Návdi skrev:
”Vi [samer] har den längsta sammanhängande historien (och förhistorien) av alla folk i Europa. Det samiska språket är det äldsta språket i Fenno-Skandia och Nordväst-Ryssland - bevarat i tusentals namn på fjäll, sjöar, älvar, betesområden, fiskeplatser, boplatser och heliga platser. Det som konstituerar ett folk är inte bara genetik, viktigare är vår gemensamma historia, vår kultur, våra traditioner och vårt språk. Genetisk forskning stödjer vad vi samer redan vet: att vi har bott här sedan urminnes tider, långt innan de "indoeuropeiska" stammarna kom ...”
Gott nytt år!
Jag hävdar att dessa påståenden är meningslösa i en vetenskaplig debatt eftersom ”same” inte definierats tillfredställande. För att föra debatten vetenskapligt måste du definiera vad du menar med ”same” annars går det inte att begripa något av det du skriver. Sättet att blanda etnisk identitet, språk, tradition och (märkligast av allt) genetik är mycket förvirrande. Menar du t.ex. att det är en ”grad” av alla dessa ingredienser som skall uppfyllas för att ”samiskhet” skall uppstå? Är samiskhet en relativ eller absolut storhet? (D.v.s. kan något/någon vara samisk i olika grad, eller är något/någon absolut samisk eller ickesamisk?)
Ur värderingssynpunkt gillar jag inte vad jag anar i dina inlägg, men kanske missuppfattar jag dig, du får rätta mig i så fall. Jag tycker mig utläsa följande värderingar ur det du skrivit:
- En kultur/etnisk grupp är extra värdefull/viktig/värd att respektera om den är ”gammal”.
- En grupp har större rätt till ett geografiskt område om de kan hävda att deras sedan länge döda förfäder var där först.
Ingen av dessa värderingar delar jag, men det vore bra att veta om jag utläst dem rätt eller ej.
Bures Jens Heimdal !
Har funderat länge på vad jag ska svara Dej...
Fâr bli det här så länge :
Jo, Du missupfattar mig nog...
Nu är det väl så att etnisk identitet hänger ihop med språk, tradition - och genetik ...
Det kommer man icke ifrån. Du ställer mycket komplicerade frågor...Din frågeställning om relativ eller absolut samiskhet är oklar för mig. Jag tror inte att jag klarar att bruka den terminologin på det här området. Det låter lite väl matematiskt ... Om Du ställer samma fråga när det gäller "svenskhet" så ser Du hur vanskelig det är att svara på det ...
Men svaret blir väl närmast "relativt" - vad man nu menar med det ... Gäller det eks. samisk språk, samiska hällristningar, samiska boplatser mm. eller samiska trummor så måste väl svaret bli "absolut"... alltså, när man går detalj. Men samisk historia innefattar också andra folk och kulturer förstås som vi varit i kontakt med - precis som svensk historia gör det.
När det gäller samiska människor så så blir det väl "relativt", men någon anknytning till det samiska måste man ju ha - ju mer desto bättre, både historiskt, kulturellt, språkligt. Blir mye bråk annars ...Gener är vi icke så nøye med
Vem som skall ha rösträtt till Sametingene har diskuterats mycket
- i Sverige ser det ut så här:
Sametingslag 1992:1433 med ändringar som gäller från 1 juli 2004.
1 kap. Inledande bestämmelser
1 § I denna lag ges bestämmelser om en särskild myndighet - Sametinget - med uppgift främst att bevaka frågor som rör samisk kultur i Sverige.
2 § Med same avses i denna lag den som anser sig vara same och
1. gör sannolikt att han har eller har haft samiska som språk i hemmet, eller
2. gör sannolikt att någon av hans föräldrar, far- eller morföräldrar har eller har haft samiska som språk i hemmet, eller
3. har en förälder som är eller har varit upptagen i röstlängd till Sametinget, utan att länsstyrelsen därefter beslutat annat.
I Norge går man ännu engeneration tillbaka - till oldeforeldrene. Vilket man borde göra här också. Rösträtten är alltså byggd på självtillskrivelse och språk. Hur ska man göra annars ?
Kanske Du kan finna mera här:
http://www.skansen.se/docs/Studiematerial_Samer.pdf