Jag tror det finns ingen kort övergripande definition av ceremoniella vägar. Ta till exempel vägen mellan Eleusinion vid Akropolis i Athens och Eleusis. Detaljer av förberedande ceremonier som deltagande i eleusinska mysterier upplevde under vägen finns beskrivna i Pausanias - se t ex hans "Guide to Greece: Vol.1 - Central Greece", Penguin Classics.
Å andra sidan har vi de symboler och "vägar" på Nazca plateau. I en filmdokumentär sa lokala schamanen att de symbolerna gällde olika klaner av Nazca folk. För att uppehålla deras tillhörande t ex till kolibri-klanen, de måste vandra reguljärt längs konturer av kolibrin inom denna plateau. Apa- eller spindel- klanen hade sina separata identitets-stabiliserande ceremoniella vägar, etc. Bland såna komplicerade exemplen vill jag räkna också de äldsta av cart-ruts.
Sen har vi mindre exemplen av ceremoniella vägar. Ta t ex labyrinten i Chartres (ca 250 m lång) eller varför inte de meditativa stigar av munkar inom klosterliga trädgårdar, kallade "paradis". För 200 år sen, Goethe skrev om något som han kallade "Landets Själ". Att bli ett med den är en bortglömd konst, tycker jag. Men de bisarra vägar kanske utfördes ursprungligen för att nästa generationer kom ihåg ett sätt att utföra en sån ceremoni?