Författare Ämne: Båtyxor/stridsyxor och dess funktion  (läst 4819 gånger)

Utloggad Gaut

  • Medlem
  • Antal inlägg: 51
  • Tidigare "myospinae"
Båtyxor/stridsyxor och dess funktion
« skrivet: maj 11, 2013, 08:12 »
Jag kan inte sluta fundera på de här yxorna och dess funktion. De benämns ofta som representations- eller statusvapen pga det lilla skafthålet. Om man ändå tänkte sig dem i strid borde väl inga hinder finnas för att göra hålen större? Skulle man inte kunna tänka sig en helt annan funktion? Med tanke på jordbrukssamhälle kanske ett slags verktyg ungefär som mortel för att mala säd? Kanske skiftade man sidor på yxan beroende på vilken funktion man önskade (trubbig ände eller klyvande ände). Tankarna snurrar, men jag är kanske helt fel på det...?

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Båtyxor/stridsyxor och dess funktion
« Svar #1 skrivet: maj 11, 2013, 16:10 »
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Båtyxor/stridsyxor och dess funktion
« Svar #2 skrivet: maj 11, 2013, 16:25 »
Båtyxor skall vi kanske se som en samlingsnamn eftersommdet finns båtyxor av väldigt många olika design - och därför troligtvis olika användningsområden. Allt från symboliska vapen till riktiga vapen - samt kanske även som rena verktyg.

Klart är att den långsmala slanka designen med tunt material runt skafthålet knappas kan ha varit ett vapen ur hållbarhetsskäl. Minsta snedteäff skulle medföra att yxan gick sönder.

Andra båtyxor är betydligt kraftigare och skullemkunna tåla att vara vapen.

Kanske var båtyxan en symbol för tillhörighet av något slag?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Båtyxor/stridsyxor och dess funktion
« Svar #3 skrivet: maj 11, 2013, 16:31 »
I hop med tunna och rätt korta bronsspjut hör båtyxorna till dom symbolvapen som oftast misstolkats som stridsvapen. Namnet "stridsyxor" är alltså villseledande.

I strid med en därtill ägnat stav eller stock - eller en solid roddåra - blir dom båda rätt löjliga. För att inte tala om ett vilketsomhälst björnspjut.

Fråga en expert på stridskonst, häller än en skrivbordsteoretiker som misuppfattat Montelius' typologi...    ;)
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Båtyxor/stridsyxor och dess funktion
« Svar #4 skrivet: maj 12, 2013, 12:32 »
Är det fler än jag som får associationer till minoiska ceremoniyxor?
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Båtyxor/stridsyxor och dess funktion
« Svar #5 skrivet: maj 12, 2013, 13:15 »
Åtminstone en - till...  ;)
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Erik Palmgren

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
SV: Båtyxor/stridsyxor och dess funktion
« Svar #6 skrivet: juli 05, 2013, 20:53 »
Det finns flera olika definitioner, jag kan kopiera lite från min Magisteruppsats som jag just nu skriver:


Malmer ansåg att stridsyxan var ett mycket dyrbart magiskt eller religiöst objekt som markerade dess bärares rang i samhället och att yxan placerades i graven med riktning mot öster (Malmer 1975). Även Jensen ansåg (2004:486f) att stridsyxan markerade dess bärares rang i samhället. Olausson ansåg dock att stridsyxan visade bara vilken kultur-tillhörighet dess ägare haft. Olausson ansåg att yxans uppgift var att visualisera dess ägares kulturtillhörighet för att visa att bäraren var en del av den Snörkeramiska kulturen, dessutom ansåg hon att varje individ tillverkade sin egen stridsyxa fortlöpande genom livet (Olausson 2000:27).

Teorierna kring stridsyxans betydelse stannar dock inte enbart vid dessa tolkningar. Edenmo skrev (2008:259) i sin avhandling att stridsyxan var ett högt värderat föremål inom ett nätverk av människor som ingick i ett gåvoutbytessystem (en modifierad Kulacirkel). Emelie Häfker skrev i sin kandidatuppsats sin tolkning av stridsyxans betydelse, vilket var: Identitetsskapare för tillhörighet, erfarenhet och kunskap (2010:33).

Den gemensamma nämnaren för dessa arkeologers teorier är att ingen av teorierna åsyftar att stridsyxan nyttjats som yxa, enligt teoriernas skapare har stridsyxans betydelse figurerat kring någon form av status.

Stridsyxor förekommer i cirka hälften av Stridsyxekulturens gravar, yxorna förekommer dock aldrig i dubbelgravar och de återfinns enbart som gravgåvor i männens gravar (Olausson 2000:37). Det faktum att det finns knappt ett depåfynd på den Skandinaviska halvön efter stridsyxor antyder just att stridsyxan var ett ovanligt och betydelsefullt objekt.

