Författare Ämne: Motala ström  (läst 10108 gånger)

Utloggad raivi

  • Novis
  • Antal inlägg: 10
  • Journalist
    • Raivi reportage
Motala ström
« skrivet: juli 30, 2013, 17:47 »
Hej!
Jag är journalist och skriver om bland annat arkeologi och historia, främst i Forskning och framsteg. Jag hajade till när det stod detta i en lokaltidning om utgrävningarna vid Motala ström: "Det är en av norra Europas mest intressanta arkeologiska platser". Jag gissar att det är lokalpatriotismen som slagit till. Eller ligger det nåt i detta?

Mats
---
Journalist Mats Karlsson
Dr Widerströms gata 30
129 54 Hägersten
070-307 56 08
mats@raivi.se

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Motala ström
« Svar #1 skrivet: juli 30, 2013, 18:59 »
Det beror på vem du frågar.. Bevarandegraden på mycket gamla föremål är tydligen fantastisk. Hade Motala legat vid Slussen så hade vi nog sett oerhört många reportage från platsen. Gör en analys om antalet artiklar om Uppåkra/år jämfört med Uppsala/år så får du nog en indikation på geografins betydelse för nyhetsvärdet..

MVH/Marty

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Motala ström
« Svar #2 skrivet: augusti 01, 2013, 16:42 »
Det beror på vem du frågar.. Bevarandegraden på mycket gamla föremål är tydligen fantastisk. Hade Motala legat vid Slussen så hade vi nog sett oerhört många reportage från platsen. Gör en analys om antalet artiklar om Uppåkra/år jämfört med Uppsala/år så får du nog en indikation på geografins betydelse för nyhetsvärdet..

MVH/Marty

Jag håller inte med dig. Det har ju i stort sett varit tyst om Uppsala fram tills de nuvarande grävningarna inleddes förra året. Att dessa dragit till sig lite uppmärksamhet är inte konstigt - de är begränsade i tid och storskaliga. Uppåkra grävs varje år och i en ganska begränsad skala (seminariegrävningar under några veckor).

Sedan är det faktiskt så att publicitet får man bara om man själv går till media. Jag har ingen aning om hur aktiva man har varit med det i Uppåkraprojektet, men inom Uppsala-projektet så är det UV som hört av sig till tex Vetenskapens Värld.

För det tredje så överdriver du den mediala uppmärksamheten Uppsala fått även under den senaste tiden. Det handlar om någon artikel i SvD, två inslag i Vetenskapens Värld och något fler artiklar och nyhetsinslag i lokalmedia (Uppsala Nya Tidning och ABC/TV4 Uppland). Knappast mycket uppmärksamhet.

När det gäller grävningarna i Motala så är det inte lokalpatriotism, skulle jag säga. Bevarelsegraden är fantastisk (stora mängder ben och trä från äldre stenålder) och dessutom unika lämningar efter kultutövning under äldre stenålder (människoskallar uppsatta på pinnar, stensläggningar i vattnet med ben av människor och djur på osv). Absolut en av norra Europas mest intressanta äldre stenåldersboplatser.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Motala ström
« Svar #3 skrivet: augusti 01, 2013, 20:50 »
Uppsala - Uppåkra är väl undantaget då.. Annars brukar som bekant en ny tunnelbanelinje hamna i riksnyheterna medans en ny spårvagnslinje i Göteborg aldrig skulle göra det. Detta är ett väldokumenterat fenomen och egentligen helt logisk då 90% av alla journalister på riksmedia bor kring Stockholm.

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Motala ström
« Svar #4 skrivet: augusti 01, 2013, 22:29 »
Uppsala - Uppåkra är väl undantaget då.. Annars brukar som bekant en ny tunnelbanelinje hamna i riksnyheterna medans en ny spårvagnslinje i Göteborg aldrig skulle göra det. Detta är ett väldokumenterat fenomen och egentligen helt logisk då 90% av alla journalister på riksmedia bor kring Stockholm.
Nja Marty, nu behöver du nog komma med lite källor.., tycker nog att AndreasE är den som har bäst argumentation i denna fråga!

