Författare Ämne: U 1008 i Rasbo kyrka, Gåvsta  (läst 4943 gånger)

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • Antal inlägg: 94
    • Bussmicke.se
U 1008 i Rasbo kyrka, Gåvsta
« skrivet: maj 16, 2013, 13:39 »
Var där för snart 5 år sedan och fotogarferade. Kompisen påstod då att U 1008 bestod av både det stora och lilla framentet, se bilden.

http://www.bussmicke.se/TEMP/Runsten_U_1008_Rasbo_kyrka_Gavsta_080807.jpg

Det lilla kan Inte vara 1008 då stenarten inte är den samma.

http://www.bussmicke.se/TEMP/Runsten_U_1008_Rasbo_kyrka_Gavsta_080807c.jpg

Så jag undrar vad det lilla fragmentet intill är för något. Har tittat i Upplands Runinskrifter och där finns bara en bild på den stora stenen i min bild.

//Bussmicke.
Gör gärna ett besök på min hemsida.

Stolt ägare av:
Olympus OM-D samt Pen och Sony RX100

Utloggad Spiring

  • Stammis
  • Antal inlägg: 164
SV: U 1008 i Rasbo kyrka, Gåvsta
« Svar #1 skrivet: maj 16, 2013, 14:36 »
Kanske ett nyfynd?

Jag gick för en massa år sedan igenom både Upplands Runinskifter och Fornvännens artiklar om nyfynd, och markerade alla runristningar på blad av Gröna Kartan. Kan ta en titt när jag kommer hem. Nyfynd från de senaste 15 åren eller så finns dock inte med.
Gitarristens vardag:
Upp ur sängen
Klia strängen

Utloggad Spiring

  • Stammis
  • Antal inlägg: 164
SV: U 1008 i Rasbo kyrka, Gåvsta
« Svar #2 skrivet: maj 16, 2013, 14:49 »
...fast ändå: fragmentet överensstämmer väl med exempelvis det träsnitt av B534 som återges i Upplands Runinskrifter i fig. 167 på sida 196 i artikeln om U1008 (nedre vänstra hörnet, runorna [UD H]). Så av detta att döma verkar det som att det faktiskt kommer från samma sten. Fast det har tydligen återfunnits efter det att artikeln skrevs.
Gitarristens vardag:
Upp ur sängen
Klia strängen

Utloggad Spiring

  • Stammis
  • Antal inlägg: 164
SV: U 1008 i Rasbo kyrka, Gåvsta
« Svar #3 skrivet: maj 16, 2013, 14:55 »
Fornvännen 1969, sida 302-3, skriver om återfyndet och har ett foto också. Bergarten anges i båda artiklarna vara gråröd granit.
Gitarristens vardag:
Upp ur sängen
Klia strängen

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • Antal inlägg: 94
    • Bussmicke.se
Sv: U 1008 i Rasbo kyrka, Gåvsta
« Svar #4 skrivet: maj 16, 2013, 16:35 »
Titta på första bilden,  den stora ser ut som typ sandsten eller dylikt

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.
Gör gärna ett besök på min hemsida.

Stolt ägare av:
Olympus OM-D samt Pen och Sony RX100

Utloggad Spiring

  • Stammis
  • Antal inlägg: 164
SV: U 1008 i Rasbo kyrka, Gåvsta
« Svar #5 skrivet: maj 16, 2013, 17:05 »
Läs artikeln i Upplands Runinskrifter, där bedömer de bergarten vara gråröd granit.
Gitarristens vardag:
Upp ur sängen
Klia strängen

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • Antal inlägg: 94
    • Bussmicke.se
SV: U 1008 i Rasbo kyrka, Gåvsta
« Svar #6 skrivet: maj 16, 2013, 23:29 »
Ser inte fragmenten olika ut? Den stora ser inte likadan ut i färgen som det lilla fragmentert.
//Bussmicke.
Gör gärna ett besök på min hemsida.

Stolt ägare av:
Olympus OM-D samt Pen och Sony RX100

Utloggad anber

  • Medlem
  • Antal inlägg: 48
SV: U 1008 i Rasbo kyrka, Gåvsta
« Svar #7 skrivet: maj 17, 2013, 01:05 »
Ser inte fragmenten olika ut? Den stora ser inte likadan ut i färgen som det lilla fragmentert.
Det skulle ju kunna ha att göra med att de är imålade vid olika tidpunkter. Vad som mer talar för din invändning är att huggspåren på fragmentet ser betydligt smalare ut än på "huvudstenen". Trots att fragmentet inte är så stort ger både ornamentiken och runorna intrycket av att vara något mindre rundade i jämförelse.
//anders

Utloggad Spiring

  • Stammis
  • Antal inlägg: 164
SV: U 1008 i Rasbo kyrka, Gåvsta
« Svar #8 skrivet: maj 17, 2013, 07:54 »
Jag rekommenderar er båda, och andra som är intresserade, att läsa de två artiklarna om fragmenten - dels i Upplands runinskrifter, dels i Fornvännen. Båda finns i digital form på nätet och sidhänvisningar finns ovan i tråden. (I båda finns också den äldre avbildning som enligt min mening tämligen säkert visar att det rör sig om samma sten.) Sen, men först sen, blir det meningsfullt att värdera de samlade indicierna för de slutsatser runforskarna dragit, gentemot vad ett färgfoto tycks säga om motsatsen.

För egen del ser jag ingen anledning att tvivla på den slutsats de två artiklarna drar. Jag tror också att vana runforskare kan se och känna skillnad på granit och sandsten, när de faktiskt kan jämföra fragmenten på plats snarare än på ett foto. Men det var kanske inte jag som skulle övertygas.
Gitarristens vardag:
Upp ur sängen
Klia strängen

Utloggad anber

  • Medlem
  • Antal inlägg: 48
SV: U 1008 i Rasbo kyrka, Gåvsta
« Svar #9 skrivet: maj 17, 2013, 20:50 »
Jag rekommenderar er båda, och andra som är intresserade, att läsa de två artiklarna om fragmenten - dels i Upplands runinskrifter, dels i Fornvännen. Båda finns i digital form på nätet och sidhänvisningar finns ovan i tråden. (I båda finns också den äldre avbildning som enligt min mening tämligen säkert visar att det rör sig om samma sten.) Sen, men först sen, blir det meningsfullt att värdera de samlade indicierna för de slutsatser runforskarna dragit, gentemot vad ett färgfoto tycks säga om motsatsen.

För egen del ser jag ingen anledning att tvivla på den slutsats de två artiklarna drar. Jag tror också att vana runforskare kan se och känna skillnad på granit och sandsten, när de faktiskt kan jämföra fragmenten på plats snarare än på ett foto. Men det var kanske inte jag som skulle övertygas.

I stand corrected... Avbildningarna i artiklarna har överbevisat mig om att bitarna utan tvekan hör ihop.
//anders