Fullt ut inser jag att det måste vara svårt att försöka bestämma hur stor befolkningen var under järnåldern och hur många som bodde inom respektive område.
Om man gör en beräkning utifrån förekomsten av gravar, borde man få inbyggda fel i form av olika hög grad av bortodlade eller helt bortmultnade platser.
Men kanske kan man göra uppskattningar utifrån jordbruksyta? Givet klimatzon borde hundra hektar jordbruks- eller betesmark räcka till för att försörja X,X personer. Även här måste det finnas inbyggda fel, t ex eftersom skogsbefolkning/jägare rimligen hade en annan kost än jordbruksfolket på slätten. Men ändå.
Min enkla fråga är om någon känner till forskning kring befolkningsutvecklingen och om det finns några antaganden om hur stor befolkningen var och hur den fördelade sig under järnåldern in i medeltiden? Kan vi se spår av folkvandringar inom Sverige under järnåldern, stora nog att påverka demografin lokalt?
En fråga till, förresten, som har bäring på demografin.
Vad kan vi säga om slätternas tillkomst och utbredning? Nådde de stora slätterna (Skåne-, Västgöta-, Östgöta- och Uppsalaslätterna) sin nuvarande utbredning under järnåldern? Senare? Tidigare?
Jag är tacksam för alla tankar kring detta ämne!