Författare Ämne: heliga lundar  (läst 4048 gånger)

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
heliga lundar
« skrivet: oktober 18, 2005, 12:54 »
Hej! Jag letar efter info om heliga lundar, både i beskrivande texter men även bilder/kopparstick. Jag vill se hur antikvarierna har gestaltat dem. Adam och Tacitus är genomgågna, norska, estniska, finska, tyska, franska, eneglska, irländska källor är påtittade, även romerska och grekiska, MEN jag behöver svenskt material. Är det någon som har en idé eller kan komma på någon bild som innehåller en lund? Dahlberg, Sjöborg, Olaus Magnus är påtittade.  :cry: Tack på förhand (igen)
If you are going through hell, keep on going!

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
heliga lundar
« Svar #1 skrivet: oktober 18, 2005, 17:03 »
Hej,

Ta en titt på boken "Föra gudars talan" av Gunnar Andersson et al från 2004, den behandlar utgrävningen av boplatsen och kultplatsen (?) Lunda i Strängnäs. Utgiven av Riksantikvarieämbetet.

/Henrik

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
heliga lundar
« Svar #2 skrivet: oktober 18, 2005, 17:12 »
Tack för svar! Den har jag lusläst. Och den är mycket bra. Det jag skulle behöva är bilder av lundar som antikvarierna framställer dem. Lunda I Strängnäs är ett ortnamn och därför får ju platsen betydelsen "lund". Frågan är om platsen hade setts som en lund om inte namnet hade sett ut som det gör?
If you are going through hell, keep on going!

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
heliga lundar
« Svar #3 skrivet: oktober 18, 2005, 21:51 »
Eum, min bedömning är nog att den enorma ekbevuxna kullen i Lunda (som nog dessutom var hägnad) är så nära en "lund" man kan komma. Jag tror nog att det är den platsen som givit namnet till gården "Lunda" snarare än tvärt om. Det var en mycket märklig plats, och ja jag tror nog att man hade tolkat den som en "lund" även utan ortsnamnet, jag har svårt att se några andra rimliga tolkningar :)

/Henrik

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
heliga lundar
« Svar #4 skrivet: oktober 19, 2005, 05:32 »
Ja, jag motsäger inte resonemanget. Men vad hade man trott om det hetat någonting annat? Frågan var tänkt som en provokation. Hur hade man ställt sig till platsen om stället hetat, låt säga "ängsviken" ? Vi köper lätt ett resonemang bara för att en del passar in. Vad utmärker en lund, och vilka fler exempel finns än Lunda med samma materiella bild? Jag har upptäckt att alla tänker sig att de finns men ingen kan egentligen tala om ett exakt utseende. Man har trädsamling som gemensam nämnare. Men mer då? Jag har gjort en jämförelse av lundar och tycker visst att Lunda är ett utmärkt exempel, MEN ingenstans finns en beskrivning. Man talar om träden, men mer då? Det måste finnas någonting för att kunna orientera sig. Och fler liknande platser för att kunna generalisera eller fastställa något.  :shock: Nina
If you are going through hell, keep on going!

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
heliga lundar
« Svar #5 skrivet: oktober 19, 2005, 08:13 »
Du kanske kan titta i Bureus, Rudbeck och andra Göticisters verk? Jag kan tänka mig att t.ex. offerlunden i Uppsala är flitigt "avbildad" där. Fast det är förstås en bild av bilden av offerlunden snarare än avbilder.

Fast du menar kanske antikvarier i modern tid?

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
heliga lundar
« Svar #6 skrivet: oktober 19, 2005, 09:31 »
Nina: Som jag minns det tyckte Gunnar Andersson på RAÄ som var grävledare för Lunda-grävningen att platsen var unik i, han hade aldrig hört talas om, eller sett något liknande. Men han var övertygad om att det fanns likadana platser från samma tid, möjligen som arkeologerna hade missat. Ring honom och fråga vetja!

/Henrik

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
heliga lundar
« Svar #7 skrivet: oktober 19, 2005, 12:54 »
Tack för svar. Jag har varit i kontakt med Gunnar. Jag är för min del övertygad om lundens existens men man behöver ändå ifrågasätta den. Fyndmaterialet är ovanligt (man får bara inte glömma att figurinerna inte hittades i lunden utan invid boplatsen) men hur klassificerar man en lund? Vilka gemensamma nämnare finns. Jag tycker att problematiken är mycket intressant. Tack för läsetipsen! Nina
If you are going through hell, keep on going!