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Motala ström
« Svar #5 skrivet: augusti 02, 2013, 09:09 »

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Motala ström
« Svar #6 skrivet: augusti 02, 2013, 09:35 »
Att våra journalister bor i träsket, samt röstar på V (14%) och MP (MP 41%!) är ett faktum och återspeglas ganska tydligt i media. Men, jag undrar om det verkligen återspeglas vad gäller arkeologi?
Ett gemensamt drag hos ovanstående är ju att betrakta svensk kultur och historia som ett patriarkalt barbari (något överdrivet måhända). Så jag är personligen mycket tveksam till att deras boplats styr arkeologisk rapportering.

http://www.dagensps.se/artiklar/sn/2012/04/29/280745/index.xml 

Tror att det är som Andreas säger, man får nog lov att själv se till att det kommer ut info i media.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Motala ström
« Svar #7 skrivet: augusti 02, 2013, 12:13 »
Kanske arkeologin omfattas av en annan logik? Journalister är i stor grad miljöpartister vilket enligt forskning visar att de ger detta parti en bättre behandling. Varför skulle journalister boende runt Stockholm vara befriade från vanligt logiskt intresse för området närmast där man själv bor och verkar? Intresset för det lokala är oerhört starkt. Skulle stockholmare genom sitt högre förstånd kunna betvinga sitt lokala intresse?

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Motala ström
« Svar #8 skrivet: augusti 02, 2013, 12:55 »
Kanske arkeologin omfattas av en annan logik? Journalister är i stor grad miljöpartister vilket enligt forskning visar att de ger detta parti en bättre behandling. Varför skulle journalister boende runt Stockholm vara befriade från vanligt logiskt intresse för området närmast där man själv bor och verkar? Intresset för det lokala är oerhört starkt. Skulle stockholmare genom sitt högre förstånd kunna betvinga sitt lokala intresse?

Jag menar bara att bland "de lite mer högstående varelserna från MP" - så är det inte riktigt ok att vara intresserad av svensk kultur och historia. Tror detta inte enbart gäller journalister, det går (tror jag) igen hos snart alla som genomgått en högre utbildning i Svedala.

Skall man sedan, som nu varandes MP-journo, skriva något om vikingar, eller en specifik utgrävning så gäller det att lägga till fotnot om att vikingar minsann bar klänningar, gillade pärlor samt var invandrare. Först då har man gjort ett bra rep ;)

/Vik-Inga


Min väldigt lösa tes är sålunda att det inte finns någon stockholmsskola vad gäller arkeologi bland journalister, det handlar nog till största delen om arkeologer som förstår vidden av att satsa på att synas i media. Här finns otroligt mycket att lära för arkeologer på landet(?). Mediaexponering ger ökat intresse och sålunda på sikt mer jobb.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Motala ström
« Svar #9 skrivet: augusti 02, 2013, 13:49 »
Det ligger en del i det du skriver. Vikingar är inte speciellt hett bland MP-08 journalister. Kanske är arkeologin fri från Aftonbladets AIK syndrom.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Motala ström
« Svar #10 skrivet: augusti 02, 2013, 14:10 »
Det ligger en del i det du skriver. Vikingar är inte speciellt hett bland MP-08 journalister. Kanske är arkeologin fri från Aftonbladets AIK syndrom.

Tror faktiskt det. Förövrigt är ju sportvärlden rätt intressant, utifrån 08:perspektivet. AIK hockey skickades ned två div för en skuld på en miljon (har jag för mig). Leksand, Helsingborg och andra klubbar får ha hur stora skulder som helst, bete sig som man vill och - inga straff.
AIK har betalat skyhöga hyror för sin träningshall (tror man betalat hallen i Ritorp enbart med sin egna höga hyresavgift) medan Leksand, Elfsborg, Helsingborg och andra fått massvis, verkligen stora, kommunala bidrag för sin verksamhet genom åren. 

Det är verkligen ingen kamp på lika villkor.



Nu borde jag förövrigt få ett pris för mest OT-inlägg någonsin på detta forum.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Motala ström
« Svar #11 skrivet: augusti 02, 2013, 14:19 »
Det finns idag tekniska metoder för att mäta hur mycket exempelvis varje klubb får skrivet om sig. Motsvarigheten till att journalisterna är MP och 08 så är sportjournalisterna 08 och AIK.  Sajter som Svenska Fans är en konsekvens av detta fenomen. Om så AIK får böta mer så kompenseras detta av fler sponsorer då de får mer media. Apropå Motala Ström..

