Författare Ämne: Varför gör de på detta viset? Lite raljerande över det "moderna" museet..  (läst 11208 gånger)

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
Nu har jag ju ingen aning om vad för sorts arbetsplats du jobbar på, vad ni har för arbetsuppgifter osv. Jag skulle dock gissa att det inte liknar situationen på mindre museer särskilt mycket.

Ett exempel på en typisk situation på ett mindre museum: 1 eller 2 fast anställda som ska sköta allt från ekonomi till gruppbokningar. De ska sedan rekrytera 2-4 säsongsanställda guider/kassörer som ska läras upp för kassa (butik plus biljettkassa) samt 4 olika visningar (svenska, engelska, skolklasser, barn) för deltidsjobb (ofta 65-75%) under 3-5 månader. De fast anställda är oftast administratörer eller museivetare från början. De säsongsanställda är ofta tex studenter inom humaniora.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
Nej, den är inte det minsta lik. Arbetet på en transportfirma liknar nog inget museepersonalen någonsin kan tänka sig. Men vi är beroende av datorer och det var det som var min poäng.


Jag har jobbat på museum som visstidsanställd i knappt ett år. Ett litet museum med bara en fast anställd plus en visstidare och ett antal volontärer. Det är ett tag sen men jag har ändå hyfsat minne av det och har rätt bra koll på vad det innebär, så jag gissar inte bara hur situationen ser ut. Jag har städat montrarna och kört rundvandringarna.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad hanna.nilsson

  • Novis
  • Antal inlägg: 8
Jag kanske är i minoritet, men jag ser inga problem alls med det här? Tycker det är självklart att museerna måste anpassa sig, annars får de väl inga nya besökare?!

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
Jag håller med dig helt Hanna. Men antalet besökare är nog sekundärt hos många, det viktiga är att få fortsätta som vanligt...



" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"