta och kommentera när man själv inte känner till alla vedermödor som lätt kan uppstå vid just tvinspelningar. Vet detta väl av erfarenhet. Ska därför, som jag skrev tidigare, bli intressant att se övriga avsnitt. Som du själv medger var det kanske lite tunnt med arkeologin i det här avsnittet.

Utloggad Idun

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
Utgrävarna - Ny arkeologiserie på SVT
« Svar #10 skrivet: oktober 30, 2005, 19:12 »
Ursäkta, men vad är nu detta? Utgrävarna! Sveriges arkeologer är nu gjorda till åtlöje. Ett i och för sig intressant program ur etnologiskt perspektiv, men varför blanda in arkeologi över huvudtaget? Oj! Här är en bit av flaskan som vi kan se här på fotot från 30-talet!!! So what? Vad ska det vara bra för? Det här programmet förlöjligar hela arkeologvärlden :lol: .
Och hur i hela friden gräver man fram ett föremål?! Bänder man upp det med en kniv, eller? Är det så man gör? Kanske om man vill bli Indiana Jones, när man slänger sig in i templet och snor åt sig skatten medan allt raseras.
Och - en gammal hederlig kompass hade kanske varit bra att ha i tallplanteringen?
Ett i och för sig kul program, men varför alla dessa titlar? Behöver man vara professor för att göra det här?

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Re: Utgrävarna
« Svar #11 skrivet: oktober 31, 2005, 11:20 »
Citat från: "Anders G"
Kul att ni diskuterar och har åsikter kring programmet. Såg det hela själv för första gången igår, och det var väl inte riktigt som man tänkt sig - men när är det någonsin det? Att hämta hem programmet arkeologiskt hade kunnat göras i långt större utsträckning än vad som var fallet, det medges. Det finns minst 10 timmar inspelat material där vi är mer arkeologer än muppar. Några fältarkeologiska kommentarer kan dock vara av intresse. I realiteten hade vi möjligen 3 dagar i fält, måndag och fredag var påställ/avställning samt transport till/från platsen. Till saken hör också att vi gjorde TV, vilket innebär att allt går långt långsammare än i skarpt arkeologiskt läge. När det gäller grävmaskininsatser på Bildsköne så var det uteslutet, om inte man hade hyrt en större pråm och transporterat den till platsen via Filkesjön. Vad man nu skulle med en grävare till på en yta som omfattade omkring 6 kvadratmeter.... Metalldetektor på platsen - självklart gjorde vi detta, men man måste komma ihåg att allt man gör inte kommer med på TV.... Att rektifiera en skiss - som Leif föreslår - går naturligtvis inte, eftersom en skiss är just en .... skiss. /....../ Jag håller med - återigen - att de arkeologiska poängerna inte riktigt utnyttjades till fullo, men så blev det. Och det blev ju n utgångspunkt för diskussion!

 

OK, ni gjorde TV. TV-programmet skall med andra ord ses som avrapporteringen av undersökningen av Bildskönes hydda. Right? Det är inte konstigt att det faller bort en del arkeologi i en rapport, RAÄs system med DAFFar är ett exempel på när rapporteringen av arkeologi minskas till ett minimum. Men oavsett hur man väljer att rapportera en grävning så är sättet viktigt, för att inte säga avgörande. Vilken grävning som helst kan blir oanvändbar med dåligt utformad avrapportering.

Anders Gustafsson och Björn Magnusson Staaf berör effekten av denna problematik i sin Rapport om rapporter med följande ord (s.14): ”En rapport kan ha god akribi (vetenskaplig noggrannhet, min anm), men slarvig formell presentation, likaså kan den formella presentationen av observationerna vara god, men grunderna för den vetenskapliga noggrannheten dålig. Viktigast är naturligtvis att akribin är hög, men en slarvig presentation kan förta förtroendet för en vetenskaplig redogörelse.” Med utgångspunkt i detta så får ni räkna med att bli bedömda för det som förmedlats i programmet. Möjligen kan ni propsa på att mer material läggs ut på SVTs hemsida. Sedan skall väl en pappersrapport rapport skrivas också, eller? För jag tyckte på intervjuer med Jonna U att det lät som att kontakt hållits med Länsstyrelser i respektive län. Där kan det ju finnas plats för ett arkeologiskt fokus. För de material och tider som berörs är tveklöst intressanta ur ett metodologiskt och kunskapsmäsigt hänseende. Och för att inte tala om den antikvariska aspekten. Rätt hanterat kan ett program som Utgrävarna medföra att man tar KMLs ord seriöst.... Vad är det det står i portalparagrafen... "...varaktigt övergiven..." "...gågna tiders bruk..." I praktiken tillämpar de flesta länsstyrelser en tidsregel, lagens ord (och Agenda K) till trots.

