Författare Ämne: Dåligt undersökta landskap och varför  (läst 54966 gånger)

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Dåligt undersökta landskap och varför
« Svar #20 skrivet: mars 16, 2014, 23:51 »
Nu är Birkaprojektet framför allt ett digitaliseringsprojekt. Det handlar alltså om att gammalt material ska digitaliseras och göras tillgängligt för allmänheten. Och det finansieras som sagt av Riksbankens jubileumsfond, inte statliga anslag. Projektet har två projektanställda, de andra som är "knutna" till det är personal på SHMM som alltså spenderar det mesta av sin tid med annat.

Jag tycker personligen att det är lite barockt att kritisera ett projekt som syftar till att göra ett av våra största arkeologiska material mer tillgängliga för allmänheten. Självklart kan man hoppas att fler sådana projekt blir av under de kommande åren, men det gör inte Birka-projektet mindre angeläget.

Sen är förstås frågan vem som har ansvaret. Tex, vart finns samlingarna från Köpingsvik? Om de finns på fornsalen på Gotland, så är det ju deras uppgift att söka pengar, inte SHMM. Samma sak med Visingsö.

Jag tror till exempel att man i framtiden inte kommer ha några problem att få pengar från diverse fonder till att utöka forskningen om Sandbyborg.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Dåligt undersökta landskap och varför
« Svar #21 skrivet: mars 17, 2014, 00:29 »
Nu är Birkaprojektet framför allt ett digitaliseringsprojekt. Det handlar alltså om att gammalt material ska digitaliseras och göras tillgängligt för allmänheten. Och det finansieras som sagt av Riksbankens jubileumsfond, inte statliga anslag. Projektet har två projektanställda, de andra som är "knutna" till det är personal på SHMM som alltså spenderar det mesta av sin tid med annat.

Jag tycker personligen att det är lite barockt att kritisera ett projekt som syftar till att göra ett av våra största arkeologiska material mer tillgängliga för allmänheten. Självklart kan man hoppas att fler sådana projekt blir av under de kommande åren, men det gör inte Birka-projektet mindre angeläget.

Sen är förstås frågan vem som har ansvaret. Tex, vart finns samlingarna från Köpingsvik? Om de finns på fornsalen på Gotland, så är det ju deras uppgift att söka pengar, inte SHMM. Samma sak med Visingsö.

Jag tror till exempel att man i framtiden inte kommer ha några problem att få pengar från diverse fonder till att utöka forskningen om Sandbyborg.


Nu har ja inte kritiserat projektet utan påtalat det faktum att projektet pågår, och oavsett inriktning har mer resurser än många andra kan drömma om. Och det är SHMM som är initiativtagare till till projektet, och ansökt om pengar till det. Däri ligger det givetvis ett offentligt ansvar i frågan om var i geografin resurserna hamnar.  När vi sen kommer till Riksbankens Jubileumsfond så är för det första kapitalet tillfört av staten via Riksbanken och Kulturvetenskapliga Donationen, och för det andra består de som bereder ansökningarna av personer från högskolor och universitet , mestadels offentliga, samt folkvalda politiker, synnerligen från det offentliga sektorn.


I detta fall är det alltså helt utom någon som helst tvekan så  att offentligt anställda är de som ska klandras eller berömmas för  beslutet att ge birkaprojektet pengar eftersom de utgör såväl de som sökt som beviljat pengar.








Sist jag kollade så drevs fornsalen av Gotlands Museum och deras ansvarsområde är väl relativt tydligt. Det har väl inget med SHMM's ansvarsområde att göra efter som S'et sist jag kollade stod för Staten, inte Stockholm....




Huruvida Gotlands Museum ansökt om pengar eller inte och huruvida dom fått några eller inte är kanske avgörande för om man ska ta diskussionen djupare eller inte...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Dåligt undersökta landskap och varför
« Svar #22 skrivet: mars 17, 2014, 01:05 »
Jag vänder mig mot att Birkaprojektet skulle ha mottagit mer resurser än "många kan drömma om". Det är ett rent antagande. Sanningen är att goda projekt kan få pengar oavsett var de är lokaliserade. Däremot så måste det finnas en gedigen ansökan med ett tydligt syfte.

