Författare Ämne: Metalldetektor; matjordslager, grävmaskin och förlorade fynd?  (läst 32061 gånger)

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
Njå. Lämnar någon in en spik från 1800-talet lär inte mycket hända. Hittar någon vikingatida mynt lär länstyrelsen göra en undersökning. Hela poängen är dock att föremålen inte hittas idag.

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
Nej, jag kan garantera att vikingatida mynt i ett fält inte kommer leda till en arkeologisk undersökning. Det finns det varken pengar eller logistisk möjlighet till, framför allt inte om antalet inlämnade föremål stiger dramatiskt. Endast ett fåtal extra intressanta platser kommer leda till möjliga skyddsåtgärder, och det kommer bero på den lokala länsstyrelsen. Tex om dr man hittar förefaller tillhöra en större samling, tex en silverskatt. Boplatsmaterial... Nej.

Redan idag så plöjs som sagt tusentals fält där vi vet att det ligger saker. Förekomsten av fornfynd i plöjningslager är idag inte skälig orsak till att en arkeologisk undersökning ska utföras.

Plus, väldigt få bönder skulle tillåta detektering på deras åkermark om varje potentiellt fynd kunde leda till en arkeologisk undersökning.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
Jag undrar om markägaren enligt svenskt lag har något att säga till om när det gäller tillstånd för detektering...
Varför skulle han ha det så länge verksamheten inte är förstörande och inte stör hans verksamhet?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
Jo. Kan garantera att länsstyrelsen aktiverar sig om du rapporterar in flera vikingatida mynt i en åker. Har upplevt flera fall i västra Götaland och i 100% av fallen har de agerat.

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
Flera vikingatida mynt i ett och samma fält skulle kunna tyda på en silverskatt, så det är ett sådant fall där en insats är mer sannolik än om det handlar om ett enstaka mynt eller boplatsmaterial i form av tex beslag eller andra järnfragment.

Sen är ju frågan hur länsstyrelsen har agerat? För jag antar, utan att vara insatt i förhållandena i Västra Götaland, att det inte handlar om storskaliga slutundersökningen utan snarare kompletterande metalldetektering, möjligtvis sökschakt om man misstänker att det handlar om någon sorts depå osv.

Yngve, det kommer väl bero på hur en ändrad lagstiftning skulle komma att se ut. I tex England så måste vad jag förstår en detektorist ha markägarens tillstånd föra tt söka på deras mark, men där finns å andra sidan inte vår allemansrätt.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
Precis AndreasE, i många länder ger markägande helt andra rättigheter än i Sverige. Här har man egentligen bara rätt att bruka mark och vatten, och även det med stora inskränkningar.  Markägare har inget att säga till om vare sig lingonplockning eller mineralsökande.  Jag kan inte se att en markägare på något vis har juridisk rätt att besluta om detektering ska tillåtas mer än vad som gäller t.ex. mineralsökning...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
Precis AndreasE, i många länder ger markägande helt andra rättigheter än i Sverige. Här har man egentligen bara rätt att bruka mark och vatten, och även det med stora inskränkningar.  Markägare har inget att säga till om vare sig lingonplockning eller mineralsökande.  Jag kan inte se att en markägare på något vis har juridisk rätt att besluta om detektering ska tillåtas mer än vad som gäller t.ex. mineralsökning...

Tja, om man tittar på hur allemansrätten är utformad så kan jag tänka mig att metalldetektering på åkermark skulle kunna bli lagligt utan markägarens tillstånd under tider på året då man inte riskerar att skada skörden, alltså innan man sår och efter att man skördar. Redan idag så får man faktiskt inte beträda fält där man kan skada grödorna.

Sen kan jag som arkeolog vittna om att jordägare kan vara mycket aggressiva mot folk som är på deras mark oavsett laglig grund. Jag känner arkeologer som blivit hotade med gevär eller vakthundar, fått sina vagnar/baracker förstörda, sina verktyg stulna osv, och det under slutundersökningar inför tex vägbyggen. Många bönder ogillar allt som har med arkeologi att göra.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
Givetvis kan det aldrig vara ok att förstöra grödor eller stressa kreatur.




Många, eller kanske bara vissa bönder ogillar i stort sett allt som händer på deras mark. Jag kan tro att arkeologer kan vara ganska impopulära hos sådana.


Om du råkar ut för sådana kan det kanske vara värt några hundralappar att göra en inmutning mitt i hans potatisåker och tala om för denne bonnläpp att du funderar på att sadla om till gruvbranchen.... ;D
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
I längden brukar det löna sig att vara så trevlig som möjligt... Men visst, ibland skulle man vilja göra någonting sådant.

Jag har guidat mycket på grävningar, och det är fascinerande hur många som kommer på guidade turer trots att de uppenbarligen tycker att det vi gör är ett hemskt slöseri med pengar och dessutom är starkt emot vad det än är som ska byggas.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
Inget illa om bönder; de byggde landet en gång i tiden, men det slår mig hur pass ofta det ändå förs fram att det som ligger i marken tillhör dem och inte folket/kulturarvet.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
Har bestämt för mig att någon ville påvisa den lätt absurda minerallagen i Sverige genom att inmuta Annie Lööfs föräldragård, det blev avslag... Fast det kanske bara är skillnad på folk och folk.

...idag så missbrukas tyvärr annars allemansrätten ofta så gravt att det bara är en tidsfråga innan vi ser liknande lagar som i andra länder.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832