Då är ju tex Adelsö vid Birka bättre belagt som kungasäte under vikingatiden genom att Rimbert skriver om en kung Björn där, samt den runsten som nämner kung Håkan (troligen samma Håkan som omnämns i äldre västgötalagens kungalängd). Hur stort område dessa kungar kontrollerade kan man givetvis diskutera. Uppsala uppfattar jag mer som något som har med religionen att göra. Att kungar (som härskar över större eller mindre område) kan givetvis ha deltagit i kulten.
Men den enda anledningen då kan ha för att koppla Uppsala till religionen är Adam av Bremen, vilken skrev sin Gesta på 1000-talet, alltså mer än 400 år efter att storhögarna byggdes.
Gamla Uppsala är i alla sina attribut en typisk aristokratisk härskarmiljö av samma typ som vi har på många andra platser i Skandinavien. Religionen har säkert haft en framträdande roll i Uppsala, men det är en
funktion av platsens vidare politiska betydelse. I stort sett alla religionsforskare är överens om att järnålderns religiösa utövning skedde till stor del på just de politiska ledarnas gårdar, ledda av samhällets övre skikt vilka både var tex hövdingar och kultledare.
Skoglar vi vet inget om några kungar i kungshögarna. Det kan vara drottningar, präster eller traktens rikaste i dom. De utgör ingen som helst referens till YT.
Men, menar du verkligen det? Du vill att vi tittar på vad som kan stämma och vad som inte kan stämma i YT, eller? Är det då inte relevant att det på en plats med samma namn som en plats som nämns tre gånger i YT som kungasäte har en av Skandinaviens största samlingar storhögar?
Och vore inte medlemmar ur en Ynglingaätten vara "traktens rikaste"? Och borde de inte haft drottningar vilka typiskt nog inte lämnat några spår i källorna?
Att det skulle kunna handla om präster är ju i och för sig en intressant teori, men det finns problem med den. Om man tittar på källorna så finns det inga tecken på att man under järnåldern hade ett "prästerskap", alltså en separat grupp individer som hade som uppgift att utföra religiösa riter. Snarare så verkar religiösa riter ha utförts av samhällets politiska ledare, vilka i sin roll som samhällsledare även tog på sig rollen som kultledare. Vidare så har man aldrig lyckats identifiera några manliga gravar som skulle kunna innehålla en person som går att koppla direkt till kulten.
Öst- och västhögen innehåller föremål som är typiska för den absolut högsta europeiska eliten under tidig vendeltid. Det handlar om maktsymboler som merovingiska svärd och prakthjälmar. Sekulära, inte religiösa symboler på rikedom och makt.