Utöver de ”normalstora” stridsyxorna finns även miniatyryxor  samt mycket små yxavbildningar som troligen fungerat som smycken eller amuletter (von Hackwitz 2012:3ff). Von Hackwitz resonerade kring miniatyryxans funktion och framlade en teori om att miniatyrstridsyxan fungerade som ett ceremoniredskap. Efter att en individ kremerats involverades miniatyrstridsyxan i ett rituellt syfte då den användes tillsammans med de kremerade benen (von Hackwitz 2012:8). Denna teori stödjs av det faktum att miniatyrstridsyxan förekommer främst vid eldpåverkade gravar (von Hackwitz 2009:57). Det råder även skillnader mellan Enkelgravskulturens, Stridsyxekulturens och Båtyxe-kulturens stridsyxor.

Totalt har det återfunnits 2500 stridsyxor i Danmark i tre olika varianter. De tidigaste Enkel-gravskulturstridsyxorna hade alla en konvex översida och en konkav undersida. Efterhand uppstod en ny utformning på stridsyxan. Den andra utformningen kunde ha både en plan ovan- och undersida, eller en lite lätt konkav undersida. Dessutom var den ofta graverad med lister och linjer. Slutligen kom en tredje version av Enkelgravskulturens stridsyxor. Den största skillnaden med den sista modellen var att skafthålet hade flyttat närmare nacken dessutom kunde den vara kortare än de senaste versionerna.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Båtyxor/stridsyxor och dess funktion
« Svar #7 skrivet: juli 09, 2013, 00:50 »
Intressant. Tackar. :)

Yxorna har tydligen fyllt någon symbolfunktion - som täcken på bärarnas yrke eller sociala funktion ('position').

Det kan påpekas att uttrycket "magisk" (Malmer) är direkt anakronistisk - och uttrycket "rang" (Jensen) på gränsen av samma. Också "kultur-tillhörighet" (Olausson) är en konstruktion - som i grund och botten står utan konkret stöd i relevanta källor.

"Identitetsskapare" (Haefker) ligger väl bäst till - utifrån objektiva kriterier. Frågan är bara vad denna 'identitet' bestod i?  Att yxorna endast förekommer i manliga enkeltgravar är ju i den anledning ett rätt bra huvudspår. :-\

Sen har man väl länge ansett att dom stora yxorna ha varit ceremoni-redskap. I så fall borde miniatyrerna rena symbol-märken - för folk med besläktade funktioner.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Erik Palmgren

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
SV: Båtyxor/stridsyxor och dess funktion
« Svar #8 skrivet: juli 10, 2013, 22:49 »
De författarna som jag nämnde i inledningen anser att yxan har nyttjats som ett sorts statusobjekt, men den åsikten delas inte av alla. Tidigare var det vanligt att yxan förknippades med oroliga tider och strider, men som bör vara tydligt så är dessa yxor långt ifrån praktiska stridsvapen.

Det är dock alltjämt en gåta kring vad yxan har symboliserat, om nu yxan har symboliserat något över huvud taget. Bara för att människor idag går runt med en nyckelknippa i fickan behöver inte detta var en symbol för någon sorts tillhörighet ;) Jag tror dock att yxan har haft en funktion som symbol, vad denna symbol sedan har inneburit vågar jag ännu inte uttala mig om :)

Jag vill nog inte påstå att Häfkers tankar är bättre grundade än Malmers, eller någon annan av de tidigare nämnda arkeologerna, snarare vill jag nog påstå att Häfkers slutsatser bygger på ett väldigt litet empiriskt material vilket gör hennes slutsats mindre underbyggd än de andra arkeologerna. Dock behöver hon ju nödvändigtvis inte ha fel bara för det, men det går inte att säga att hennes åsikter och tankar är mer acceptabla och underbyggda än andras.

Jag har än så länge inte läst någon text där man menar att stridsyxans funktion har varit som ceremoniredskap, däremot finns det flera texter som menar att yxan har haft en ceremoniell betydelse. Kanske är yxan ett redskap som far gör åt sin son, som sonen får när han gifter sig; vilket i sådana fall skulle innebära att yxans funktion varit att visa att sonen blivit vuxen och redo till att bli försörja åt hushållet :)

Det går att skapa många olika idéer och tankar kring yxans betydelse, ingen är mer rätt eller fel, det är snarare positivt att det framkommer "galna" tankar och idéer eftersom det kan få forskningen in på en ny bana som förbigåtts.

Vi vet egentligen ytterst lite om stridsyxan och hela Stridsyxekulturen, förhoppningsvis kan det inom en snar framtid framkomma teorier som framstår som mer troliga än andra vilket kan föra oss närmare svaret kring stridsyxans gåtfulla betydelse.