Ja, Fornsalen drivs av Gotlands Museum, vilket är ett länsmuseum. Vad jag menade var att SHMM inte kommer driva digitaliseringsprojekt för material som inte finns på de museum som ingår i organisationen. Historiska Museet ligger under SHMM, Gotlands Museum gör det inte. Birkamaterialet råkar finnas på Historiska museet, och ligger alltså under SHMM.

Den statliga organisation som har ett mer nationellt ansvar är Riksantikvarieämbetet, inte SHMM. Just nu har bland annat detta projekt:

Projekt arkeologisk konservering: ett projekt som går ut på att ta hand om fynd från 300 äldre gotländska utgrävningar.

Sen delar man ut pengar till länsstyrelserna för kulturmiljöinsatser, ca 240 miljoner kr om året.




Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Dåligt undersökta landskap och varför
« Svar #23 skrivet: mars 17, 2014, 09:53 »
Jag vänder mig mot att Birkaprojektet skulle ha mottagit mer resurser än "många kan drömma om". Det är ett rent antagande. Sanningen är att goda projekt kan få pengar oavsett var de är lokaliserade. Däremot så måste det finnas en gedigen ansökan med ett tydligt syfte.

Ja, Fornsalen drivs av Gotlands Museum, vilket är ett länsmuseum. Vad jag menade var att SHMM inte kommer driva digitaliseringsprojekt för material som inte finns på de museum som ingår i organisationen. Historiska Museet ligger under SHMM, Gotlands Museum gör det inte. Birkamaterialet råkar finnas på Historiska museet, och ligger alltså under SHMM.

Den statliga organisation som har ett mer nationellt ansvar är Riksantikvarieämbetet, inte SHMM. Just nu har bland annat detta projekt:

Projekt arkeologisk konservering: ett projekt som går ut på att ta hand om fynd från 300 äldre gotländska utgrävningar.

Sen delar man ut pengar till länsstyrelserna för kulturmiljöinsatser, ca 240 miljoner kr om året.


Illustrativt.....


SHMM är en central myndighet med ansvar för hela landet. I uppdraget ingår även att bistå och hjälpa lokala och regionala verksamheter som faller inom SHMM's område!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
SV: Dåligt undersökta landskap och varför
« Svar #24 skrivet: mars 17, 2014, 13:24 »
SHMM är en central myndighet med ansvar för hela landet. I uppdraget ingår även att bistå och hjälpa lokala och regionala verksamheter som faller inom SHMM's område!

http://www.shmm.se/shmm_templates/Page____184.aspx

Organisationen förefaller vara ganska tydligt avgränsad.

Det förefaller rimligt att SHMM - liksom alla andra myndigheter - har ett uppdrag som även omfattar att bistå/hjälpa regionala myndigheter, men jag har svårt att tro att man förväntas göra det utan att först ha blivit ombedda?

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Dåligt undersökta landskap och varför
« Svar #25 skrivet: mars 17, 2014, 14:37 »
http://www.shmm.se/shmm_templates/Page____184.aspx

Organisationen förefaller vara ganska tydligt avgränsad.

Det förefaller rimligt att SHMM - liksom alla andra myndigheter - har ett uppdrag som även omfattar att bistå/hjälpa regionala myndigheter, men jag har svårt att tro att man förväntas göra det utan att först ha blivit ombedda?


Dom säger sig själva ha ett övergripande ansvar, hur man sen tolkar det är givetvis en fråga!


