Författare Ämne: Samisk etnicitet (och etnicitet i allmänhet)?  (läst 12946 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Samisk etnicitet (och etnicitet i allmänhet)?
« skrivet: oktober 17, 2005, 13:30 »
Jag läste en sommarkurs i samisk religion vid SU (rekomenderas varmt) och det dök upp en del frågor. När kan man börja tala om en samisk etnicitet? Många verkar vilja göra gällande att de första invandrarna var samer genom att endast utgå ifrån materiell kultur. När kan vi börja tala om samer som de beskrivs i de historiska källorna? Vad definierar etnicitet?

Kan man kanske dela in det på följande sätt och att flera av följande måste sammanfalla?

1. Språk
2. Religion (föreställningsvärld)
3. Materiell kultur
4. Härstammning (genetisk bakgrund, släktskap)
5. Självidentifikation
6. Andras tillskrivning

Mycket i samernas relgion som den beskrvevs på 1600- och 1700-talen har gemensamma nämnare med sydskandinavisk religion (under järnålder) och andra cirkompulära folkgrupper. Kan man tala om en samisk etnicitet under järnålder trots att de inte börjat med den rennäring som kan ses än idag?

Motfråga; När uppstår den sydskandinaviska etniciteten (eller den germanska om man så vill)? I diskussioner om samer brukar den sydskandinaviska etniciteten ofta betraktas som något självklart, åtminstone som motpart till den samiska.

Stora frågor. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Urban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 130
Samisk etnicitet (och etnicitet i allmänhet)?
« Svar #1 skrivet: oktober 17, 2005, 21:57 »
Jag skulle vilja kommentera renskötselns införande. Det finns forskare idag som anser att renskötseln var en näring som samerna började nyttja under yngre järnålder. Fast i liten skala förståss.

Det andra kommenterar jag lite senare!

Urban

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Samisk etnicitet (och etnicitet i allmänhet)?
« Svar #2 skrivet: oktober 17, 2005, 22:03 »
I samernas fall blir religion problematiskt i o m att de idag är kristna. Kan man säga att det rör sig om samma etnicitet när föreställningsvärldarna skiljer sig åt?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
Samisk etnicitet (och etnicitet i allmänhet)?
« Svar #3 skrivet: oktober 18, 2005, 08:29 »
Föreställningsvärldarna kan skifta utan att etnicitet skiftar. Är en kristen svensk inte av samma etnicitet som en ateistisk svensk? Hur man definierar etnicitet skiftar ju över tiden och mellan etniciteter så det är svårt att sätta upp allmängiltiga regler. Fast det är bra att ha några utgånsgpunkter i diskussionen.

Av de kriterier du listar tycker jag att 5 och 6 är de viktigaste. De avgör hur individen och gruppen agerar och blir uppfattade som- och agerade mot av andra.

Om man accepterar att vissa antika författare beskriver samerna (Tacituc, Jordanes etc.) så skulle detta innebära att de beskrivs som en distinkt grupp tidigast under romersk järnålder.

Senvikingatida och tidigmedeltida nordiska källor grupperar också samer som en distinkt grupp (både kulturellt, livsstilsmässigt och religiöst) och här har redan ett assymetriskt förhållande uppstått mellan nordisktalande och samisktalande grupper uppstått (se t.ex. Ottars berättelse).

Att utifrån enbart arkeologiskt material tillskriva etnicitet tycker jag inte är hållbart (eftersom jag tycker dina punkter 5 och 6 är de viktigaste och dessa är inte arkeologiskt urskiljningsbara).

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Samisk etnicitet (och etnicitet i allmänhet)?
« Svar #4 skrivet: oktober 18, 2005, 09:41 »
Självklart måste inte alla punkterna samstämma men kanske två eller fler krävs för att man skall kunna prata om en homogen etnisk grupp och som du säger så är punkt 5 och 6 viktiga men med dessa så brukar ofta andra punkter följa med (särskillt när det gäller punkt 5). För att betrakta sig som en etnisk grupp så borde mer vara gemensamt än bara namnet.

