Skoglar, härader ersatte hundare, kan mycket väl ha samma gränser, men en ny typ av indelning, som kommer söderifrån, om det är samma indelning vet vi inte, eller? Vet vi om länsgränserna stämmer med häradsgränserna??? Vet vi överhuvudtaget, hur gränserna gick på tidig medeltid då kungarna valdes?
Vi vet hur gränserna för Vaksala (Tiundaland) och Långhundra (Attundaland) härader såg ut. De hade administrativ relevans fram till 1971. Det finns nog en samstämmig uppfattning att dessa båda härader tidigare var hundare. Det finns såvitt jag vet inget som tyder på och inget resonemang om att gränsen skulle ha gått någon annanstans? Men vi vet förstås inte säkert att den gränsen vi talar om är identisk med den gamla gränsen.
Om vi driver kravet på källkritik tillräckligt långt vet vi inte ens om det fanns kungar på medeltiden och då blir detta forum ingenting annat än ett massivt slöseri med tid.
Men kolla gärna kartor på egen hand. Häradskartor, moderna kartor, kartor över Tiundaland. Allt finns på nätet.
Exemplet med tingsrätt var ett dåligt exempel, men var avsett på att visa på att det som var en välkänd tingsplats för 800 år sedan med gamla anor kanske var 100 år gammal, finns en massa att läsa om vad som är gammalt om man vill grotta ned sig i ämnet.. En plats historia är inte äldre än vad det finns människor som kommer ihåg saker om den kan berätta..
Inga nu levande människor kan berätta någonting som de kommer ihåg från Napeleontiden. Det innebär väl ändå inte att Napoleontiden inte ägt rum?
I byn Sunnanäng utanför Leksand, finns en äng som enligt byfolkets uppfattning - ända in i modern tid - var en dålig plats, en plats man skulle undvika. För inte alltför många år sedan gjordes en utgrävning av platsen. Då stötte man på en gravplats från (om jag kommer ihåg rätt) vikingatid. I tusen år bevarade byfolket minnet av en "dålig" plats, långt efter att själva gravarna glömts bort. Man ska inte negligera potentialen i det kollektiva minnet.
Jag säger inte att Mora Sten måste vara en väldigt gammal plats, men jag undrar om det kan vara så.
Skottlands kungavalssten heter: Stone of Scone.
Den har diskuterats här tidigare - och den är inte speciellt stor, två fötter får plats på den inte mycket mer.
Finns det någon form av underlag som pekar mot att vi bör anta att Mora Sten är en parallell till Stone of Scone, eller är det ett antagande gripet ur luften?
Mora är en plats, medan SoS är en sten, låt vara en sten som lär komma från klostret i Scone, åtminstone menar engelsmännen det. Den skotska legenden (vilket geologin inte stödjer) menar att stenen är irländsk.