Att SHMM skulle vara ansvarigt för i främsta fall sätets närområde är inte alls riktigt. Och att ursäkta en påstådd närsynthet med att Gotlänningar får ta hand om sitt eget går med andra ord inte!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Dåligt undersökta landskap och varför
« Svar #26 skrivet: mars 17, 2014, 17:06 »
Men Yngve, SHMM består av tre museer, ingenting annat. Dessa museer är å andra sidan nationella, men det är dessa museer själva organisationen har ansvar för. Historiska Museet är ett museum som tar emot föremål från hela landet. Det är dock inte ett grävande museum av den typ som länsmuseerna är. Det är alltså tydligt att det är länsmuseerna som har ansvar för den regionala arkeologiska forskningen, inte SHMM. Däremot så använder sig förstås länsmuseerna av tex de laboratorier som finns under SHMM när de bedriver forskning.

Ingen har sagt att SHMM främst skulle vara ansvarig för "sätets närområde". Det är rent fabulerande från din sida. SHMM är inte ansvariga för något geografiskt område. SHMM har ansvar för sina samlingar, ingenting annat, samt den publika och akademiska tillgängligheten av dessa samlingar. Fyndfördelningen görs av RAÄ.

Det är Gotlands museum som har ansvar för de föremål som finns i det museets samlingar. Gotlands museum kan sedan genom att söka bidrag från tex RAÄ bedriva forskningsprojekt både runt sina egna samlingar och via fältprojekt.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Dåligt undersökta landskap och varför
« Svar #27 skrivet: mars 17, 2014, 20:08 »
Men Yngve, SHMM består av tre museer, ingenting annat. Dessa museer är å andra sidan nationella, men det är dessa museer själva organisationen har ansvar för. Historiska Museet är ett museum som tar emot föremål från hela landet. Det är dock inte ett grävande museum av den typ som länsmuseerna är. Det är alltså tydligt att det är länsmuseerna som har ansvar för den regionala arkeologiska forskningen, inte SHMM. Däremot så använder sig förstås länsmuseerna av tex de laboratorier som finns under SHMM när de bedriver forskning.

Ingen har sagt att SHMM främst skulle vara ansvarig för "sätets närområde". Det är rent fabulerande från din sida. SHMM är inte ansvariga för något geografiskt område. SHMM har ansvar för sina samlingar, ingenting annat, samt den publika och akademiska tillgängligheten av dessa samlingar. Fyndfördelningen görs av RAÄ.

Det är Gotlands museum som har ansvar för de föremål som finns i det museets samlingar. Gotlands museum kan sedan genom att söka bidrag från tex RAÄ bedriva forskningsprojekt både runt sina egna samlingar och via fältprojekt.


Eftersom skoglar säger att om länsmuseerna inte ber om hjälp så kan inte SHMM förväntas agera, bemöter jag det med att deras ansvar sträcker sig över hela landet, och inte alls bara ska agera om nödrop kommer från landsorten. Därav referensen till sätets närområde.


Över huvud taget tycker jag rätt illa om förutsatsen att landsorten får skylla sig själv om de inte ber om bidrag, särskilt när man inte har någon som helst koll på vad man verkligen bett om. Jag har  haft viss insikt i hur sådana ansökningar från lokala museer bemöts ibland. Ofta handlar det om futtiga pengar som inte är i närheten av at betala ens en tiondel av vad som här givits som exempel.




Nu tycker jag inte Birka är ett dåligt val, tvärtom. Men jag tycker man nog kan skaffa sig lite perspektiv på hur fördelningen ser ur....
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Dåligt undersökta landskap och varför
« Svar #28 skrivet: mars 17, 2014, 20:57 »
Allt som kallas "national.." är i princip en förevändning för att hela landet skall betala för saker i Stockholm. Dramaten är en nationell scen och får över 100 MKR i stöd från hela Sverige. Operan i Göteborg får 0 osv. Denna lista kan göras ofantligt lång. Sitter man i 08-land verkar det oerhört svårt att se detta mönster där huvudstadsområdet gynnas på en massa sätt. Hur många Volvoarbetare har någonsin varit på Dramaten? Hur många gruvarbetare går på Nationalmuseum? Huvudstaden administrerar och berikar sig på resten av landet. Så har det alltid varit. Bara att gilla läget eller försöka få till en omröstning om att få tillhöra något annat land. För att då bli pungslagen från deras huvudstad i stället:) Att arkeologin på något mirakulöst sätt skulle avvika från detta mönster är inte sannolikt som jag ser det.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Dåligt undersökta landskap och varför
« Svar #29 skrivet: mars 17, 2014, 21:24 »
Allt som kallas "national.." är i princip en förevändning för att hela landet skall betala för saker i Stockholm. Dramaten är en nationell scen och får över 100 MKR i stöd från hela Sverige. Operan i Göteborg får 0 osv. Denna lista kan göras ofantligt lång. Sitter man i 08-land verkar det oerhört svårt att se detta mönster där huvudstadsområdet gynnas på en massa sätt. Hur många Volvoarbetare har någonsin varit på Dramaten? Hur många gruvarbetare går på Nationalmuseum? Huvudstaden administrerar och berikar sig på resten av landet. Så har det alltid varit. Bara att gilla läget eller försöka få till en omröstning om att få tillhöra något annat land. För att då bli pungslagen från deras huvudstad i stället:) Att arkeologin på något mirakulöst sätt skulle avvika från detta mönster är inte sannolikt som jag ser det.


