När samerna erkändes som urbefolkning dök det upp några Tornedalingar och andra finskättade som ville kalla sig "kväner", har bildat ett Kvänlandsförbund samman med kvener (finnar) på norska sidan och vill hävda att de också är urbefolkning. Samtidigt går de emot ratificeringen av ILO 169... Förstår inte hur de får det att gå ihop ?
Jag har tidigare skrivit bla. detta: Kvänerna är icke urfolk i Norden. Vad är de historiska kvänerna/birkarlarna mest kända för? Jo, sitt röveri och sin skatteuppkrävning av de samiska siidaerna - de idkade väl också en viss handel...
De som rövar och kräver skatt måste ha någon att röva och kräva skatt ifrån eller hur?
Vem tror Ni var först på plats - de som rövade eller de som blev berövade? Många birkarlar hörde till de rikaste i Sverige. De fick stort sett härja som de ville tills Gustaf Wasa upptäckte att de lurade honom på hans andel av "lappskatten" och tillsatte "lappfogdar" som lydde direkt under "kronan". Några av birkarlarna fick bli "lappfogdar"... Detta vet de s.k. "kvänerna" i dag - eller bör veta.
Bortsett från att ekvationen kväner=birkarlar är synnerligen tvivelaktig så måste jag säga att jag har mycket svårt för en ståndpunkt som innebär att en folkgrupps eventuella medeltida förfäders eventuella försyndelser skulle vara avgörande för deras rättigheter idag. Det påminner litet om när slaveriet ursäktades med att afrikanerna härstammade från Kain.
Tornedalsfinnarna levde i vad som nu är Sverige innan de nuvarande gränserna fanns (1810) och innan Norrbotten blev en del av Sverige (troligen i början av 1300-talet) och är därmed ett "urfolk" enligt ILO
169 definitionen såvitt jag kan förstå.
Skulle man dessutom generellt kräva att ett "urfolk" inte får ha trängt bort/assimilerat/utrotat ett ännu äldre "ur-urfolk" så tror jag förresten inte många utom polynesierna skulle platsa.
Huruvida Tornedalen införlivades med Sverige via kolonisation, erövring eller på annat sätt vet för övrigt ingen eftersom det inte finns några historiska källor.
"Kväner" är ingen urbefolkning. "Me´än kieli" är inget eget språk. Det är en finsk dialekt.
"Kväner" i dag är en nationell minoritet i Norge och Sverige. I övrigt har "kvänerna" hela Finland att falla tillbaka på historiskt, kulturellt och språkligt." Kan de inte nöja sig med det ?
En intressant ståndpunkt Návdi, låt oss byta ut några ord:
"Inuiter" är ingen urbefolkning. "Inuitiska" är inget eget språk. Det är en grönländsk dialekt.
"Inuiter" i dag är en nationell minoritet i Kanada och USA. I övrigt har "inuiterna" hela Grönland att falla tillbaka på historiskt, kulturellt och språkligt. Kan de inte nöja sig med det ?
Då blir det plötsligt mindre politiskt korrekt.