Frågan är hur stor tilltro man kan ställa till dessa skriftliga källor om samerna, de beskrivs ofta som farliga och trollkunniga på ett subjektivt sätt. Problemet är att samernas religion och kultur inte beskrivs ordentligt förrän på 1600- och 1700-talet och där är källäget minst sagt komplicerat utöver det tidsgap som förekommer (från järnålder/tidigmedeltid till 1600-tal) även om man kan gissa att religionen inte förändrats allt för mycket under denna period. Om rennäringen slog igenom ordentligt under medeltid så borde även detta påverkat religionsutövandet.

Viktigt är dessutom vad människorna själva kallade sig, ansåg t ex sydskandinaver under järnålder (äldre och yngre) att de var germaner (eller kanske goter eller dylikt?) eller fanns det annat som var viktigare, t ex vilken släkt man tillhörde? I o m vårt (ofta) nationalistiska tänkande så finns risken att man per automatik delar in folk i grupper hela tiden när detta kanske inte är nödvändigt?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Varga

  • Administratör
  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
    • Bloggen om Aiax och Wicca
Samisk etnicitet (och etnicitet i allmänhet)?
« Svar #5 skrivet: oktober 18, 2005, 14:21 »
Citat från: "David"
Är en kristen svensk inte av samma etnicitet som en ateistisk svensk?


Jo fast även som ateistisk svensk så är man påverkad av de influenserna som kristendomen har haft på den svenska kulturen. Tex så firar ofta även de som kallar sig ateister jul och har "vilodag" på söndagar.
När allt är sagt och gjort, är mera sagt än gjort
- Amerikanskt ordspråk

Utloggad Urban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 130
Samisk etnicitet (och etnicitet i allmänhet)?
« Svar #6 skrivet: oktober 18, 2005, 21:59 »
Jag håller med David. Punkt 5 och 6 är viktigast. Speciellt synen på ens själv är viktig i sammanhanget. Religion är inte alltid något som kännetecknar etnicitet. Om vi diskuteras oss svenskar så är nog språket en sak som kännetecknar en som är svensk för många.  Det är kanske därför det är svårt att få arbete i Sverige om man har ett utländskt namn. Svenskens (om man generaliserar) underliggande tankar kanske väljer bort Achmed pga av att han inte känns svensk pga namnet. Det kanske inte alltid är en rasistisk tanke som styr dessa val utan dolda etniska åsikter, som personen inte är medveten av utan uppfostrats till av sin kultur. Viktigt för ens tillhörighet är även den egna självbilden, att man just är svensk. Det gäller speciellt invandrare.
¨

.

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
Samisk etnicitet (och etnicitet i allmänhet)?
« Svar #7 skrivet: oktober 19, 2005, 18:37 »
1. Språk
2. Religion (föreställningsvärld)
3. Materiell kultur
4. Härstammning (genetisk bakgrund, släktskap)
5. Självidentifikation
6. Andras tillskrivning

Hm, det slår mig just att utifrån dessa kriterier så är det en skillnad i etnicitet mellan en norrländsk grovarbetare, som röstar på kommunisterna, och en adlig dam på Östermalm i Stockholm, vilken röstar på moderaterna. De talar olika språk. De har olika föreställningsvärldar. Deras materiella kultur ser olika ut. De har olika härstamning. De har olika självidentifikation. Även andra tillskriver dem olika identiteter.
Slutsatsen av detta är att de största skillanderna i svensk politik inte är ideologiska utan etniska ... :o  :wink:

Hälsningar
Gunnar

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Samisk etnicitet (och etnicitet i allmänhet)?
« Svar #8 skrivet: oktober 19, 2005, 19:10 »
Både grovarbetaren och östermalmstanten ses ju som svenskar av t ex fransmän (dvs punkt 6), frågan är dock vart man sätter gränsen för när man börjar prata olika språk, de borde ju rimligtvis kunna förstå varandra. Gränserna blir flytande.

