Övrigt > Länktips

Metalldetektor-funn i Danmark

(1/4) > >>

Gnisten:
http://www.detectingpeople.dk/index.php

Finnes det noe tilsvarende for Sverige?

Intet i Norge så vidt jeg vet.

Marty:
Nej
Vår skogstokiga lagstiftning innebär att motsvarande fynd i Sverige plöjs sönder av jordbrukets plogar. Fattar inte hur någon kan försvara Sveriges förstörelse av vårt kulturarv.

Vetgirig:

--- Citera ---Nej
Vår skogstokiga lagstiftning innebär att motsvarande fynd i Sverige plöjs sönder av jordbrukets plogar. Fattar inte hur någon kan försvara Sveriges förstörelse av vårt kulturarv.
--- Slut citat ---
Det verkar snarast som att svenska myndigheter överlämnar åt detektorpirater att hitta metallföremål. Jag har på åtskilliga ställen i landet sett de enormt många små hålen inne i gravfälten där troliga detektorpirater fått utslag och satt ned en spade.
Istället kunde myndigheterna fått hjälp av seriösa detektorister, som kommit före piraterna och dessutom kunnat medverka i övervakningen.

Jag tror att svenska myndigheter ser licensierade detektorister som en ökad utgift, eftersom licensieringen kräver ett belöningssystem. Det känns också som att myndigheterna i dagens PK-Sverige heller inte vill att vår kunskap om forna historia skall utökas mer än nödvändigt. Sverige blir allt mer efterblivet.

AndreasE:

--- Citat från: Vetgirig skrivet juni 10, 2013, 10:57 ---Det verkar snarast som att svenska myndigheter överlämnar åt detektorpirater att hitta metallföremål. Jag har på åtskilliga ställen i landet sett de enormt många små hålen inne i gravfälten där troliga detektorpirater fått utslag och satt ned en spade.
Istället kunde myndigheterna fått hjälp av seriösa detektorister, som kommit före piraterna och dessutom kunnat medverka i övervakningen.

Jag tror att svenska myndigheter ser licensierade detektorister som en ökad utgift, eftersom licensieringen kräver ett belöningssystem. Det känns också som att myndigheterna i dagens PK-Sverige heller inte vill att vår kunskap om forna historia skall utökas mer än nödvändigt. Sverige blir allt mer efterblivet.

--- Slut citat ---

Nu skulle man ju inte tillåta metalldetektering på gravfält även om vi hade ett system liknande Danmark. Fasta fornlämningar är skyddade enligt lag och får inte påverkas på något sätt, och rent arkeologiskt skulle det vara helt oförsvarligt att låta metalldetektorister lagligt plundra gravfält och samtidigt förstöra orörda/väl bevarade arkeologiska anläggningar. Gravar måste grävas ut på riktigt, man kan inte bara gräva en grop och plocka upp metallföremålen.

En god metalldetektorlag skulle tillåta licensierad detektering på tex odlad mark och utanför kända fornlämningar. Inte får man väl detektera lagligt på kända fornlämningar i Danmark och England?

Vetgirig:

--- Citera ---Nu skulle man ju inte tillåta metalldetektering på gravfält även om vi hade ett system liknande Danmark. Fasta fornlämningar är skyddade enligt lag och får inte påverkas på något sätt, och rent arkeologiskt skulle det vara helt oförsvarligt att låta metalldetektorister lagligt plundra gravfält och samtidigt förstöra orörda/väl bevarade arkeologiska anläggningar. Gravar måste grävas ut på riktigt, man kan inte bara gräva en grop och plocka upp metallföremålen.
--- Slut citat ---
Man får väl bestämma olika licensnivåer. Någon nivå kanske får gå även inom fornlämningsområde. Man kan ju tänka sig att markera diskret för fynd och inkalla arkeolog. kanske skall länsantikvarien godkänna förv en sådan sökning på en sådan licens.
Som det är nu, så är myndigheterna inte ens 2:a i sökningarna.


--- Citera ---En god metalldetektorlag skulle tillåta licensierad detektering på tex odlad mark och utanför kända fornlämningar. Inte får man väl detektera lagligt på kända fornlämningar i Danmark och England?
--- Slut citat ---
Jag tror det gäller "synliga" fornlämningar. Områden utan synliga lämningar tror jag får undersökas. Och vilken chans för antikvarierna att lägga upp en matlista för sökningar i närområdena runt fornlämningsområden.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion