Jag klumpar ihop svar till Gangrade, Skoglar och AndreasE för att spara plats.
Gällande de konstiga datumet saknar jag kunskap att bedöma det egentligen, utan återgav bara informationen som SDHK ger. Men min National Geographic-erfarenhet ger mig ett diffust minne om pergamentskador och jag tänker då att kanske rör det sig om en sådan som sedan reparerats. Ser man på
bilden av originalet ser det ju lite märkligt ut just där datumet står. Det har liksom lite mer plats än det skulle behöva. Men det är bara mina gissningar, jag har som sagt var ingen kunskap om detta. Det kan vara ett slarvfel av VaS, men det ändrar inte på det faktum att VaS är noggrann i formen, dvs att ange datum och utfärdande-ort.
Den hypotetiska borgen tjänade bara som exempel, jag tycker helt enkelt att man åtminstone resonerar först innan man kommer till slutsatsen att den svenske kungens borg måste finnas på annan plats än de som nämns i andra brev.
Nej, det är verkligen inte min ambition att knäcka 1250-talet med 1248. Det har verkligen ingen som helst betydelse. Men jag stötte på uppgiften att VaS skrivit brev på Visingsö och blev nyfiken och fann då detta.
Frågeställningen handlar istället om hur man ska tolka in castro regis Suetie. Som ni påtalar så skulle det ju kunna avse en av många kungsgårdar eller kungsborgar. Men min frågeställning blir då varför han inte preciserar vilken det då rör sig om. Han skriver ju inte bara i cisterciensernas kloster utan han skriver var detta ligger. I de flesta fall skriver han bara i vilken ort vilket alltså borde vara den huvudsakliga informationen man vill delge. . Men i just detta fall skriver han inte det, utan han nöjer sin med in castro regis Suetie. . Ett sådant språkbruk idag skulle antyda att det är en plats som inte närmare behöver beskrivas eftersom alla vet vilken det handlar om och att det därför fungerar som ortsangivelse.
Om det skulle avse en kungsgård så framstår det som märkligt att han inte anger vilken kungsgård då det ju finns många sådana.
Jag tror inte det är så enkelt att utifrån detta spekulera sig fram till vilken borg det skulle kunna röra sig om. Beroende på färdsätt kan man hinna ganska långt på den tillgängliga tiden.