Författare Ämne: Motala ström  (läst 10110 gånger)

Utloggad raivi

  • Novis
  • Antal inlägg: 10
  • Journalist
    • Raivi reportage
SV: Motala ström
« Svar #20 skrivet: augusti 17, 2013, 18:27 »
Tack för tips igen!

Och Boreas, min undersökning börjar här med denna fråga ställd till sakkunniga människor, för att få många röster om fyndet. Sedan följer det vanliga arbetet: intervjuer, besök på plats etc etc. Jag ser inte att jag skulle utgå från fördomar, som du resonerar om. För alla lokaltidningar är varje fynd sensationellt, därför höjer jag blicken och frågar om liknande fynd på andra platser och en kontext. Med hjälp av era svar och egna efterforskningar kan jag sedan ställa kvalificerade frågor till arkeologerna och få en samlad bild av plats och tid.
---
Journalist Mats Karlsson
Dr Widerströms gata 30
129 54 Hägersten
070-307 56 08
mats@raivi.se

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Motala ström
« Svar #21 skrivet: augusti 17, 2013, 19:15 »
raivi:
Citera
Och Boreas, min undersökning börjar här med denna fråga ställd till sakkunniga människor, för att få många röster om fyndet

Här hittar du en salig blandning av amatörer, som underkänner det mesta av arkeologisk och historisk forskning de senaste 30 åren,  och några få professionella.

Jag tillhör själv amatörerna men jag utgår från testad forskning. Här är ett tips om en expert på det jag kallar stenåldern men som av proffsen delas upp i neolitiskt och mesolitiskt.

http://tingotankar.blogspot.se/2012/12/varldar-under-ostersjon.html

Per Karsten som är chef för Histirska Museet i Lund var med i Tågerup och han är alltid hjälpsam med frågor.

Thomas I