AndreasE, med Stockholm menade jag att en stad började byggas, att folk började bo och arbeta där. Att mqkten slog sig ned där, i alla fall tidvis.
Frågan är hur man skall datera någonting när ingenting finns att datera? Då bör vi gå på de fakta som finns, och då blir det ca 1252 för Stockholms grundande. Kastalen har säkert stått där före detta år - och kanske hade den en föregångare byggd i trä också - men än så länge saknar vi fakta om detta.
Thomas
Breven säger ju ingenting om när folk började bo och arbeta i Stockholm, och inte heller när makten slår sig ner där. Precis som för tex Visingsö så gäller ju samma källmässigt problem - antalet bevarade brev, hur många som har utfärdelseort osv.
Med det inte sagt att jag tror att Stockholm var en stad långt innan 1252. Jag menar bara att det är en väldig förenkling att säga slentrianmässigt att "Stockholm grundades 1252" trots att vi faktiskt inte vet att så är fallet.
Personligen så tror jag inte att Birger Jarl satt på jungfrulig mark när han skrev de där breven sommaren 1252. Tyvärr kommer vi troligtvis aldrig kunna datera kastalen, men jag har svårt att se att en så uppenbarligen strategiskt punkt inte hade haft någon sorts befästning sedan länge. Runt denna fanns det säkert någon sorts bebyggelse, dock av vilken typ vet vi inte idag. Det skulle behövas arkeologiska insatser i Gamla Stans centrala delar för att svara på detta, något som tyvärr helt saknas. Stora torget skulle vara ett perfekt ställe att börja. Runt om Stadsholmen låg det ett antal byar, varav några säkert var ganska rika, med tanke på de lösfynd som hittats i stan.
Själva stadsbebyggelsen kom nog igång runt tiden för Birger Jarls maktövertagande, kanske påskyndat av det massiva byggnadsprojekt han verkar satt igång ganska omgående runt kastalen. Hur långt bebyggelsen kommit innan det vet vi som sagt inte. På 1280-talet omnämns Stockholm dock som en av rikets folkrikaste.
"Makten" torde väl haft intresse av platsen långt innan 1252, åtminstone sedan den befästes, men efter detta datum kan vi säga att den ofta uppehöll sig på platsen.