För övrigt så räknas väl tiden för etablering/avetablering samt långväga transport in i fälttiden? (Så räknar i alla fall vi vid exploateringsärenden) Det finns ju knappast någon annan tid att ta av i ett arkeologiskt projekt. Effekten blir ju då att ni har haft 5 fältdagsverken för 4 personer = 20 dv. I en skarp situation under hårt belastad fältsäsong så kan man mycket väl hamna i ett läge där två av fyra arkeologer befinner sig på sitt första uppdrag, då går också allt mycket långsammare än man kanske skulle önska. Myntet går mao att vända på, filminspelning kan man kanske inte skylla på.

Digital rektifiering av skisser har väl gjorts? Minns jag rätt såg den skiss som visades upp i programmet rätt OK ut. Med lite jobb hade det säkert gått. Näe Anders, jag tycker nog att det är lite fältarkeologiska bortförklaringar som du kommer med. (Men vad gäller grävmaskin så köper jag din poäng fullt ut.)

Däremot så undrar jag faktiskt om du (Anders G) är nöjd med resultatet och den bild som visades av dig som doktor i arkeologi.....

Referens: Gustafsson, Anders & Magnusson Staaf, Björn. 2001. Projekt uppdratsarkeologi. Rapport om rapporter. EN diskussion kring kvalitetsbedömningar av arkeologiska rapporter. RAÄ kunskapsavdelningen. Rapport 2001:3. Stockholm.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Anders G

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
Utgrävarna - Ny arkeologiserie på SVT
« Svar #12 skrivet: oktober 31, 2005, 14:43 »
Hej igen!

Visst gjorde vi TV, men det innebär inte att programmet är avrapporteringen. Pappersrapport kommer/finns, liksom tillstånd från berörda myndigheter. Att försöka utnämna ett Tv program till en slutgiltig avrapportering av ett grävningsprojekt för att sedan kritisera det ur rapportsynvnkel känns lite konstigt... Utgör "Stenristarna" den slutgiltiga avrapporteringen av de senaste decenniernas bronsåldsforskning?

Har lite svårt att följa din diskussion kring antalet dagsverken, blir lite trolleri med ord och siffror. Vi gjorde det vi gjorde, det vi ville göra, det vi kunde göra och det vi hann med. Dessutom: det är mycket väntan i Tvvärlden om man säger så... Thats it.  

Mer intressant och - tror jag - närmare en känslomässig kärnpunkt i Leifs kritik är det som är så viktigt att det måste skrivas ut med fetstil i Leifs text: om jag är nöjd av den bild som visas upp av mig som doktor i arkeologi? För det första tror jag inte att jag blir förvandlad till någon form av högre varelse om det står Fil Dr på visitkortet. Definitivt inte. För det andra så tror jag att tvtittare och andra konsumenter av vetenskap mår väldigt bra av att möta "vetenskapsidkare" som begår misstag, spånar under arbetets gång och är allmänt mänskliga. För det är ju så det bland annat fungerar, och det vet vi alla som sysslar med vetenskapande i vårt dagliga värv, men - och detta är viktigt - vi vill sällan att denna bild av vetenskapandet skall nå allmänhetens ögon. Här är det generellt väldigt viktigt - inte minst för Leif efter vad det verkar - att man upprätthåller den vetenskapliga fasaden gentemot medborgarna. I vårt eget ämne brukar denna fasad förmedlas på två sätt: 1) Man i övre medelåldern som sitter framför en vägg av böcker och talar om hur det är (och var). 2) Intrikata mätningar med teknisk apparatur som sedan blir fräck grafik på en dator. Jag är fullständigt ointresserad av denna exkluderande form av vetenskapsförmedling.

