Författare Ämne: Museerna beredda sälja föremål  (läst 3228 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Museerna beredda sälja föremål
« skrivet: juni 08, 2013, 11:15 »
Flera museer kan tänka sig att sälja delar av sina samlingar p g a platsbrist. Vad tycker ni om detta?

Citera
Svenska museer kan sälja ut historiska föremål
 
Sveriges museum lider av platsbrist och miljontals föremål läggs nu på lager. Men planerna att sälja av historiska föremål väcker hård kritik. – Det som dammar i dag kan vara ovärderligt i morgon, säger Dick Harrison, professor i historia.


Svenska museer kan sälja ut historiska föremål
Ju äldre desto bättre.

Utloggad flundin

  • Medlem
  • Antal inlägg: 22
SV: Museerna beredda sälja föremål
« Svar #1 skrivet: juni 09, 2013, 19:07 »
Det var ett förslag som jag hade i en annan tråd. Jag tycker det låter som en bra idé.
Kan man sälja föremålet, med ett till föremålet knutet "certifikat" som redovisas vid efterkommande försäljningar. Så kan kanske, med viss möda, staten hålla reda på var föremålen befinner sig och vid förnyat intresse återköpa av ägaren. Visst skulle det vara kul att äga t.ex. en flintyxa. Men skulle det inte vara ännu bättre att äga en flintyxa där du vet var den hittades och annan trevlig information. Dessutom ett "certifikat" att visa upp, att du äger denna och staten godkänt affären.
Platsbristen löst och ekonomin förbättrad!?

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Museerna beredda sälja föremål
« Svar #2 skrivet: juni 10, 2013, 12:45 »
Har man tusen likadana mynt eller stenyxor så ser inte jag något problem med att sälja ut dem, under två förutsättningar:

1. Att pengarna avsätts för nyanställningar och utgrävningar.

2. Att föremål av särskild ålder och kulturellt intresse förbjuds att lämna landet.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Museerna beredda sälja föremål
« Svar #3 skrivet: juni 10, 2013, 23:24 »
2. Att föremål av särskild ålder och kulturellt intresse förbjuds att lämna landet.

Jag tvivlar på att föremål av särskilt kulturellt intresse skulle säljas ut. Tex äldre myntfynd, då mynt används regelbundet i modern forskning (tex utförs nya präglingsundersökningar regelbundet) och det är ett material som blir mer värdefullt ju större det är.

Mer sannolikt är nog att man skulle sälja ut föremål med okänd proveniens och litet forskningsvärde. Rent generellt skulle nog ganska få arkeologiska föremål säljas ut.