Så är det!!!



" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Dåligt undersökta landskap och varför
« Svar #30 skrivet: mars 17, 2014, 21:59 »
Kollade upp mitt exempel:

Dramaten i Stockholm  får 217 miljoner om året i Statligt stöd.
Göteborgsoperan får 185 miljoner om året från Västra Götalandsregionen  i stöd.

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
SV: Dåligt undersökta landskap och varför
« Svar #31 skrivet: mars 17, 2014, 23:37 »

Eftersom skoglar säger att om länsmuseerna inte ber om hjälp så kan inte SHMM förväntas agera, bemöter jag det med att deras ansvar sträcker sig över hela landet, och inte alls bara ska agera om nödrop kommer från landsorten. Därav referensen till sätets närområde.

Över huvud taget tycker jag rätt illa om förutsatsen att landsorten får skylla sig själv om de inte ber om bidrag, särskilt när man inte har någon som helst koll på vad man verkligen bett om.

Förstår jag det rätt om du menar att det är just Historiska Museet, Kungliga Myntkabinettet och Tumba Bruksmuseum som på eget bevåg bör ta initiativ till att kontakta lokala/regionala museer runt om i landet och komma med initiativ om vad de bör syssla med, och vid behov (vilket lär föreligga) ta pengar från den egna museidriften för att ge till dem?
Gäller det stöd till landets samtliga museer eller bara vissa, och i så fall vilka?
Du ser ingen risk i att man ute i landet skulle anse att "Tjockhult" i sådant fall lade sin kungliga näsa i blöt?
Och - om sådana initiativ verkligen vore lämpliga - finns det då inte andra, mer ändamålsenliga myndigheter som skulle den typen av uppdrag?

Kollade upp mitt exempel:

Dramaten i Stockholm  får 217 miljoner om året i Statligt stöd.
Göteborgsoperan får 185 miljoner om året från Västra Götalandsregionen  i stöd.


Det kan kanske ha att göra med att
staten betalar för den kultur vilken staten ansvarar för,
län/regioner betalar för länskulturen medan nöjet att betala för
kommunal verksamhet, t ex Stockholms Stadsteater, är förbehållet skattebetalare i respektive kommun.

Tror du f ö att det skulle bli billigare för skattebetalarna, enklare att attrahera skådespelare och att lättare att få betalande publik om man förlade Dramaten till t ex Leksand (nummer 145 av 290 kommuner, räknat på antalet invånare)?


Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Dåligt undersökta landskap och varför
« Svar #32 skrivet: mars 18, 2014, 01:23 »

Eftersom skoglar säger att om länsmuseerna inte ber om hjälp så kan inte SHMM förväntas agera, bemöter jag det med att deras ansvar sträcker sig över hela landet, och inte alls bara ska agera om nödrop kommer från landsorten. Därav referensen till sätets närområde.


