Arkeologi > Metod

Metalldetektor; matjordslager, grävmaskin och förlorade fynd?

(1/11) > >>

P Karlsson:
Hej, jag heter Per Karlsson. Orsaken till att jag registrerat mig på forumet är att jag vill "pejla läget" lite angående den nuvarande synen på metalldetektering.
Själv är jag oerhört intresserad av att få tillåtelse att använda metalldetektor, helt enkelt därför att det skulle vara både spännande och roligt! Kanske jag redan straffat ut mig från en eventuellt diskussion därför att jag sagt "spännande och roligt!", men det är ju sant. En hobby ägnar man sig åt därför att man tycker om den.

Jag har läst en del om argument för och emot metalldetektering, men det var några år sedan sist som detta togs upp efter vad jag kan se. Naturligtvis kunde jag - i forumets sanna anda - ha väckt en gammal tråd till liv, men jag kände att den kanske skulle få ligga orörd inför framtiden.  ;)
Därför drar jag nu igång denna tråd, med förhoppning om en bra diskussion!


I den senaste remissrundan angående metalldetektorer har det framförts argument mot att privatpersoner skulle få större möjligheter att använda metalldetektor, och argumenten som främst framförs är plundringsrisken och störandet av fyndplatser. Jag kan förstå argumenten, i alla fall delvis. Samtidigt framgår det ju tydligt genom det som finns att läsa på nätet, att på de flesta utgrävningsplatser så börjar man utgrävningen med att schakta bort det översta jordlagret till ett djup om cirka 25-30 cm. En metalldetektor klarar ytterst sällan av att detektera något som ligger djupare än 30 cm.

Skulle man inte med detta i åtanke kunna tänkas tillåta regelverket kring metalldetektering att luckras upp, i alla fall på "brukad jord", dvs, jord som mer eller mindre regelbundet plöjs?
Om detta skulle bli tillåtet, vilka skyldigheter tycker du/ni att den som går med metalldetektorn ha?

Själv skulle jag gärna se ett regelverk som påminner om det som finns i England.



Marty:
Eller som i Danmark, eller Norge. Vi har helt unika regler i Sverige som resulterar i att våra fornfynd sakta mals ner till stoft av plogar. Det är oerhört enkelt att konstatera detta genom  att exempelvis jämföra hur många fynd som lämnas in i Danmark jämfört med Sverige. Utgå från att de fynd som inte lämnas in mals ner mer, :'( år för år.

AndreasE:

--- Citat från: P Karlsson skrivet mars 24, 2013, 11:16 ---Samtidigt framgår det ju tydligt genom det som finns att läsa på nätet, att på de flesta utgrävningsplatser så börjar man utgrävningen med att schakta bort det översta jordlagret till ett djup om cirka 25-30 cm. En metalldetektor klarar ytterst sällan av att detektera något som ligger djupare än 30 cm.
--- Slut citat ---

Det har blivit vanligare och vanligare att man metalldetekterar innan eller under schaktningen på arkeologiska undersökningar. Det mest effektiva är att metalldetektera var 5:e-10:e cm över hela schaktningsytan ner till orörda kulturlager. Detta utfördes bland annat i Gamla Uppsala förra året. Tyvärr är detta dock ännu inte praxis. Ofta är det en kostnadsfråga, då det saktar ner schaktningen.

Personligen är jag för en mer tillåtande metalldetekteringslag, gärna med någon sorts utbildning i fyndinsamling och inmätning som leder till något sorts "körkort". 

Adils:
Sverige har haft ganska mycket kritik från EU, som menar att förbudet strider mot den fria rörligheten för varor och tjänster.

P Karlsson:

--- Citat från: AndreasE skrivet mars 24, 2013, 19:14 ---Det har blivit vanligare och vanligare att man metalldetekterar innan eller under schaktningen på arkeologiska undersökningar. Det mest effektiva är att metalldetektera var 5:e-10:e cm över hela schaktningsytan ner till orörda kulturlager. Detta utfördes bland annat i Gamla Uppsala förra året. Tyvärr är detta dock ännu inte praxis. Ofta är det en kostnadsfråga, då det saktar ner schaktningen.

Personligen är jag för en mer tillåtande metalldetekteringslag, gärna med någon sorts utbildning i fyndinsamling och inmätning som leder till något sorts "körkort".

--- Slut citat ---


Bra det där med att man tydligen börjat ta tillvara på även de översta jordlagrens information, om än bara i undantagsfall!
Hur skulle du vilja att man mäter in ett lösfynd från exempelvis åkermark? GPS-koordinater, eller skulle det räcka med att ange fältets centrum i förhållande till rikets koordinatnät?
Att du skulle kunna tänka dig ett körkort för metalldetektering tycker jag är toppen! :)


Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion