Sverker är lite besvärligare att placera in, jag tror att han först var Kung i ÖG, därefter Sveakung 1130 -1156. Årtalen är lite osäkra.
Nej, det inte komplicerat alls med landskapskungar, tvärtom. Det ger oftast mer svar än det ställer frågor faktiskt. Kungar har vi så det både räcker och blir över till flera Riken under medeltiden. Men det är ett stort pussel att lägga.
Det som komplicerar bilden är vår Kungalängd. I den finns en enda styrande Kung över alla landskap. Finns det någon som tror att det verkligen såg ut så?
Vad jag ser är att vi gick från Små Kungariken till allt större i en enda lång process. I Ynglingasagan, Illrådes tid, omnämns, och namnges, många Landskapskungar med titel och allt. Där nämns även Häradskungar i Tiohundraland. Vi är då på 600 talet.
Under tidig medeltid fanns, som jag ser det, två riken, kanske fanns det tre. De två är Sunnanskog och Nordanskog, jag misstänker att de även kallades Sviariki respektive Sviaveldi under denna tid. Sviariki är då Sunnanskog.
Problemet, som jag ser det är att vår kungalängd blivit lite "justerad" för att få årtal att passa in, och att den beskriver solitära Kungar som styr ett enda Rike från början till slut.
Som du säger, ibland överlappar Kungarna varandra, ibland har vi t.o.m. Tre Kungar samtidigt. Detta har medfört att vi gjort vissa Kungar till "medregenter" för att förklara mängden Kungar. Vi har massor med medregenter....
Thomas