Över huvud taget tycker jag rätt illa om förutsatsen att landsorten får skylla sig själv om de inte ber om bidrag, särskilt när man inte har någon som helst koll på vad man verkligen bett om. Jag har  haft viss insikt i hur sådana ansökningar från lokala museer bemöts ibland. Ofta handlar det om futtiga pengar som inte är i närheten av at betala ens en tiondel av vad som här givits som exempel.

Åter igen, SHMM har inte som uppdrag att "hjälpa" några museum överhuvudtaget. Det ansvaret ligger helt och hållet på RAÄ. Även om ett länsmuseum kom till SHMM och bad om pengar så skulle de få i svar att de vände sig åt fel håll. SHMM måste själva söka externa pengar när man vill utföra forskningsprojekt, som tex Birkaprojektet. Däremot så kommer förstås SHMM gärna bidra med så mycket stöd man kan i form av expertkonsultering osv, om någon frågar efter det.

Självklart så vet alla länsmuseum vart de ska vända sig om de vill söka pengar utöver sin vanliga driftsbudget. De anställda runt om på landets museum är inte idioter.

Allt som kallas "national.." är i princip en förevändning för att hela landet skall betala för saker i Stockholm. Dramaten är en nationell scen och får över 100 MKR i stöd från hela Sverige. Operan i Göteborg får 0 osv. Denna lista kan göras ofantligt lång. Sitter man i 08-land verkar det oerhört svårt att se detta mönster där huvudstadsområdet gynnas på en massa sätt. Hur många Volvoarbetare har någonsin varit på Dramaten? Hur många gruvarbetare går på Nationalmuseum? Huvudstaden administrerar och berikar sig på resten av landet. Så har det alltid varit. Bara att gilla läget eller försöka få till en omröstning om att få tillhöra något annat land. För att då bli pungslagen från deras huvudstad i stället:) Att arkeologin på något mirakulöst sätt skulle avvika från detta mönster är inte sannolikt som jag ser det.

Nu kallas ju dock inte Historiska Museet för "national" någonting... Det är ett konstmuseum.

Men för att bemöta din punkt. Historiska Museet skiljer sig från tex länsmuseerna genom att det är en nationell samling. Man förvaltar föremål från hela landet, och har som uppdrag att förmedla hela landets historia. Därför ligger finansiering också under staten, och inte de lokala myndigheterna. I Stockholm finns två lokala historiska/arkeologiska museum, Stockholms läns museum och Stockholms stadsmuseum. De riktar in sig på det lokala kulturarvet, och är lokalt finansierade.

Jag har svårt att förstå hur man kan ha ett problem med det. I sådana fall antar jag att man har ideologiska problem med själva begreppet "nationalsamlingar" som ställs ut i olika former av "nationalmuseum". Och visst, det är förstås helt ok att ha den åsikten. Resultatet skulle väl vara att man inte hade några museum med ett ansvar att behandla mer än den lokala historien.

Sen är det ju väldigt elitistiskt att tro att man inte kan vara intresserad av konst eller teater bara för att man jobbar på Volvo eller i gruva.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Dåligt undersökta landskap och varför
« Svar #33 skrivet: mars 18, 2014, 07:32 »
En vild gissning är att Skoglar och Andreas bor i 08-land med omnejd.. Visst händer det att Volvofolk går på Dramaten någon gång. Fakta är dock att storkonsumenterna av Dramatens tjänster som hela Sverige betalar för är Stockholmare. Varför skall allt "National" ligga i Stockholm? Detta är ett val överheten gjort och som folket inte har protesterat mot. Nationalscenerna och muséerna kunde naturligtvis lika väl spridas över alla Sveriges Län. Varför skall en Göteborgare betala 3500kr inklusive resor för ett Dramatenbesök när en Stockholmare betalar 350?? Sverige är det land i Europa som är mest centraliserat, dvs där huvudstaden hårdast drar in resurserna till säg självt. Detta är inget "naturligt", det är ett val. National-TV ligger alla i Stockholm medans de statliga TV-kanalerna spridits ut till flera städer i våra grannländer. När nuvarande regering minskar byråkratin med 10.000 statliga jobb i hela Sverige så ökade antalet tjänster med 2000 i Stockholm (som redan har ca 100.000 statliga jobb). Listan går att göra ofantligt lång tyvärr.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Dåligt undersökta landskap och varför
« Svar #34 skrivet: mars 18, 2014, 10:33 »
Åter igen, SHMM har inte som uppdrag att "hjälpa" några museum överhuvudtaget. Det ansvaret ligger helt och hållet på RAÄ.




