Författare Ämne: Borren Börringesjön  (läst 10029 gånger)

Utloggad stakodder

• Veteran
  • Antal inlägg: 688
Borren Börringesjön
« skrivet: augusti 02, 2013, 11:51 »
Jag söker information om den imponerande fornborgen Borren vid Börringesjön i sydvästra Skåne. Jag kör förbi där ganska ofta och har varit ute där någon gång och tittat på vallen.

Finns det något publicerat? Har det gjorts utgrävningar där? Tolkning av platsens funktion? Tycker det har varit ganska tyst om denna en av Sveriges största fornborgar.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad stakodder

• Veteran
SV: Borren Börringesjön
« Svar #1 skrivet: augusti 04, 2013, 20:31 »
En koll i fornsök visar på att platsen inte verkar vara undersökt öht...

"Fornborg, 530x200-450 m (N-S), bestående av den yttre V delen av en uppodlad halvö i Börringesjön. Borgen begränsas i N, S och V av branta strandbrinkar, intill 10 m h, i Ö av 1 vall, 500 m l, 20-30 m br och 1-2,5 m h. Vallens högsta del och den Ö, tämligen branta sluttningen, är övertorvad och gräsbeväxt och planterad med dubbla rader av stora almar. Den mot V och borgplatån vettande sidan av vallen är långsluttande, upplöjd och odlad. Ungefär på vallens mitt finns en ingångsöppning, ca 10 m br.

Från 1970-års inventeringsbeskrivning citeras följande: "Enligt uppgift av godsets jägmästare skall det ha funnits en platå, ca30x40 m st och 0,5 m h, i omedelbar anslutning till vallens insida som ingångsöppning. För ca 3 år sedan utplanades och överplöjdes denna platå av arrendator Axel Bengtsson på S. Börringegård"."

Vad hade en detektorundersökning kunnat få fram?

Utloggad stakodder

• Veteran
« Svar #2 skrivet: augusti 04, 2013, 20:35 »
Det är mycket lågt vattenstånd i Börringesjön just nu. Vad finns det för möjligheter till båtvrak etc i dyn nedanför fornborgen? Underlaget är i princip ren och kalkrik lergyttja. Sjön är ju inte speciellt stor och någon hamnanläggning är kanske långsökt...

Utloggad JanneF

• Medlem
  • Antal inlägg: 50
« Svar #3 skrivet: augusti 05, 2013, 00:37 »
Kan det vara Börringe gamla klostertomt som är utplanad? Börringekloster ligger ju numera några kilometer norr om Borren. Markområdet Borren hörde fram till 1800-talets början till Börringeklosters ägor men bortbyttes vid skiftet till Södra Börringe p.g.a. att det låg för sig själv inom Södra Börringes ägor. www.lantmateriet.se  /historiska kartor

www.regionmuseet.se/acrobatfiler/R2007_015.pdf 

sidan.9

"På den udde i Börringesjön som benämns Borren anlades en klosterbyggnad. I
konung Valdermar II:s jordebok från början av 1200-talet omnämnes detta kloster
såsom Byrdingö clostaer. Sockennamnets stavning har varierat något genom
tiderna, 1257 skrevs det Byrthingi, 1268 Byrthinge och 1623 Byrringe. Namnet
avsåg från början byarna Norra och Södra Börringe samt Börringekloster och är
troligen bildat efter ordet bord som betyder kant, brädd eller kantliknande ås. En
sådan höjd finns vid Börringesjön och den går ännu under namnet Borren"

Utloggad stakodder

• Veteran
« Svar #4 skrivet: augusti 05, 2013, 19:17 »
Kan det vara Börringe gamla klostertomt som är utplanad? Börringekloster ligger ju numera några kilometer norr om Borren. Markområdet Borren hörde fram till 1800-talets början till Börringeklosters ägor men bortbyttes vid skiftet till Södra Börringe p.g.a. att det låg för sig själv inom Södra Börringes ägor. www.lantmateriet.se  /historiska kartor

www.regionmuseet.se/acrobatfiler/R2007_015.pdf 

sidan.9

"På den udde i Börringesjön som benämns Borren anlades en klosterbyggnad. I
konung Valdermar II:s jordebok från början av 1200-talet omnämnes detta kloster
såsom Byrdingö clostaer. Sockennamnets stavning har varierat något genom
tiderna, 1257 skrevs det Byrthingi, 1268 Byrthinge och 1623 Byrringe. Namnet
avsåg från början byarna Norra och Södra Börringe samt Börringekloster och är
troligen bildat efter ordet bord som betyder kant, brädd eller kantliknande ås. En
sådan höjd finns vid Börringesjön och den går ännu under namnet Borren"

Stämmer det verkligen, att klostret låg ute på Borren? Trodde snarare platsen för nuvarande slottet. Den tidigare nämnda rektangeln vid ingången i vallen, finns synlig på flygbilderna från 40-talet.