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Motala ström
« Svar #12 skrivet: augusti 02, 2013, 14:42 »
Det finns idag tekniska metoder för att mäta hur mycket exempelvis varje klubb får skrivet om sig. Motsvarigheten till att journalisterna är MP och 08 så är sportjournalisterna 08 och AIK.  Sajter som Svenska Fans är en konsekvens av detta fenomen. Om så AIK får böta mer så kompenseras detta av fler sponsorer då de får mer media. Apropå Motala Ström..

Haha! Ja, kanske är det så :)

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Motala ström
« Svar #13 skrivet: augusti 02, 2013, 23:13 »
Att våra journalister bor i träsket, samt röstar på V (14%) och MP (MP 41%!) är ett faktum och återspeglas ganska tydligt i media. Men, jag undrar om det verkligen återspeglas vad gäller arkeologi?
Ett gemensamt drag hos ovanstående är ju att betrakta svensk kultur och historia som ett patriarkalt barbari (något överdrivet måhända). Så jag är personligen mycket tveksam till att deras boplats styr arkeologisk rapportering.

http://www.dagensps.se/artiklar/sn/2012/04/29/280745/index.xml 

Tror att det är som Andreas säger, man får nog lov att själv se till att det kommer ut info i media.
Tja ett sex år gammalt blogginlägg är ju ett väldigt starkt argument!   ::)

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Motala ström
« Svar #14 skrivet: augusti 12, 2013, 21:44 »
Tillbaka till frågan:

Citera
Hej!
Jag är journalist och skriver om bland annat arkeologi och historia, främst i Forskning och framsteg. Jag hajade till när det stod detta i en lokaltidning om utgrävningarna vid Motala ström: "Det är en av norra Europas mest intressanta arkeologiska platser". Jag gissar att det är lokalpatriotismen som slagit till. Eller ligger det nåt i detta?
Mats

Spontant kommer jag på Tågerupsboplatsen(Landskrona), Skateholmsboplatsen, Döserygg nere vid Vellinge och ett par pallisadkonstruktioner runt Malmö(Hyllie och Lernacken). Kanske kan flintgruvorna nära Södra Sallerup i Malmö också skall med. 

Motala är definitivt med på listan och grävledaren där tror jag var med i Tågerup, säger jag som amatör.

Thomas I

Utloggad raivi

  • Novis
  • Antal inlägg: 10
  • Journalist
    • Raivi reportage
SV: Motala ström
« Svar #15 skrivet: augusti 12, 2013, 22:43 »
Tack för alla svar. Få svar på min fråga, och de tackar jag särskilt för.

Vad gäller journalisters hemort och politiska hemvist finns en del att säga om en del uppfattningar som framförs här. Jag har röstat både på V och MP och tänker fortsätta med det. Jag tänker även fortsätta att bo i Stockholm, även om jag inte är "stockholmare" utan inflyttad landsortsbo. Jag tänker fortsätta att skriva om kulturarvet och historia och arkeologi, som jag i nära 20 år gjort i Bygd & natur och numera Forskning & framsteg och Populär historia. Jag tänker fortsätta att resa runt i landet och skriva om allt utom det som händer i just Stockholm. Så ni som drar alla journalister över en kam, ta och fundera ett varv till.

Mats
---
Journalist Mats Karlsson
Dr Widerströms gata 30
129 54 Hägersten
070-307 56 08
mats@raivi.se

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Motala ström
« Svar #16 skrivet: augusti 12, 2013, 23:06 »
Tack för alla svar. Få svar på min fråga, och de tackar jag särskilt för.