Inte???



Förordning (2007:1180) med instruktion för Statens historiska museer
§2
Myndigheten ska särskilt... : 4. lämna information, råd och annan hjälp till regionala och lokala museer inom sitt ansvarsområde

För mig framstår det som mycket tydligt att SHMM´s visst har det! Dessutom har de tydligen ett visst spelutrymme att göra det
3 § Utöver de uppgifter som myndigheten har enligt 1 och 2 §§ får den tillhandahålla varor samt åta sig att utföra undersökningar, utredningar och andra tjänster inom sitt verksamhetsområde.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Dåligt undersökta landskap och varför
« Svar #35 skrivet: mars 18, 2014, 11:02 »
En vild gissning är att Skoglar och Andreas bor i 08-land med omnejd.. Visst händer det att Volvofolk går på Dramaten någon gång. Fakta är dock att storkonsumenterna av Dramatens tjänster som hela Sverige betalar för är Stockholmare. Varför skall allt "National" ligga i Stockholm? Detta är ett val överheten gjort och som folket inte har protesterat mot. Nationalscenerna och muséerna kunde naturligtvis lika väl spridas över alla Sveriges Län. Varför skall en Göteborgare betala 3500kr inklusive resor för ett Dramatenbesök när en Stockholmare betalar 350?? Sverige är det land i Europa som är mest centraliserat, dvs där huvudstaden hårdast drar in resurserna till säg självt. Detta är inget "naturligt", det är ett val. National-TV ligger alla i Stockholm medans de statliga TV-kanalerna spridits ut till flera städer i våra grannländer. När nuvarande regering minskar byråkratin med 10.000 statliga jobb i hela Sverige så ökade antalet tjänster med 2000 i Stockholm (som redan har ca 100.000 statliga jobb). Listan går att göra ofantligt lång tyvärr.

Ok, så det är att Historiska Museet (och Dramaten, och Nationalmuseum) ligger i Stockholm som är problemet, och inte att dessa institutioner existerar? Visst, fine. En helt legitim åsikt. Nu är ju dock geografins bistra verklighet att var man än lägger en institution så kommer alla de som inte bor där ha sämre tillgång än de som bor där. Den problematiken går liksom inte att komma ifrån, oavsett om det är Stockholm, Göteborg eller Umeå vi snackar om. Om vi ska  tala i rena nummer om hur många som har relativt god tillgänglighet, så är ju dock Stockholm ingen dålig plats för dessa institutioner då en stor del av befolkningen bor i regionen. Oavsett om andra länder är mindre "centraliserade", så skulle jag tro att de allra flesta har sina "nationalinstitutioner" placerade i antingen huvudstaden eller landets största stad. Till och med ett federalt jätteland som USA (med 320 miljoner invånare) har de flesta av sina tunga kulturinstitutioner samlade i New York och Washington.

När det gäller de statliga TV-kanalerna så måste jag ifrågasätta om det verkligen stämmer. SVT sänder vad jag har sett en ganska stor del av sina egenproducerade program från andra delar av landet än Stockholm. Huvudkontoret ligger i Stockholm, men studioorterna är Stockholm, Malmö, Göteborg och Umeå (plus mindre studior och nyhetsredaktioner på ytterligare 25 orter).

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Dåligt undersökta landskap och varför
« Svar #36 skrivet: mars 18, 2014, 11:04 »



Inte???



