Nja.... vad jag hört så begås de absolut flesta väpnade bankrån med vapen som i sig är illegala. I Sverige finns ett mycket stort antal fullt lagliga jaktvapen, men de förekommer sällan i planerad brottslighet.
I Sverige utförs bankrån förstås oftast med illegala vapen, då möjligheten att lagligt äga ett vapen är så begränsad. Det är knappast förvånande. Om du däremot tittar på tex USA där det är enkelt att få tag på lagliga vapen, så ser inte statistiken likadan ut.
Sen är bankrån en dålig liknelse, då det är en grov typ av brottslighet som oftast utförs av professionella ligor eller grovt kriminellt belastade. Det är en grupp av människor som har tillgång till illegala vapen som är bra mycket mer lämpade för rån än jaktvapen.
Att jaktvapen sällan förekommer i brottslighet är inte konstigt. För det första så är det en helt annan del av befolkningen (framför allt medelklass på landet) som jagar än som står för den större delen av den beväpnade brottsligheten (vilken trots allt framför allt äger rum i städerna). Sedan så är jaktvapen alltid registrerade, vilket gör dem mindre lämpade vid organiserad brottslighet.
Däremot så skulle jag tro att en majoritet av våld med skjutvapen på landsbygden (oftast familjetragedier och självmord) utförs med just jaktvapen.
På det stora hela tror jag ändå det är rätt klart att ett stort antal organiserdade detektorister snarast genom sin närvaro kommer att bidra till att skydda våra fornlämningar, dessutom kommer de att upptäcka nya som kan skyddas. Det sammantagna mervärdet måste alltså rimligen överstiga risken. För det är ju så att de som idag med hjälp av metalldetektor vill plundra fornlämningar inte stöter på några större hinder. Man beställer sin apparat och ger sig ut en mörk afton.... risken att bli påkommen är för det stora flertalet platser helt obefintlig... tyvärr.
Jag håller med i stort, däremot så är jag mer skeptisk mot att en ändrad lag dessutom skulle skydda våra fornlämningar. De som vill plundra gravfält och fornborgar för att sälja fynden på svarta marknaden kommer fortsätta göra det. Sverige är stort, och antalet detektorister kommer inte vara så stort att de i sig kommer skydda fornlämningar med sin närvaro. Vinsten skulle nog begränsas till att vi skulle rädda en del av det som ligger i åkermark, och få bättre koll på den äldre bebyggelses spridning.