Nationalistiska tankeströmmnigar spelar in och konstruerar en etnicitet. Etnicitetsbegreppet är komplicerat eftersom det i mångt och mycket är en konstruktion.

Hur som helst så får det mig att tänka, hur såg man på sig själv i forntiden; såg man sig själv som t ex same eller var det släkten/Siida som man identifierade sig med? Jag gissar på det senaste vilket skulle innebära att våra nutida applicering på dessa grupper med människor blir missvisande. Just exemplet dagens samer är intressant eftersom det visar att man kan inneha samma etnicitet trots att man knappt förstår varandra, dialekterna (som t ex nord- och sydsamiska) skiljer sig nämligen mycket åt.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Urban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 130
Samisk etnicitet (och etnicitet i allmänhet)?
« Svar #9 skrivet: oktober 19, 2005, 21:46 »
Dagens samer har inte samma etnicitet, åtminstone om man jämför skogsamer och fjällsamer. Skogsamer är mer assimilerade med svensk kultur än fjällsamer. De skogsamer som jag träffat är minst lika stolta över sin kultur som fjällsamerna. Skogsamerna bedriver renskötseln på ett mera ålderdomligt sätt (åsikten beror på vilka forskare man frågar). Fjällsamerna har större inflytande på sametinget pga att de är fler.  Fjällsamerna är också de samer som profilerar sig. Det såg man tydligt på de program som sändes i tv om samer för något år sedan. Det förefaller som att den kultur som fjällsamerna företräder, renskötsel på fjället, vinterbete i kustregionen och i skogen är en senare företeelse.  

Urban

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Samisk etnicitet (och etnicitet i allmänhet)?
« Svar #10 skrivet: oktober 19, 2005, 21:48 »
Intressant, du menar således att skogssamer och fjällsamer anser sig vara olika "folkgrupper" eller pratar vi om flera samiska etniciteter?

/J
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Urban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 130
Samisk etnicitet (och etnicitet i allmänhet)?
« Svar #11 skrivet: oktober 19, 2005, 22:05 »
Vi pratar om flera samiska etniciteter. Fjällsamerna ser nog bara sig själva som samer. Vissa renägare anser också att bara dom som äger renar är "riktiga" samer. Tyvärr så är inte skogssamerna representerade på Ajtté. Ajttés nya chef har uttalat sig att man vill vara ett museum med ansvar över den samiska kulturen. Jag hoppas att han inte glömmer skogssamerna då.

Urban

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Samisk etnicitet (och etnicitet i allmänhet)?
« Svar #12 skrivet: oktober 19, 2005, 22:16 »
Ok, men i dagligt tal så betraktas ju dessa ihopklumpade som "samer" eller? I sådant fall skiljer sig punkt 5 och 6 ifrån varandra. Den etnicitet de tillskrivs är inte densamma som den upplevda. Har skogssamer rätt att rösta till sametinget?

Detta är intressant, hur "vi" är så inkörda i ett nationalistiskt tankesätt att vi automatiskt tillskriver människor en etnicitet och/eller delar in dem i grupper. Det kan aldrig skada att tänka utanför denna ram. ;)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
Samisk etnicitet (och etnicitet i allmänhet)?
« Svar #13 skrivet: oktober 20, 2005, 10:30 »
Citat från: "Gorm"
Både grovarbetaren och östermalmstanten ses ju som svenskar av t ex fransmän (dvs punkt 6), frågan är dock vart man sätter gränsen för när man börjar prata olika språk, de borde ju rimligtvis kunna förstå varandra. Gränserna blir flytande.

