Nu har jag läst lite ur Erikskrönikan:
När kung Valdemar drar sig tillbaka från tronen (1275?) och hans bror hertig Magnus väljs till kung står det:
"...tagher the uplenzko thet fortodho, at han (Valdemar) giordet ey for godo ok wille ekke ather i geen, tha waldo the widh Morasteen konung Magnus..."
Ungefär: då upplänningarna förstod att kung Valdemar inte hade goda avsikter, valde de kung Magnus vid Mora sten.
1319 väljs Magnus Eriksson till kung i sitt tredje år. Erikskrönikan säger först att fyra bönder i varje härad i Uppland skulle fara till Mora ting. Sedan står det "warder konunger a Morasten walder". Lite längre ner om själva valet:
Tha waldo the konung Magnus, hertogh Eriks son; swa sigher man oss, thet han ekke älldre waar än upa sitt tridia aar.... Han war walder widh Morasten..."
Alltså, två gånger väljer man kung "VID" Mora sten, en gång "A". Borde det inte vara något i stil med upa, uppå, på, om det är frågan om en platt sten? Eler vet någon hur man ska uttolka "a Morasten" i modern svenska?
Stone of Scone låg länge under kröningsstolen i Westminster Abbey. Numera finns den i Edinburgh, redo att lånas ut till London när en ny regent (prins Charles) så småningom skall krönas. Så att stå bredvid en kröningssten låter lite blekt i mina öron.
Tre gånger skrivs Mora sten (med lite olika stavning). En gång Mora ting. Noll gånger Mora äng.
Om man nu är övertygad om att Mora sten är en lös sten som ligger på en äng, exakt på vad bygger den övertygelsen?
Visst kan det vara så Skoglar, men en av poängerna med artikeln var att stenarna är av Vattholmamarmor som inte förekommer i närområdet.
Detta med Vattholmamarmor är en spännande ledtråd. Jag tänker att om man kan lokalisera platsen Mora Sten mer exakt, så,borde det finnas spår av den stenarten just där, särskilt om vi har en större sten ur vilken de 8-9 kungastenarna har huggits. Sedan är haken med Uppland att det dyker upp lösa stenblock med "främmande" stenarter både här och där. Berggrunden i området är nog mest granit, men det är en öppen fråga om Vattholmamarmorn i kungastenarna har förts dit av människor eller av inlandsisen.
Punkt sex = Mota Sten
Varför glöms alltid detta?
Mota = motet? De olika sjövägar som möts? Det vore mycket spännande om man kunde koppla ett namn Mota Sten till Mora i Uppland, men det kan vi inte. Så om inga nya fakta tillförs, håller jag på idén att Mora betyder sankmark (Moor, marsh, marais), med eller utan granskog.