Författare Ämne: hjälp mig med yxorna!  (läst 4867 gånger)

Utloggad juliuslundin

  • Novis
  • Antal inlägg: 8
hjälp mig med yxorna!
« skrivet: april 17, 2013, 18:24 »
Jag ska snart ha fornsakstentamen gällande stenåldern.
Jag har riktigt svårt att sätta alla skivyxor,stridsyxor, tunnackiga, tjocknackiga, spetsnackiga yxor och allt vad de heter på plats, både vilken som är vilken och vilken period de tillhör. Jag skulle behöva ett tips eller två om hur man kan plugga in detta.

All hjälp är bra hjälp, hur gjorde ni själva när ni skulle lära er det?

Tack, Julius.

Utloggad Vinstorparn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 187
SV: hjälp mig med yxorna!
« Svar #1 skrivet: april 17, 2013, 19:19 »
Till min hjälp hade jag mitt intresse. Sög in allt jag läste i litteraturen och såg och hörde på föreläsningarna. Den lilla tid som blev över ägnade jag åt museibesök.  Studietiden räknas till de lyckligaste perioderna i mitt liv. Inga fester men ändå kändes det hela som en enda lång fest.

Utloggad juliuslundin

  • Novis
  • Antal inlägg: 8
SV: hjälp mig med yxorna!
« Svar #2 skrivet: april 17, 2013, 20:48 »
Jag frågade efter tips.... jag har också ett intresse, läser litteraturen och hör på föreläsningarna men jag undrade på om någon hade ett bra tips på att studera in just detta. Jag fick dock ett meddelande om att jag skulle teckna yxorna och skriva vilken period och teknik som använts bredvid. Detta var ett bra tips i alla fall för mig då det fastnar bättre i minnet.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: hjälp mig med yxorna!
« Svar #3 skrivet: april 18, 2013, 08:48 »
Fota eller teckna av yxorna. Klipp sedan ut bilderna och skriv typ, period o dyl på baksidan. Sedan kan du plugga in och förhöra dig själv på ett relativt enkelt sätt. Funkade i alla fall för mig.

Lite som ett sorts memoryspel.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad juliuslundin

  • Novis
  • Antal inlägg: 8
SV: hjälp mig med yxorna!
« Svar #4 skrivet: april 18, 2013, 16:57 »
Det var en bra idé Tack Piankhy  ;D

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
SV: hjälp mig med yxorna!
« Svar #5 skrivet: april 18, 2013, 20:53 »
Man kan även tänka funktion, dvs till vad användes yxor? Träbearbetning, skinnberedning, strid, etc.

Med utgångspunkt för de vanligaste funktionerna kan det sedan vara enklare att memorera hur olika kulturer och/eller geografiska områden utformade sina yxor för att möta dessa specifika funktioner.

En annan infallsvinkel: Hur såg t ex de enklaste stridsyxorna ut och hur utvecklades de?

Genom den typen av associationstänkande tror jag att minnet kan stärkas.