Förordning (2007:1180) med instruktion för Statens historiska museer
§2
Myndigheten ska särskilt... : 4. lämna information, råd och annan hjälp till regionala och lokala museer inom sitt ansvarsområde

För mig framstår det som mycket tydligt att SHMM´s visst har det! Dessutom har de tydligen ett visst spelutrymme att göra det
3 § Utöver de uppgifter som myndigheten har enligt 1 och 2 §§ får den tillhandahålla varor samt åta sig att utföra undersökningar, utredningar och andra tjänster inom sitt verksamhetsområde.


I andra ord, de konsulttjänster jag nämnde. Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter? SHMM har en samling experter på olika ämnen under sitt tak, samt förstås en enorm samling föremål. Andra institutioner använder sig av denna expertis vid forskningsprojekt, eller vid utställningsarbeten, och kan tex låna föremål för tillfälliga utställningar osv. Det är dock verkligen inte samma sak som att SHMM skulle ha ansvar för att göra det möjligt för tex Gotlands museum att utföra ett större projekt, tex genom att ge pengar. Det har vi RAÄ till.

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Dåligt undersökta landskap och varför
« Svar #37 skrivet: mars 18, 2014, 11:29 »
Stockholmsfixeringen är ett självklart faktum som varit mycket praktiskt för en centralmakt fram till mitten av 1900-talet. Som infrastrukturer byggs upp och hur statsmakter administreras och utsätts i både fred och krig i dagens samhälle fyller inte längre denna centralisering samma roll. Givetvis finns det då fog att ifrågasätta den idag.
Det är de facto ett systematiskt missgynnande av majoriteten av befolkningen även om det inte är någon uttalad avsikt. Det blir kanske extra problematiskt när samma konstruerade skevhet smittar av sig på historiska perspektiv.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Dåligt undersökta landskap och varför
« Svar #38 skrivet: mars 18, 2014, 13:28 »
I andra ord, de konsulttjänster jag nämnde. Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter? SHMM har en samling experter på olika ämnen under sitt tak, samt förstås en enorm samling föremål. Andra institutioner använder sig av denna expertis vid forskningsprojekt, eller vid utställningsarbeten, och kan tex låna föremål för tillfälliga utställningar osv. Det är dock verkligen inte samma sak som att SHMM skulle ha ansvar för att göra det möjligt för tex Gotlands museum att utföra ett större projekt, tex genom att ge pengar. Det har vi RAÄ till.


SHMM skulle väl mycket väl kunna bistå Gotlands Museum i ett större projekt och finansiera detta bistånd genom att söka pengar ur Riksbankens Jubileumsfond. Det står inte på något vis i konflikt med deras uppdrag utan tvärtom är det i enlighet med det.  Poängen är alltså att när man prioriterar Birkaprojektet så är det ett medvetet val, jag lägger som sagt ingen värdering om det är bra eller inte, som i praktiken innebär att andra tänkbara projekt kanske måste läggas på is eller helt strykas. Du verkar vilja påskina att SHMM i denna fråga inte hade något val att istället ägna sig åt ett projekt beläget utanför Stockholms närområde och att frågan om var resurser hamnar inte är relevant för SHMM.   Det stämmer alltså inte. SHMM kunde om de så önskat valt att i samarbete med Jönköpings Länsmuseum valt att ägna sig åt ett projekt rörande Svartorps gamla kyrka.



" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Dåligt undersökta landskap och varför
« Svar #39 skrivet: mars 18, 2014, 14:57 »
Andreas
Att du en orkar :) Det är väl bara att njuta av att som du bo i en priviligierad landsända. Ett besök för mig på Dramaten kostar med resor ca 3500kr och för dig 350. Jag betalar dessutom kanske mer statlig skatt än vad du gör. Du åker tunnelbana som till stor del betalades med statliga pengar en gång i tiden. Stockholm har mest tunnelbana per invånare i Europa. Jag åker långsamma  spårvagnar som betalas via kommunala skatter. När du går in gratis på Historiska Museet så betalar hela Sverige för detta. För mig kostar ett besök på Wasamuseet inklusive resa ett par tusen kronor. Jag har jobbat med TV så jag vet hur illa det är med den regionala spridningen i Sverige. Inget annat land i Norden har tre statliga TV-kanaler i en stad.