Iaf, vallen över den forna halvön i sjön är ett imponerande monument, som måste ha krävt stor arbetskraft för att färdigställa.

Utloggad Sven lagman

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
« Svar #5 skrivet: augusti 06, 2013, 15:46 »
Nej, klostret låg där slottet sedan byggdes.

Utloggad stakodder

• Veteran
« Svar #6 skrivet: augusti 06, 2013, 15:51 »
Vad är tolkningen av Borren? Folkvandringstid? Kan det ha funnits permanenta byggnader innanför vallen?

Utloggad JanneF

• Medlem
« Svar #7 skrivet: augusti 06, 2013, 21:54 »
Sven Lagman. Finns det några lämningar kvar av gamla klostret där slottet nu ligger?? Hur vet man att det låg där? Borren på den tiden var omgiven av vatten på tre sidor. Sjön nedanför Borren hette Klostersjön på kartorna från 1700-talet.

Utloggad stakodder

• Veteran
« Svar #8 skrivet: augusti 06, 2013, 22:08 »
Börringesjön är sänkt 1-2 m vilket innebär att dagens avsnörda Klostervik var en vik av sjön tidigare. Ser man på äldre kartor har platsen för nuvarande slottet legat på en långsmal  "ö", omgiven av sjön i sv och våtmarker i andra väderstreck.                         

Borren har brant sluttning ner mot sjön, vilket väl var anledningen till varför man valde platsen som tillflyktsort. Men skulle vallen mot mot land bevakas av krigare måste hundratals man varit engagerade i detta, med tanke på längden.

Utloggad stakodder

• Veteran
« Svar #9 skrivet: augusti 07, 2013, 14:19 »
Såg nu på Fornsök att man tidigare hittat nunnegravar från 1200-talet vid det nuvarande Börringekloster, vilket väl talar för att klostret verkligen låg där:

"Då förbindelselängan mellan huvudbyggnaden och den S flygeln byggdes påträffades "20 av stenbyggda gravar med skelett av nunnor från 1200-talet. De lades åter i den vigda jorden", enligt fröken Stina Beck-Friis, upptecknat 1953-10-21."

Utloggad Sven lagman

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #10 skrivet: augusti 07, 2013, 18:56 »
"Genom eldsvåda 1794 lades en del av ladugården i aska, men blef genast återuppbyggd. Tvenne byggnader, som tillförne skiljde densamma från Borggården, och vore uppförde på de gamle klostermurarna, blefvo vid samma tid nedrifne och bortförde, så att numera intet spår är öfrigt efter klosterbyggnaden, i hvars ställe unga lindar äro planterade." Ulrik Thersner: Skånska utsigter. Börringkloster. 1818.

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
« Svar #11 skrivet: augusti 09, 2013, 20:24 »
stakodder:

Citera
Från 1970-års inventeringsbeskrivning citeras följande: "Enligt uppgift av godsets jägmästare skall det ha funnits en platå, ca30x40 m st och 0,5 m h, i omedelbar anslutning till vallens insida som ingångsöppning. För ca 3 år sedan utplanades och överplöjdes denna platå av arrendator Axel Bengtsson på S. Börringegård

Jag tittade på en flygfoto från 1940-talet och då syns det en rektangulär trädtäkt yta här:

http://kartor.smap.se/skane/?center=393710,6151707&zoomlevel=7&maptype=Orto1940&addmarker=UE9JTlQoMzkzODY1JTIwNjE1MTU2MS41KSwsMA==&kommun=Bjuv

Jag tittade också på lantmäteriets historiska kartor och där finns inget speciellt om Borren.

Intressant är att järnvägen mellan Malmö och Ystad, kallad grevebanan, dragits intill denna plats så det har kanske hittats saker men detta är nog förlorat.

När det gäller försvar är det intressant att relatera Borrens område mot Lindholmen, som ligger strax intill, och som var en rejäl borg byggd på 1300-talet.

http://www.svedala.se/besok_svedala/gora/sevart/fornminne/lindholmen_borg/

Om Borren var en försvarsanläggning hade det krävt många försvarare med tanke på ytan.