Javisst, gränser är mycket flytande. Att grovarbetaren och östermalmstanten skulle förstå varandra är jag faktiskt tveksam till. De har visserligen ett grundläggande ordförråd genemsamt, men de uttrycker sig helt olika och talar därtill olika sociolekter eller dialekter. Deras föreställningsvärldar ligger också mycket långt i från varandra, vilket blir än tydligare om vi backar tillbaka till 1950-talet innan TVn var en gemensam referenspunkt för många svenskar.

Mina föräldrar har berättat att när de träffades på 1950-talet så talade min far så utpräglad västgötska att min mor fick tolka när de talade med mälardalingar eftersom de inte förstod vad han sade. Detta var för knappt 50 år sedan och därmed ur en arkeologs synvinkel nutid.  :)

Att en fransman skulle se både grovarbetaren och östermalmstanten som svenskar håller heller inte riktigt som argument om vi ser på hur t.ex. vissa muslimska terrosrister buntar i hop alla icke-muslimer i kategorin icke-muslimer/fiender/amerikaner eller hur amerikaner inte ser någon skillnad på fransmän och svenskar utan trycker europeer som europeer. Här ser vi tydligt att indelningen är i viss mån godtycklig.

Citera
Nationalistiska tankeströmmnigar spelar in och konstruerar en etnicitet. Etnicitetsbegreppet är komplicerat eftersom det i mångt och mycket är en konstruktion.

Javisst är nationaliteten en konstruktion och så länge etniciteten går hand i hand med nationaliteten så är även den en konstruktion, vilket tydligt kunde ses i Jugoslavien efter kommunismens fall. Jugoslaver som kom till Sverige på 1960-talet såg sig som just jugoslaver, men när de träffade flyktingarna från f.d. Jugoslavien på 1990-talet var de plötsligt tvungna att byta etnicitet och tvingades att bli serber, kroater, bosnier eller annat trots att de upplevede sig som jugoslaver. Jag skulle gissa att en del jugoslaver t.o.m. valde att hellre se sig som svenskar än som serber e.d.

Citera
Hur som helst så får det mig att tänka, hur såg man på sig själv i forntiden; såg man sig själv som t ex same eller var det släkten/Siida som man identifierade sig med? Jag gissar på det senaste vilket skulle innebära att våra nutida applicering på dessa grupper med människor blir missvisande.

Jag tror nog att det i första hand var den mindre gruppen man identifierade sig med förr och hos vissa människor lever denna syn ännu kvar. Återigen räcker det att backa tillbaka till det tidiga 1900-talet så ser vi fullt av exempel på hård rivalitet mellan folk från olika byar eller socknar. Detta lever dock kvar hos många människor än idag. Jag såg så sent som för ett år sedan hur en tjänsteman i 60-årsåldern på fullaste allvar hånade sin frus "kommunala etnicitet" tills hon nästan började gråta! Han som var från en närliggande kommun ansåg att "de infödda" i den kommun ha nu bebodde var en samling obildade idioter. Det var helt enkelt ren och skär rasism(!) mellan folk från olika grannkommuner! En del kanske skulle försöka se det som en klassmotsättning mellan tjänstemannen och den av arbetarklassen styrda kommun han nu bor i, men jag är inte säker på att jag helt ut köper det synsättet.

Det är bara att inse att den segmentära opposition som Evans-Pritchard beskriver i sin bok The Nuer - A description of the modes of livelihood and political institutions of a Nilotic people, vilken bl.a. handlar om "stamfejder" i södra Sudan under 1930-talet, är fullt levande än i dag även här i Sverige, men vi väljer hela tiden att blunda för den. Jag ser denna segmentära opposition relativt ofta tycker jag. Exempelvis är "Olle" i bråk med sin fru, men de håller ihop när de tillsammans bråkar med grannarna. "Olle" och hans grannar håller i hop när de bråkar med folk från grannstaden. Folk från "Olles" stad och grannstäder håller ihop i bråket med storstadsborna. Sedan kan de sluta fred även med storstadsborna om det gäller att bråka med invandrare. En sådan segmentär opposition existerar hos de flesta människor i nutid (även om indelningen av oppositioner är olika för olika grupper av männiksor) och allt tyder på att den var ännu vanligare förr.

