Författare Ämne: S:t Petri kyrka i Malmö  (läst 4567 gånger)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
S:t Petri kyrka i Malmö
« skrivet: juli 06, 2013, 08:48 »
S:t Petri kyrka i Malmö är en ur inte minst byggnadsarkeologi synpunkt mycket spännande kyrka. Jag har från och till arbetat med den sedan 1980-talet. Det var tänkt att jag skulle publicera den i Sveriges kyrkor men sedan länge kommer det ju här inte ut några monografier - är inte detta otroliga projekt t .o.m. nedlagt?

Kyrkan i Malmö var en identisk systerkyrka med Vor Frue kyrka i Köpenhamn vars huvudkor invigdes 1313. I Malmö finns en uppgift från 1500-talet om att troligtvis Malmökyrkan skulle vara invigd 1319, vilket ju passar med Köpenhamnskyrkan. I min inte publicerade kyrkobok tog jag också upp Mariakyrkan i Helsingborg. Denna förändrades radikat efter brand på 1400-talet men jag har varit uppe och krupit på vinden och det finns rester efter en med stor sannolikhet likadan kyrka som den i Malmö och Köpenhamn. Intressant med Helsingborg är att denna äldsta kyrka då har uppförts samtidigt med Helsingborgs borg Kärnan som dendrokronoligiskt är daterad till 1310-talet.

Dessa tre kyrkor vissar således på en enorm expansion av Öresundsregionen under de första decennierna av 1300-talet. Inte nog med det. Jag har nu kunnat notera, efter en del byggnadsarkeologiska analyser, att Skanörs kyrka också har börjat förändras före mitten av 1300-talet och att man då haft samma monumentala tegelarkitektur i åtanke som för de övriga tre städerna.

Synd bara att min planerade bok troligtvis aldrig kommer ut. Jag har emellertid lagt ut ett längre föredrag om S:t Petri kyrka på Youtube. Kanske är det någon som är intressera av att veta lite mer om just den kyrkan:

http://www.pilemedia.se/n2.htm

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: S:t Petri kyrka i Malmö
« Svar #1 skrivet: juli 06, 2013, 17:02 »
Jag har från och till arbetat med den sedan 1980-talet. Det var tänkt att jag skulle publicera den i Sveriges kyrkor men sedan länge kommer det ju här inte ut några monografier - är inte detta otroliga projekt t .o.m. nedlagt?

Är det verkligen det? Monografierna om domkyrkan i Uppsala som kom ut 2010 är en del av Sveriges Kyrkor i alla fall.

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: S:t Petri kyrka i Malmö
« Svar #2 skrivet: juli 07, 2013, 01:24 »
Sven får svara på om han tror att Malmö museum skulle kunna göra motsvarande sak som Upplandsmuseet gjorde med Uppsala domkyrka, dvs fungera som utgivare. Riksantikvarieämbetet har avvecklat sitt arbete med standardverket Sveriges kyrkor.
Men de hade i alla fall en utställning förra året med anledning av hundraårsjubileet, se http://www.raa.se/hundra-ar-av-kyrkor/
Och man håller på att digitalisera de delar som tidigare getts ut. Se http://www.raa.se/sveriges-kyrkor-digitaliseras/

Utgivningen av Sveriges Kyrkor startade sålunda 1912 men det var inte förrän 1940 som Vitterhetsakademien tog över som utgivare. Sigurd Curman och Johnny Roosval startade arbetet och var drivande ända in på 1960-talet.
Innan skilsmässan mellan Raä och Vitterhetsakademien 1975 fanns kring åtta personer som arbetade med verket, och under perioden 1976-1989 fanns 8 heltidstjänster. Men sen 10-15 år tillbaka har mycket få monografier publicerats och personalstyrkan successivt avvecklats.

Även om Upplandsmuseet är utgivare av de sex banden om Uppsala domkyrka så har arbetet finansierats genom en fond från Vitterhetsakademien (Huseliusfonden). Och hur finansierades arbetet förr? Backar man en 40 år så ser man att arbetet finansierades med anslag från statens humanistiska forskningsråd, från fonder, stiftelser, institutioner och privatpersoner. 10 år senare var det huvudsakligen Raä själva som finansierade arbetet. Men resurserna krympte. 1992 fick Sveriges kyrkor 10 års frist, projektet Sockenkyrkorna startade och engagerade bortåt 20 personer av och till under tiden fram till 2002, finansiären var huvudsakligen Riksbankens jubileumsfond (19,5 miljoner).