Thomas I

Utloggad stakodder

• Veteran
« Svar #12 skrivet: augusti 09, 2013, 20:42 »
Har kollat på skånska fosfatkartan, inget som antyder djupa kulturlager. Oavsett, bygget av vallen har varit ett större företag, som måste ha tagit år att genomföra. För många år sedan, när jag lyfte på en sten på yttersidan av vallen, hittade jag en bit ben. Antog att det var en nedgrävd gris el dyl.

Utloggad Vetgirig

• Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
« Svar #13 skrivet: augusti 10, 2013, 00:55 »
Det är väl först när vallanläggningen blivit daterad, som man kan dra slutsatser om vad funktionen är.
Emellertid skulle jag satsa på att anläggningen är samtida med danernas maktexpansion i Skåne och att detta är en av samlingsplatserna för den Skånska hären vid tiden? En här som kanske behövde rustas och öva. Med Skåne, avser jag då SV Skåne som det ursprungliga. Resten av landskapet är inkorporerat av administrativa skäl successivt och senare.

Lindholmen blir då en utveckling av den stormans gård, vilken storman var utsedd att förvalta samlingsplatsen?

Då borde det finnas ytterligare 1-2 liknande platser inom SV Skåne, eftersom härarna ofta var indelade i 3 (typ Gotland).
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad stakodder

• Veteran
« Svar #14 skrivet: augusti 10, 2013, 11:09 »
Det är väl först när vallanläggningen blivit daterad, som man kan dra slutsatser om vad funktionen är.
Emellertid skulle jag satsa på att anläggningen är samtida med danernas maktexpansion i Skåne och att detta är en av samlingsplatserna för den Skånska hären vid tiden? En här som kanske behövde rustas och öva. Med Skåne, avser jag då SV Skåne som det ursprungliga. Resten av landskapet är inkorporerat av administrativa skäl successivt och senare.

Lindholmen blir då en utveckling av den stormans gård, vilken storman var utsedd att förvalta samlingsplatsen?

Då borde det finnas ytterligare 1-2 liknande platser inom SV Skåne, eftersom härarna ofta var indelade i 3 (typ Gotland).

Tidpunkt? Vikingatiden? Före Trelleborgarna?

Läget är inte helt logiskt, annat än om Borravallen skulle samla ihop folk från hela SV Skåne. Mittpunkt. Fosfatkartan visar svart bara vid byarna S Börringe, Börringe och Lemmeströ. Under medeltiden fanns det ju tre olika borgar i närheten, vilket antyder traditioner i området.

Utloggad stakodder

• Veteran
« Svar #15 skrivet: augusti 10, 2013, 13:41 »
Oavsett....just nu är det lågt vattenstånd i sjön. Ska ut med båt i ett annat ärende och kan kolla Skyttanäbbens södra sida efter ekpålar.

Låter som en brygga.

Att man skulle flyttat jord 1 km till Borravallen låter långsökt.

Utloggad JanneF

• Medlem
« Svar #16 skrivet: augusti 10, 2013, 19:24 »
Det verkar som författaren även kallar den lilla vallen som är vid näset för drottning Margarethas vall. Den uppe vid Borren kallas ju så. Kanske Drottning Margaretha gjort eller förstärkt bägge vallarna?

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
« Svar #17 skrivet: augusti 10, 2013, 19:53 »
Kanske finns det ett svar här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fornborgar_i_Sk%C3%A5ne

Citera
1395 användes borgen som tältläger vid ett av Drottning Margareta arrangerat stormöte om Albrekt av Mecklenburgs frigivning, men anläggningen är sannolikt betydligt äldre. (Börringe 5:1)

Thomas I

Utloggad stakodder

• Veteran
« Svar #18 skrivet: augusti 10, 2013, 19:54 »
Tolkningsfråga. Kan även syfta på Borren. Väl inte omöjligt att båda platserna utnyttjats både under järnålder och medeltid.

Utloggad Sven lagman

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #19 skrivet: augusti 10, 2013, 22:21 »
Har nu korrigerat texten på Wikipedia som var fel. Man vet nämligen inte exakt var tältlägret hölls 1395 när den union instiftades som två år senare skulle få namnet Kalmarunionen, bara att förhandlingarna skedde i anslutning till Lindholmens borg.