Vilken är då den viktigaste identiteten för en nutida människa? Är det byidentiteten, stadsdelsidentiteten, kommun- eller stadsidentiteten, landskapsidentiteten, nationaliteten, den nordiska identiteten, den europeiska identiteten, västerländskheten eller kanske yrkesidentiteten, klasstillhörigheten eller den religiösa identiteten? På vilken av dessa nivåer kan vi faktiskt använda ordet "etnisk identitet"?  Under tidigmedeltid tror jag dock att det inte existerade någon större identifikatorisk enhet än landskapet.

Sammanfattningsvis vill jag sätta ett frågetecken för uppdelningen i etniska motsättningar, klassmotsättningar och religiösa motsättningar. Dessa kategorier flyter in i varandra i allför stor utsträckning för att alltid vara tillförlitliga som kategorier.

Hälsningar
Gunnar

Utloggad Urban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 130
Samisk etnicitet (och etnicitet i allmänhet)?
« Svar #14 skrivet: oktober 20, 2005, 10:33 »
Ja de skogssamer som är medlemmar i en sameby och därmed renägare har rätt att rösta i sametinget. Det samiska dräktskicket skiljer sig ju mellan de olika samebyarna och därmed även mellan fjällsamerna och skogssamerna. Den samedräkt som anses vara samisk i media mm, är den Lulesamiska. Det är "storsvenskens" tankesätt som styrt mycket av synen på samerna.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Samisk etnicitet (och etnicitet i allmänhet)?
« Svar #15 skrivet: oktober 20, 2005, 13:15 »
Men enligt sametingslagen behöver man ju inte vara renägare för att få rösta, är skogssamerna ett undantag?
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Urban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 130
Samisk etnicitet (och etnicitet i allmänhet)?
« Svar #16 skrivet: oktober 20, 2005, 15:55 »
Nej dom är inget undantag. Jag skrev fel. Jag ber om ursäkt!!! För att kunna bedriva renskötsel måste man vara medlem av en sameby, det blir man genom arv av renmärke eller att man tar över ett äldre renmärke. Det är i samebyarna som makten finns.  För att kunna rösta i sametinget måste man visa att ens mor/farföräldrar är av samisk börd (kunde samiska språk). Det finns personer som räknar sig som samer, men inte får rösta i sametinget pga detta.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Samisk etnicitet (och etnicitet i allmänhet)?
« Svar #17 skrivet: oktober 21, 2005, 09:33 »
Måste tillägga att de 6 punkterna är en modifierad version (jag har själv lagt till religion, föreställningsvärld) av Povl Simonsens punkter från Veidemenn på Nordkalotten - Yngre steinalder og overgang til metalltid från 1979. Rätt skall vara rätt. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Samisk etnicitet (och etnicitet i allmänhet)?
« Svar #18 skrivet: oktober 21, 2005, 10:41 »
Jag såg att det hade smugit sig in ett litet fel i exempelkriterierna för etnicitet, nummer 3 finns två gånger. Jag har ändrat detta i samtliga inlägg i tråden där någon punkt nämns med nummer. Nummer 4 blir alltså 5 och nummer 5 blir 6 , hoppas det inte blir förvirrande.

/Johan
« Senast ändrad: juli 12, 2007, 14:51 av Gorm »
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Samisk etnicitet (och etnicitet i allmänhet)?
« Svar #19 skrivet: december 19, 2005, 15:54 »
Här är en artikel från Östersundsposten om nya rön som visar att renskötseln kan ha startat i området så tidigt som på 500-talet: http://www.op.se/parser.php?level1=2&level2=6&id=557721

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :