Författare Ämne: En fråga till de tränade ögonen från en amatör  (läst 6420 gånger)

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
En fråga till de tränade ögonen från en amatör
« skrivet: januari 14, 2011, 21:02 »
Jag var i Bara, utanför Malmö, och spelade golf på den nya dyra PGA anläggning och noterade en höjd med träd och en cirkulär struktur  som inte ser naturlig ut.

Jag bedömer att höjden är 10 meter hög och 50-60 meter i diameter. Kullen/Höjden ligger ganska nära Torups slott.

På hitta ser det ut så här: http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?ShowSatellite=true&cx=1334439&cy=6162648&pointX=1334439&pointY=6162648&name=Bara+44%3A1&z=5

I Riksantikvarierts register heter fyndet : RAÄ-nummer Bara 44:1

Höjdbeskrivningen och omkretsen är, som sagt, större i verkligheten så jag misstänker att man hittat en mindre del på toppen. Jag tänker på den del som hittats och inte fraktats bort.

Hur går ni erfarna arkeologidetektiver vidare?

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: En fråga till de tränade ögonen från en amatör
« Svar #1 skrivet: januari 17, 2011, 09:58 »
Som jag tolkar dig så skulle du vilja ha det till att själva kullen med sina 50-60 meter är en stor fornlämning, eller? Typ storhög eller fornborg? Fornminnesinventerarna, när de var där 1985, ansåg uppenbarligen att själva kullen var en naturbildning (de säger "markant moränhöjd"), där man placerat en 13-metershög på toppen (man kommenterar "Bra högläge").

Svårt att säga något utan att se anläggningen i verkligheten. 50-60 meter är ganska stort för att vara en fornlämning, men inte omöjligt (högarna i Gamla Uppsala är 55-70 meter i diameter). Å andra sidan vet jag att naturliga moränbildningar i Skåne kan "luras" - de kan se ut som uppbyggda av människohand - vore bra att släpa dit en kvartärgeolog och titta på kullen för att bedöma om den är naturlig eller inte.

/Mats

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: En fråga till de tränade ögonen från en amatör
« Svar #2 skrivet: januari 17, 2011, 17:23 »
Tack för svaret Mats. Jag skall åka dit och titta igen men det är fullt möjligt att naturen har skapat detta.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: En fråga till de tränade ögonen från en amatör
« Svar #3 skrivet: januari 18, 2011, 09:25 »
Ja det finns ju lite saker man kan betrakta för att bedöma om det är en naturbildning. Kullen kanske inte är så regelbunden som den ser ut vid en hastig anblick. Ofta har ju naturen en förmåga att skapa långsträckta eller något oregelbundna former, blir sällan helt cirkelrunda skapelser (som en tillverkad storhög oftast brukar vara).
Likaså kan man ju se om det finns något eller några flyttblock som inlandsisen lagt på kullen - även om människan också som bekant kan flytta block så finns det en storleksgräns där. En mänskligt gjord kulle brukar vara ganska befriad från stenmaterial överhuvudtaget, i alla fall inte speciellt blockig.

Man måste också tänka sig bort från dagens vegetation - ibland kan t.ex. en åkerholme sticka ut extra mycket idag för att den är trädbeväxt i ett omgivande åkerlandskap, men så såg det ju troligtvis inte ut under forntiden.

Sen är det väl förstås ingen tillfällighet att det ligger en gravhög på krönet av en fin moränrygg - om du uppfattar kullen som tilltalande så gjorde nog forntidsmänniskan det också, och tyckte att det var en perfekt plats att placera ett väl synligt gravmonument.

/Mats

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: En fråga till de tränade ögonen från en amatör
« Svar #4 skrivet: januari 18, 2011, 20:52 »
Hej,

Hittar man ett bronsålders eller järnåldersfynd på en höjd liknande denna tyder det på att det är ett naturligt fenomen, det har inte jag några tvivel om.

Och det är rätt utgångspunk, att kullen/höjden är naturlig, tills att motsatsen är bevisad.

 I fornsök står det att fritexten inte är kvalitetssäkrad.

Tack för tipsen och att ha en kritisk utgångspunkt.

Utloggad Ola Nilsson

  • Medlem
  • Antal inlägg: 67
SV: En fråga till de tränade ögonen från en amatör
« Svar #5 skrivet: januari 19, 2011, 06:58 »
I fornsök står det att fritexten inte är kvalitetssäkrad.