Så som ett svar på din fråga Leif: Visst, jag är nöjd. Mitt ego är litet och jag har ingen position att försvara.  

Det finns väsentliga saker i programmet att diskutera. Kopplingen mellan samtidsarkeologin och själva berättelsen såg exempelvis inte ut som jag önskat. Har inga problem med att erkänna detta. Hoppas att detta kan komma fram i de andra programmen, men det kan man aldrig veta. Producenten bestämmer. Det enda jag kan säga att varje program i sitt inspelade material innehåller våra - arkeologernas - försök att knyta föremålen, materialiteten, till berättelserna om dessa platser. Om det sedan blir bra TV får andra avgöra. Skulle dock aldrig - i motsats till Leif som avböjde medverkan i pilotavsnittet - vilja vara utan de erfarenheter, insikter och all den glädje som deltagandet i arbetet gav. Det är ju ofta det man inte gör som leder till ånger.

Sedan håller jag fullständigt med Leif om att om programserien kan leda till att det sentida kulturarvet ges den plats det förtjänar - och i teorin har i KML - så är väl en hel del vunnit i opinionshänseende?

Och Leif: Tänk var tråkigt det hade blivit om vi hade rektifierat den där skissen!

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Utgrävarna - Ny arkeologiserie på SVT
« Svar #13 skrivet: oktober 31, 2005, 15:06 »
Angående dagsverken. Här hakade jag upp mig på att Jonna i radion tyckte att grävningarna var små men att man ändå fick förvånansvärt mycket ut av dem. Jag försöker med mina siffror visa att insatserna på intet sätt är små om de jämförs med majoriteten av de arkeologiska fältinsatser som görs runt om i landet.

Angående rapport. Rapporter görs i dagsläget på många sätt och i många led. Dels skrivs formella administrativa rapporter för allt som görs. Dessa är ett absolut minimum. Därtill kommer en stor mängd varianter på andra rapportinsatser, oftast artiklar/böcker. Men även (om exploatören vill) utställningar mm. Ett TV-program kan mycket väl betraktas som en from av avrapportering, inte sant? Då måste även det betraktas utifrån vad det förmedlar och vilken bild det ger (jfr citatet från din och Björns rapport om rapporter). Däremot så är jag väl medveten om hur konstigt det kan bli när man jobbar med TV-folk. I slutändan så blir det aldrig som man trodde.

Stereotyper. Du har även helt rätt i att arkeologins vetenskapliga fasad brukar förmedlas mycket schablonmässigt. Den medelålders mannen med bäckerna är en schablon. De intrikata mätningarna och grafiken är en annan. En tredje är den mustaschprydde berättaren med de stora gesterna... Vi kan säkert komma på ett par till om vi vill. Och visst, på så sätt hoppas jag att programmet med tiden kan ge en annan bild av arkeologerna som personer (även om Indiana Jones -äventyrar - schablonen smög sig in även i detta program).

Övrigt. Bra att du är nöjd med programmet. Min slutliga dom, om jag friar eller fäller - om jag tyckte programmet var bra eller dåligt, väntar jag med tills jag sett samtliga avsnitt och kan bilda mig en helhetsuppfattning. Men det första programmet lämna en hel del övrigt att önska ur arkeologins synvinkel. Förhoppningsvis så ställer jag mig över jantelagen i min slutdom.....

(däremot så är jag nyfiken på vart Fiona tog vägen, hennes namn skymtade bara förbi i eftertexten)
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Anders G

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
Utgrävarna - Ny arkeologiserie på SVT
« Svar #14 skrivet: oktober 31, 2005, 15:21 »
Stereotypen Indiana Jones är ingen stereotyp i det här fallet. Snarare en arketyp: Bengt bara är sån.... (förlåt Bengt om du läser detta men så är det bara.... ;-)

Fullt enig om att en rapport kan - och bör kunna vara - lite av varje. Det har dock aldrig varit tänkt att programmet i sig skulle vara en rapport. Men jag kan - som sagt - gott tänka mig denna form av lösningar (eller en utställning, eller en föredragsserie etc)

Säger nog som dig: väntar med slutgiltigt omdöme till alla programmen sänts. Menar - med en dåres envishet - endast att potentialen till en delvis ny berättarform finns i materialet.

