Författare Ämne: SVTs Öppet Arkiv och Maja Hagermans Tusenårsresan  (läst 6904 gånger)

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SVTs Öppet Arkiv och Maja Hagermans Tusenårsresan
« skrivet: april 19, 2013, 18:12 »
Serien finns nu tillgänglig här:

http://www.oppetarkiv.se/etikett/titel/Tusen%C3%A5rsresan/

Skönt med en historisk dokumentär från denna tid som inte automatiskt börjar med Uppsala högar. Maja börjar med krigargraven i Högom uppe vid Sundsvall.

Thomas I

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: SVTs Öppet Arkiv och Maja Hagermans Tusenårsresan
« Svar #1 skrivet: april 19, 2013, 19:52 »
Skönt med en historisk dokumentär från denna tid som inte automatiskt börjar med Uppsala högar. Maja börjar med krigargraven i Högom uppe vid Sundsvall.

Thomas I

Till skillnad från vilken dokumentär då? Nämn en dokumentär som börjar med Uppsala högar...

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: SVTs Öppet Arkiv och Maja Hagermans Tusenårsresan
« Svar #2 skrivet: april 19, 2013, 20:58 »
Andreas: Njut av en bra dokumentär.

Jag kan säga läroböckerna i grundskolan under 70. och 80-talet..

Thomas I

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: SVTs Öppet Arkiv och Maja Hagermans Tusenårsresan
« Svar #3 skrivet: april 19, 2013, 21:22 »
Alltså inte dokumentärer.

Mina läroböcker i grundskolan, skrivna på 80-talet och tidigt 90-tal, nämnde inte Gamla Uppsala över huvud taget vad jag kan komma ihåg.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: SVTs Öppet Arkiv och Maja Hagermans Tusenårsresan
« Svar #4 skrivet: april 19, 2013, 21:26 »
Andreas. Det finns Uppsalafixering i radioprogram , tv-program och inte minst hos dig.

Du måste vara blind för att inte upptäcka det!

Thomas I

Utloggad Spiring

  • Stammis
  • Antal inlägg: 164
SV: SVTs Öppet Arkiv och Maja Hagermans Tusenårsresan
« Svar #5 skrivet: april 19, 2013, 21:34 »
Andreas, jag har sagt det förr och jag säger det igen... hur står du ut här? Jag skulle dragit vidare för länge sedan.
Gitarristens vardag:
Upp ur sängen
Klia strängen

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: SVTs Öppet Arkiv och Maja Hagermans Tusenårsresan
« Svar #6 skrivet: april 19, 2013, 21:41 »
Spiring: Jag tror att Andreas klara av lite tjafsande!

Jag har stor respekt för Andreas men det betyder att jag tror att han klara av några kritiska frågor från amatörer.

Du vill lägga locket på en debatt?

Thomas I

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: SVTs Öppet Arkiv och Maja Hagermans Tusenårsresan
« Svar #7 skrivet: april 19, 2013, 21:41 »
Andreas. Det finns Uppsalafixering i radioprogram , tv-program och inte minst hos dig.

Du måste vara blind för att inte upptäcka det!

Thomas I

Att jag diskuterar GU mycket är ju naturligt, det är en plats jag känner väl då jag arbetat på platsen. Dessutom sker ju diskussionerna i trådar som handlar om just GU. Att GU sedan nämns i andra trådar då och då är ju naturligt då platsen tillhör en ganska liten skara platser av samma typ i Skandinavien.

Det har varit relativt mycket Uppsala på radio och tv den senaste tiden (typ två inslag i Vetenskapsradion Historia och två korta inslag i Vetenskapens Värld - knappast jättemycket), men det beror ju på de pågående undersökningarna. Om du räknade ihop inslagen för två-tre år sedan skulle du nog inte hitta något.

Andreas, jag har sagt det förr och jag säger det igen... hur står du ut här? Jag skulle dragit vidare för länge sedan.

Tja, tycker att det är kul att diskutera arkeologi, och insett att min familj tröttnat för länge sedan :-)

Men visst, ibland blir det ju... tröttsamt.

Utloggad Spiring

  • Stammis
  • Antal inlägg: 164
SV: SVTs Öppet Arkiv och Maja Hagermans Tusenårsresan
« Svar #8 skrivet: april 19, 2013, 21:45 »
Du vill lägga locket på en debatt?

Nej, men jag är förundrad över Andreas tålamod. Stundom måste det kännas som att stå och ropa ner i en säck potatis.
Gitarristens vardag:
Upp ur sängen
Klia strängen

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: SVTs Öppet Arkiv och Maja Hagermans Tusenårsresan
« Svar #9 skrivet: april 19, 2013, 21:49 »
Andreas. Det är alltid bra diskussioner med dig även om det kan bli hårda tag ibland. Du kan dina arkeologi och jag har den största respekt för dina kunskaper. Samtidigt är det med sparringspartners av den kalibern som man kan diskutera lite mer offensivt.

Thomas I

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: SVTs Öppet Arkiv och Maja Hagermans Tusenårsresan
« Svar #10 skrivet: april 19, 2013, 21:51 »
Spiring:

Citera
Nej, men jag är förundrad över Andreas tålamod. Stundom måste det kännas som att stå och ropa ner i en säck potatis.


Jag har full respekt över din syn på mina åsikter!

Thomas I

Utloggad Spiring

  • Stammis
  • Antal inlägg: 164
SV: SVTs Öppet Arkiv och Maja Hagermans Tusenårsresan
« Svar #11 skrivet: april 21, 2013, 19:18 »
Spiring:
 

Jag har full respekt över din syn på mina åsikter!

Thomas I

Det borde du inte ha haft denna gång, för det där var ett smärre övertramp från min sida. Ställer mig i skamvrån en stund och ska försöka bli mindre gubbgnällig i framtiden. Såsom I viljen att människorna skola göra mot eder och så vidare.

Jag får väl försvara mig med att jag tycker rejält o-bra om "argument" i stil med "Det finns Uppsalafixering i radioprogram , tv-program och inte minst hos dig. Du måste vara blind för att inte upptäcka det". Jag har inget problem med dina åsikter; psykoanalys har dock inget på detta forum att göra. Som man säger på ett utrikiskt forum jag brukar besöka: "Play the ball, not the man".
Gitarristens vardag:
Upp ur sängen
Klia strängen