Författare Ämne: Tv-serien Vikings  (läst 11522 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Tv-serien Vikings
« skrivet: april 10, 2013, 22:14 »
Någon som harsett tv-serien Vikings?
http://www.facebook.com/Vikings?ref=stream

Utloggad Lars Croft

  • Stammis
  • Antal inlägg: 104
SV: Tv-serien Vikings
« Svar #1 skrivet: april 11, 2013, 00:13 »
Jag har sett några avsnitt. Den är ju mycket bättre än annat som går under vikingabeteckningen. Men.. Vad jag vet är inte Danmark överfyllt av fjordar. Men utifrån det jag har sett än så länge så gillar jag den i ren underhållning!

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Tv-serien Vikings
« Svar #2 skrivet: april 11, 2013, 00:26 »
Jag har fastnat ordentligt för den som underhållning, men den är kanske inte jättebra rent faktsmässigt.

Det sägs aldrig var den utspelar sig, men landskapet ser väl mest ut som Norge. Samtidigt har man valt att döpa byn/handelsplatsen huvudpersonerna bor i och i närheten av till "Kattegatt", vilket ju inte känns helt logiskt. När en "swede" dyker upp (en äldre man som får jarlens dotter till maka) nämner man att han ska åka hem till "jutland" . Jarlen kallas förresten för "earl Haraldsson", vilket känns lite anakronistiskt.

I början av serien framställs det som om skandinaverna i fråga faktiskt inte vet om det ligger några länder "västerut", så när man stöter på Lindisfarne så är det en stor överraskning. Man har dessutom aldrig stött på kristendomen.

Däremot så gjorde serien en ganska trogen rekonstruktion av den begravningsceremoni som Ibn Fadlan beskrev, med offrad slavinna och brinnande skepp, i det senaste avsnittet.

Utloggad Lars Croft

  • Stammis
  • Antal inlägg: 104
SV: Tv-serien Vikings
« Svar #3 skrivet: april 11, 2013, 14:46 »
Meh! Jag har inte sett senaste avsnittet! ;)

Earl Haraldsson ja, som min kompis sa, vi bryr oss ju inte om vem hans farsa är!

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Tv-serien Vikings
« Svar #4 skrivet: april 12, 2013, 01:03 »
Oj, hoppas jag inte spoilade för mycket! Jag försökte undvika att avslöja någonting som skulle kunna berätta vem som begravdes...