Säger inte geografin att de första människorna i dagens sverige måste ha invandrat söderifrån, för visst smälte isen från söder mot norr. Vi vet ju att de första invandrarna följde den smältande isen. Att hävda att samerna är ett uraliskt folk borde väl snarare användas som bevis att de inte kan ha varit de första människorna som trampade i dagens Sverige. Ja, om man inte först bevisar att de uraliska folken stammar från västeuropa.
Du berör en problematik här som jag tycker ofta inte kommer fram riktigt när man pratar om "den första invandringen" i Sverige. Ofta framställs det just som om man kom vandrande söderifrån upp mot den tillbakadragande iskanten. Men inget folk håller på och vandrar i 4500 år! För det är faktiskt så lång tid det tog från det att iskanten låg i norra Skåne till dess den kom upp till Arjeplog, typ. (Reflektera över denna tidsrymd en stund innan ni läser vidare - det är lika lång tid som från mellan-neolitikum fram till våra dagar). Det räckte med att varje generation utsträckte sina jaktexpeditioner/säsongsboplatser några kilometer längre norrut (ungefär 6km - har jag grovt räknat ut) än föräldragenerationen. Jämfört med de årliga säsongsvandringarna antagligen en helt omärklig utökning av livsutrymmet.
Att detta inte kan kallas för en "vandring" har ju i sig ingen större betydelse. Vad jag vill säga är istället att det är så lång tidsrymd att man måste räkna med många olika migrationer och kulturinfluenser, mycket hinner hända på några millennier. Om vi kände detaljerna i denna 4500 år långa historia tror jag vi skulle finna ett myller av faser, kanske invandring både från söder, väster (Norge) och öster i olika etapper, kontakter mellan olika folkgrupper, ingifte, nya utflyttningar till andra områden, ekologiska kriser (det blev t.ex. betydligt kallare under yngre dryas då man säkert fick "retirera" söderut igen) osv. Man måste ha klart för sig att detta var människor som var vana att färdas långt, kombinationen av ett levnadssätt som byggde på jakt/fiske/samlande och de kraftiga årstidsväxlingarna tvingade ju fram en stor rörlighet varje år. Det bör därmed ha inte ha ansetts vara något större företag för en jägargrupp från Tröndelag, eller Finland att ta sig in på svensk mark och där stöta på grupper som kommit en helt annan väg. Antagligen ett mycket besvärligare företag för senare tiders mer fast rotade jordbruksbefolkningar.
Att ur ett magert arkeologiskt fyndmaterial försöka påvisa länkar mellan specifika grupper under dessa 4500 år fram genom tiden (minst 6000 år) och fram till ett material som vi skulle kunna kalla samiskt (eller svenskt, gropkeramiskt, eller vad man vill bevisa), nej, det håller inte. Även om vi så hittar boplatser framme vid "iskanten" med tidig datering så blir det ju ändå frågan om "snapshots" från ett otroligt långt skede i Nordens utveckling. Till detta kommer att mycket av stenföremålen var likartade över stora områden och tidsperioder under paleolitikum, med följande svårigheter att särskilda ev. "folk" eller materiella kulturer.
Nu ska förstås sägas att avsmältningshastigheten inte var likformig. Iskanten låg t.ex. länge i Väster/Östergötland (p.g.a. den nämnda klimatförsämringen), men gick istället tämligen snabbt i övre Norrland - då klimatet började bli mycket gynnsamt - det tog kanske 500 år där. Men redan detta är ju en ganska lång tid, hinner hända mycket även under en sådan tidsrymd. (Hela komplexet av de germanska folkvandringarna var väl över på 200 år eller så, ja jag vet, jämförelsen haltar lite kanske, men ändå...)
/Mats