De allra flesta av våra kyrkor är fortfarande inte beskrivna i Sveriges kyrkor. Man kan tycka att mycket redan finns utgivet och att det räcker för att kunna dra generella slutsatser, dra paralleller, kunna ha ett helhetsperspektiv och få en överblick. Men det gör det inte, det krävs grundliga publikationer om kyrkorna, och forskningen går hela tiden framåt, nya frågeställningar ställs, alltså behöver arbetet fortskrida.
I Danmark startade utgivningen av Danmarks kirker 1933. Där digitaliseras också böckerna (se http://kirkeblog.natmus.dk/udstilling-om-danmarks-kirker/) men där fortsätter utgivningen till skillnad från i Sverige. I Sverige har man stor glädje av böckerna om danska kyrkor, liksom danskarna skulle få stor glädje av alla band som vi förhoppningsvis ger ut om de forna östdanska kyrkorna, men det internationella intresset sträcker sig förstås mycket längre.

I Sverige har Länsstyrelserna ett stort informationsbehov om kyrkorna, där tog man över kyrkofrågorna 1995. Svenska kyrkan har givetvis ett stort kunskapsbehov som förvaltare av (de flesta) kyrkor, forskningsvärlden har ett stort behov av information. Och kyrkorna med dess miljöer är allas kulturarv, alla är vi nyfikna och undrar över smått som stort. Men inget verkar hända.

Någon kanske vet vad som hänt efter att utredningen ”Kunskapsuppbyggnad kring kyrkomiljöerna som kulturarv” presenterades 2009, se www.raa.se/publicerat/9789172095502.pdf ?

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: S:t Petri kyrka i Malmö
« Svar #3 skrivet: juli 07, 2013, 10:05 »
Tack Jan Owe för ditt utförliga svar.
Jag har ju flera kontakter med danska forskare och jag vet därför att i Danmark fortsätter publiceringen av Danmarks kirker som du mycket riktigt påpekat. Tyvärr ser jag att utvecklingen på denna front i Sverige verkar följa ett mönster där vårt gamla kulturarv snart ska vara något som katten dragit in. Jag har i en tidigare tråd nämnt att Hitta.se censurerat alla kyrkorters namn i hela landet. Detta är inte den enda attacken mot vårt kulturarv. Kommer man i Skåne ut till våra gamla kyrkor möts man numera av nyuppsatta metallskyltar som informerar om hur härligt det landskap är som man ser från kyrkbacken och hur underbart det är att gå på pilgrimsvandringar. Däremot inget ord om kyrkan på platsen och dess historia. Bilden nedan som ett av  många exempel är hämtad från Stenstads 1100-tals kyrka. Sådant dravel är den information som besökarna möter vid många av våra kyrkor - nästan tusenåriga kulturhistoriska minnesmärken - i dag:





I Lunds domkyrka kommer man nu i kryptan att kasta ut Peder Winstrups kista från 1600-talet. Skelettet ska grävas ner någonstans och kanske kan ett museum ta hand om kistan. I kryptkapellet ska man inrätta ett informationsrum för pilgrimer. Inget ont om pilgrimer men den tjugo meter från domkyrkan belägna medeltida biblioteksbyggnaden från 1300-talet har man redan tagit i anspråk för att informera om pilgrimsvandringar. Hur var det om kyrkan skulle informera om sin historia istället? Men intresset finns inte. När jag för några år sedan vände mig till ärkestiftet i Uppsala med frågan om detta i samband med att man borde informera mer om kyrkorna och vår kyrkohistoria fick jag till svar ungefär det här: "Detta ligger inte i svenska kyrkans profil. Vi ska bara satsa på att att berätta om framtiden".

   

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: S:t Petri kyrka i Malmö
« Svar #4 skrivet: juli 07, 2013, 19:46 »
Mycket intressant föredrag som S:t Petri Sven. Jag gillar också din rekonstruktion av det tidiga medeltida Malmö.

Högsta klass som vanligt.

Thomas I