Det står det för alla objekt i fornsök (tror jag), och innebär nog bara att man inte dubbelkollat att den inknappade texten stämmer med det skannade originalet.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: En fråga till de tränade ögonen från en amatör
« Svar #6 skrivet: januari 20, 2011, 18:30 »
Fritexterna i Fornsök är inskrivna under lång tid och ofta av folk utan arkeologisk utbildning (tänk arbetsmarknadspolitiska åtgärder) och därför finns den märkningen. Den tas dock bort när fornlämningar kvalitetshöjs av olika anledningar. Gällande äldre inventeringar så finns ju alltid den scannade inventeringssidan om man vill dubbelkolla.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: En fråga till de tränade ögonen från en amatör
« Svar #7 skrivet: januari 22, 2011, 11:00 »
Tack för tipsen. Hela området, som numera är en dyr golfanläggning, har schaktats om, så det måste ha gjorts en större arkeologisk undersökning efter den information som finns på Fornsök, som kanske inte är publicerad ännu.

Jag tror att nya undersökningar gjordes nog 2005- 2007. Någon som har ett tips om var man kan hitta detta?

Thomas

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: En fråga till de tränade ögonen från en amatör
« Svar #8 skrivet: januari 22, 2011, 11:05 »
Sorry. Nu ser jag att det finns andra fyndplatser från denna senare undersökning på Fornsök.

Thomas

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: En fråga till de tränade ögonen från en amatör
« Svar #9 skrivet: mars 02, 2013, 15:13 »
Det är ett tag sedan jag ställde frågan men idag var det ett bra tillfälle att ta bilder av kullen eller högen. Vad tror ni. Är hela kullen konstruerad eller finns det en naturlig del med en tillagd hög?

Bilderna finns här.

http://www.flickr.com/photos/64543279@N07/sets/72157632897613702/

Thomas I

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: En fråga till de tränade ögonen från en amatör
« Svar #10 skrivet: mars 03, 2013, 16:56 »
Intill högen eller moränhöjden finns "Bara 40:1"

Citera
Tillägg dnr 321-2249-2008: Vid särskild undersökning 2008 framkom 18 härdar, 2 kokgropar och 167 övriga boplatslämningar i form av stolphål och gropar. 1 treskeppigt hus kunde identifieras, vilket dateras till äldre järnålder

Diametern på högen eller moränhöjden är enligt Google Earth 70-80 m.

Thomas I

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: En fråga till de tränade ögonen från en amatör
« Svar #11 skrivet: mars 03, 2013, 17:03 »
Det är nästan omöjligt att bedöma utifrån ett fotografi, vilket förvränger vinklar och skalor, men höjden förefaller väldigt flack för att var en storhög i hela sin omkrets. Jag skulle nog lita på inventeringens bedömning att det handlar om en mindre hög (13 m är dock ingenting att fnysa åt) på en naturlig höjd i landskapet. Jag skulle inte bli förvånad om hela höjden visade sig vara ett gravfält med ytterligare gravar som inte syns ovan mark runt omkring högen på toppen.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: En fråga till de tränade ögonen från en amatör
« Svar #12 skrivet: mars 03, 2013, 17:13 »
Tack för hjälpen Andreas. Jag gissar på en äldre del underst och en nyare tillagd senare på toppen.  Skall fundera på ytterligare kameravinklar och höjdmätningar. Vi golfare har verktygen.

Jag har gått runt på höjden och den är tuvig, inte kompakt.

Läget är också intressant eftersom ett av tillflödena till Segeå finns i närheten och denna plats ligger monumentalt i förhållande till ån(som mest ser ut som en bäck)

Thomas I

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: En fråga till de tränade ögonen från en amatör
« Svar #13 skrivet: mars 24, 2013, 12:36 »
Skall rätta till en felaktighet efter ett nytt besök:

Citera
Jag har gått runt på höjden och den är tuvig, inte kompakt.

Hela högen är kompakt. Jag har mätt upp den via karttjänster som Google och Bing. Diametern är omkring 70 m

Här är koordinaterna om ni vill kolla:
Longitud: 13.18087
Latitud: 55.56519

Min gissning är att det är en hög från äldre bronsåldern. Diametern är densamma som denna hög i Danmark.

http://da.wikipedia.org/wiki/Hoh%C3%B8j

Hohöj finns på bild här:

http://kulturarvsforening.dk/

Thomas I