Författare Ämne: Sensationell fynd.  (läst 3896 gånger)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
Sensationell fynd.
« skrivet: april 01, 2013, 12:21 »
Vid Norra Kärr, strax utanför Gränna har man under påskhelgen vid schacktarbeten inför en gruvetablering upptäckt minst 8 stolphål med imponerande mått. Stolparna som delvis är bevarade mäter närmare en meter i diameter. Entrepenören lade först ingen vikt vid dem men när man helt slumpmässigt fann en så kallad guldgubbe i ett av hålen stoppade man schaktningen. Man fann vad som troligare är ytterligare 14 guldgubbar och en spjutspets innan man insåg att alla vidare undersökningar får göras av arkeologer.   Pga av påskledighet har man inte lyckats få dit några arkeologer ännu, dom föredrar tydligen påskägg före guldgubbar, men efter helgen väntas en första undersökning kunna göras. 


PS
Jag har försökt komma intill och ta en bild men hela området är avspärrat och vaktas av två biffiga Securitas-gubbar.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Sensationell fynd.
« Svar #1 skrivet: april 01, 2013, 13:16 »
Fantastiskt!! Måtten och antalet gubbar indikerar kanske nåt spektakulärt. Nu får vi be en stilla bön att ansvariga arkeologer tar in metalldetektorer direkt i arbetet. Guldgubbar (och annat) kräver lång erfarenhet att detektera då de innehåller så lite metall.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Sensationell fynd.
« Svar #2 skrivet: april 01, 2013, 13:19 »
Yngwe
Citera
Stolparna som delvis är bevarade mäter närmare en meter i diameter

Är det inte bara stolphål utan även bevarade stolpar?

Mycket spännande. Kulthuset i Uppåkra beräknas ha haft stolpar på 70 cm i diameter nergrävda till 2 meters djup.

Thomas I

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Sensationell fynd.
« Svar #3 skrivet: april 01, 2013, 13:25 »
Yngwe, det låter väldigt intressant, men, det är första april idag....taskig dag att presentera sensationella fynd på  :D så jag väntar på bekräftelse under morgondagen  ;)

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Sensationell fynd.
« Svar #4 skrivet: april 01, 2013, 13:27 »
Citera
Yngwe, det låter väldigt intressant, men, det är första april idag....taskig dag att presentera sensationella fynd på  :D så jag väntar på bekräftelse under morgondagen  ;)

Bevarade stolpar lät för bra:-)

Thomas I

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Sensationell fynd.
« Svar #5 skrivet: april 01, 2013, 13:49 »
Bra aprilskämt om det är så.. Hade nog själv satt mig i bilen om det var inom några mils körning..

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Sensationell fynd.
« Svar #6 skrivet: april 01, 2013, 17:05 »
Några mils körning? Jag vände i Mora när jag kom att tänka på datum...  :D

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Sensationell fynd.
« Svar #7 skrivet: april 01, 2013, 21:25 »
Ett par dumma sillar blev det iallafall!  ;D


" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Sensationell fynd.
« Svar #8 skrivet: april 01, 2013, 22:20 »
Kul försök!

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Sensationell fynd.
« Svar #9 skrivet: april 02, 2013, 10:11 »
Mer sensationella nyheter från 1 april.

Citera
Dolda budskap i sädesfält vid Ales stenar
Ystad.
Forskare i Kanada har slagit fast att sädesfält utanför Kåseberga innehåller dolda budskap som kan avkodas med vanliga mobiler.

Ystads allehanda
Ju äldre desto bättre.