Vad gäller journalisters hemort och politiska hemvist finns en del att säga om en del uppfattningar som framförs här. Jag har röstat både på V och MP och tänker fortsätta med det. Jag tänker även fortsätta att bo i Stockholm, även om jag inte är "stockholmare" utan inflyttad landsortsbo. Jag tänker fortsätta att skriva om kulturarvet och historia och arkeologi, som jag i nära 20 år gjort i Bygd & natur och numera Forskning & framsteg och Populär historia. Jag tänker fortsätta att resa runt i landet och skriva om allt utom det som händer i just Stockholm. Så ni som drar alla journalister över en kam, ta och fundera ett varv till.

Mats

Jag drar den nyhetsförmedling vi har i Sverige över en kam. Den är ensidig, väldigt sällan objektiv och sålunda otroligt farlig.

Enligt min åsikt. Det betyder inte att jag attackerar dig som person, utan konstaterar ett faktum. Men du inser nog det farliga, eftersom du är skolad att eftersträva objektivitet samtidigt som du vet att alla glasögon är färgade av ens övertygelser.

Ponera att våra journalister till över 50% röstat på SD och KD. Då hade frågan nog varit mer på tapeten. Misstänker jag.


Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Motala ström
« Svar #17 skrivet: augusti 13, 2013, 22:53 »
Spontant kommer jag på Tågerupsboplatsen(Landskrona), Skateholmsboplatsen, Döserygg nere vid Vellinge och ett par pallisadkonstruktioner runt Malmö(Hyllie och Lernacken). Kanske kan flintgruvorna nära Södra Sallerup i Malmö också skall med. 

Motala är definitivt med på listan och grävledaren där tror jag var med i Tågerup, säger jag som amatör.

Thomas I

Det stämmer att det finns väldigt intressanta mesolitiska boplatser i Skåne (och Danmark har fantastiska exempel), och anledningen är just att det mycket oftare finns organiskt material bevarat i Skånes mer basists jordar. Jag är inte tillräckligt bekant med de individuella platser du nämner för att kunna jämföra dem direkt med Motala ström (ja, Skateholm känner jag förstås till väl), men vad jag förstår är Motala även i jämförelse ganska speciell. Tex har över tusen verktyg av ben, horn och trä hittats hittills.  Men det är förstås ingen tävling.

Nu har det inte funnits en ensam grävledare i Motala, då undersökningarna har varit uppdelade i tre olika "ytor" med olika grävteam från olika aktörer.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Motala ström
« Svar #18 skrivet: augusti 14, 2013, 00:13 »
Jag hajade till när det stod detta i en lokaltidning om utgrävningarna vid Motala ström: "Det är en av norra Europas mest intressanta arkeologiska platser". Jag gissar att det är lokalpatriotismen som slagit till. Eller ligger det nåt i detta?

Mats

Det ligger definitivt "något" i detta.

Given den höga åldern är mängden och 'digniteten' på fynden i Motala är relativt unik - även i Europa. I hop med dom ovan nämnda fynden från Skåne beskriver fynden i Motala om en bofast kultur som är mycket tidig - speciellt för att ligga norr om Bretagne, Medelhavet och och Balkan.

Sammanfattat med dom tidig-mesolitiska fynden i Skåne och Ogl setter fynden i Motala ett speciellt ljus på den 12.500 år gamla verktygen som hittades vid Hasselberga - vilka vittna om mänsklig närvaro norr om Öresund mitt under den kyligaste period av Eurasiens istid (Yngre Dryas). et var under denna period (12.900- 12.300 f.n.) att dom sista mammutarna dog ut och dom sista, sen-paleolitiska befolkningarna försvann från norra Eurasien - förutom öarna mellan Östersjön och Nordsjön...   

Här finns fortfarande mycket å gräva i - för envar vetenskapsjournalist med självständig kompetens och skarpa ögon. Då låter man sej inte avleda av den moderna folkmyter eller student-gägg - där 'lokal-patriotism' används som 'logik' varje gång ett unikt fynd eller en större fyndkontext uppenbarar sej. Låter man sådana fördomar gå före objektiva undersökningar har man redan förlorat som kunskapsförmedlare och börjat som mikrofonstativ, propagandist eller soff-journalist...
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Motala ström
« Svar #19 skrivet: augusti 14, 2013, 16:14 »
Mer om Tågerup här:

http://www.ts.skane.se/fakta/folket-paa-taagerup

Det har varit en långlivad och betydande boplats.

Thomas I