Politisk bias
Det är en mycket intressant diskussion ni för här. Men det är väldigt lustigt hur ni inledde den. Ni verkade väldigt överens om att arkeologin inte skulle få användas för politiska syften. Ändå är det precis det ni själva gör...jag kan citera från Gorms första inlägg, men gör det inte, läs själva och tänk efter, vad säger han?!. Urbans första inlägg, han blandar dessutom ihop etniska grupper med språkgrupper. Etnicitet, det finns heller inga bevis för att det INTE var samer som var de första invandrarna. Detta är i högsta grad en politisk fråga. Det har det varit i flera hundra år redan. Ja rentav tusen år...
Som en människa av samisk härkomst har jag känt av denna politiska fråga in i märgen. Vi har levt med den hela tiden, i generationer.
Ja, så fortsätter inläggen och jag ser hela tiden denna politiska inriktning sticka fram underförstått. Det har alltid varit "segrarna" som skrivit historien, tolkning av resultat är mycket sällan utan "bias",(bias kan vara fördomar, tysta överenskommelser, ekonomiska intressen..etc).
Andra trådar
Jag går in på andra "trådar", där hittar jag tex något skrivet om funna hjortben i nuvarande Danmark(?, borde gå bakåt och kolla orten, men då försvinner det jag skrivit), jag ser inom mig mina barndoms julaftnar, när min morfar klöv renbenen ceremoniellt och vi åt av märgen. Sedan sattes benen mycket snyggt ihop igen. Säkert något mycket gammalt och omedvetet för den delen.
Det kanske vore en idé att studera nutida samers ärvda seder för att förstå VAD man hittar vid utgrävningar från stenåldern?
Vänl hälsn
Savoi
PS KB Wiklund ansåg att det var samiska ättlingar som levde i Bohuslän, på BohusMalmön. Det fick han mycket "skit" för... Vill ni ha källhänvisningar kan jag fixa fram dem, just nu är det ett tag sedan jag läste detta så det tar tid förståss.