Utloggad andreas

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
Utgrävarna - Ny arkeologiserie på SVT
« Svar #15 skrivet: oktober 31, 2005, 19:49 »
hej Anders
när det gäller scenerna med metalldetektorn var det kanske lite olyckligt att ingen kommenterade att man måste ha tillstånd från länstyrelsen för  allt användande.  Och jag måste självklart fråga om ni hade sökt tillstånd?

med tanke på den plundring som sker med detektor så hade lite folkbildning varit på sin plats!

Utloggad Håkan K

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
    • http://web.telia.com/~u20700756/
Utgrävarna - Ny arkeologiserie på SVT
« Svar #16 skrivet: november 01, 2005, 17:32 »
Hej,

Tycker att det är högst märkligt hur alla typer av okonventionella arkeologiska lösningar och resonemang (t ex reality TV i form av Utgrävarna, likväl som resonemang rörande modern materiell kultur som en given del av kulturarvet) tenderar att leda till mer eller mindre skräckfyllda ångestrop från ett stort antal kollegor. Är rörelse och dynamik, förändring och mångfald inom arkeologin att likställa med hotande företeelser? Med en lätt ironisk vinkling kan man ju säga att vare sig Montelius typologi eller det här virtuella forumet har sin plats i den konservativa och ofäränderliga arkeologi som vissa tycks förespråka.

MVH

//Håkan

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
Utgrävarna - Ny arkeologiserie på SVT
« Svar #17 skrivet: november 01, 2005, 18:07 »
Jag är inte helt såld på samtidsarkeologi (såvida det inte är WWII då är jag barnsligt intresserad), men å andra sidan så tycker jag inte att stenåldersarkeologi är särskilt kul heller.

Det jag tycker är kul är hur upprörda en del blir och därför så tycker jag att Utgrävarna är toppen! Det är givetvis inte arkeologi gjort med arkeologer som främsta målgrupp. På samma sätt som Mitt i naturen inte är gjort för biologer.

Sedan tycker jag att den gladiatorlika presentationen (ni borde ha gladiatornamn ju! Typ Anders "V2" Gustafsson  :wink:  ) av deltagarna var lite tramsig och väl titelfixerad, men klippning, stil etc. ligger ju inte i arkeologernas händer utan i producenten/regissörens.

Det var tydligen 900 000 tittare första avsnittet - det avgörande som jag ser det är hur många det blir i nästa.

Att de små arkeologiska ingrepp som görs avrapporteras och metalldetektering sker med tillstånd tar jag för givet.

/David

Utloggad Urban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 130
Utgrävarna - Ny arkeologiserie på SVT
« Svar #18 skrivet: november 01, 2005, 22:05 »
Nu har jag äntligen sett första avsnittet. Tycker att det var helt okey. Det med Filen och benet var ju lite löjligt. En arkeolog borde nog kunna se skilnad på trä och ben. Alla vet ju hur en fil ser ut. Men det kanske var kostruerat så.  Det blir spännande att se hur nästa avsnitt blir. Jag håller med David. Titlarna var lite löjliga i sammanhanget. De visades ju flera gånger. Kul att varje deltagare fick säga något personligt!

Utloggad andreas

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
Utgrävarna - Ny arkeologiserie på SVT
« Svar #19 skrivet: november 02, 2005, 06:45 »
jag hittade följande citat från professor burström på södertörns högskolas hemsida som en kommentar kring det nya programmet

"Vad kommer vi att få se er i för situationer?
– Vi deltar båda som arkeologer och som grävare. Vi gör inga stora utgrävningar i den här serien, utan fokuserar på mindre områden. Ungefär som i titthålskirurgi, säger Mats Burström, professor i arkeologi."

att "grävare" inte är arkeologer låter spännande, med tanke på att exploateringsarkeologin blir alltmer forskningsinriktad samtidigt som den arkeologiska forskningen på universitet och högskolor blir allt mer ifrågasatt...