Författare Ämne: Är naturvetare duktigare än humanister?  (läst 3170 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Är naturvetare duktigare än humanister?
« skrivet: mars 27, 2013, 08:37 »
Kan arkeologer och andra humanister, samt samhällsvetere för lite om naturvetenskap? Är naturvetare duktigare än humanister? Kan naturvetarna mer om humaniora än tvärtom? Varför kan inte humaniora och samhällsvetenskap leverera "nyttiga" resultat på samma sätt som naturvetenskapen? avrför når inte humanisternas forskningsresultat ut till allmänheten i lika hög grad som naturvetarnas? Dessa frågor och fler ställs i en blogg av Birgitta Forsmann i Forskning och Framsteg.

Citera
Är naturvetenskap lättare än humaniora? Eller är naturvetare intelligentare än humanister? Vad beror det annars på att naturvetenskaperna, inklusive medicin och teknik, levererar så mycket mer än humaniora, inklusive samhällsvetenskap? Varför är det lättare att bygga atombomber än att få bukt med kriminaliteten?

Vi har tekniska kunskaper för att lösa de flesta problem, bland annat svält och sjukdomar i tredje världen, men vi har inte klarat av att skapa sociala rutiner för att få tekniken att fungera. Naturvetenskap och teknik har levererat, men humaniora och samhällsvetenskap hänger inte med. Den kunskap de borde kunna leverera har vi inte sett mycket av. Vad beror det på?

De två kulturerna

Vad tror och tycker ni?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Är naturvetare duktigare än humanister?
« Svar #1 skrivet: mars 27, 2013, 08:50 »
I en kommentar till en kommentar så berömmer i alla fall Birgitta Forsman  de exempel på hur arkeologer använder naturvetenskapliga resultat på ett bra sätt som förekommer i Jonathan Lindströms bok Bronsåldersmordet.

Citera
Jag håller just nu på att läsa "Bronsåldersmordet" av Jonathan Lindström, och han demonstrerar verkligen hur många olika vetenskapsgrenar, inte minst naturvetenskapliga, som har bidragit till att kartlägga vad som hände Granhammarsmannen för tre tusen år sedan.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
SV: Är naturvetare duktigare än humanister?
« Svar #2 skrivet: mars 27, 2013, 09:01 »
En reflektion är att naturvetenskapliga discipliner oftare kan verka i laboratoriemiljö än de humanistiska.

Visst kan humanister analysera i laboratorier, men det handlar om att verifiera delar, inte helheter, typ.
"Järnet i yxan kommer fån X-området"

Men ta ett exempel, Cypern.
Det är omöjligt att jämföra dagens Cypern med ett alternativt Cypern - utan en jättelik banksektor - för att laboratorievägen försöka komma fram till hur banksektorns utveckling har påverkat landet.


Denna ganska stora skillnad i förutsättningar tror jag påverkar inte bara förmågan att nå verifierade resultat, utan kanske även i någon mening arbetssätt och synsätt hos både humanister och naturvetare.

Min egen bakgrund är företagsekonomi och ju äldre jag blir desto mer inser jag att det är en disciplin som har långt mer att göra med psykologi än matematik.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Är naturvetare duktigare än humanister?
« Svar #3 skrivet: mars 27, 2013, 09:17 »
För några år sedan kom det ut en bok som heter Humaniora i Sverige. Där tas b la frågan upp om inte humaniora har fallti offer för alltför många ideologier och modenycker. Så här står det i en anmälan av boken i FoF.

Citera
... men visst har Nordin sina poänger i kritiken av dagens humanistiska forskning som tycks besatt av mångkulturalism, feminism, queerteori, postkolonialism och poststrukturalism. Begreppen och modetermerna haglar ibland lite väl tätt när man läser ny humanistisk forskning....

Humanioras kris?


Är det lättare att förvirra sig in i ideologi och filosofiska hugskott inom humaniora än inom naturvetenskapen?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Är naturvetare duktigare än humanister?
« Svar #4 skrivet: mars 27, 2013, 12:43 »
Jag tror att det har med olika synsätt på världen att göra; humaniora kan nog uppfattas en smula abstrakt för den som mer blint förlitar sig på siffror och diagram. Hur mäter man värdet på något som i första taget inte låter sig nedmonteras i ettor och nollor? ;)
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Spiring

  • Stammis
  • Antal inlägg: 164
SV: Är naturvetare duktigare än humanister?
« Svar #5 skrivet: mars 27, 2013, 13:56 »
Jag misstänker att den naturvetare som "blint förlitar sig på siffror och diagram" troligtvis är en tämligen usel naturvetare.
Gitarristens vardag:
Upp ur sängen
Klia strängen

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Är naturvetare duktigare än humanister?
« Svar #6 skrivet: april 01, 2013, 08:24 »
Min fördom baserat på uppsatsskrivande både inom humanistiska ämnen och naturvetenskapliga ämnen är att naturvetare är "impulsiva unga" som inte är rädda ifall deras forskning motsäger annan forskning. Humanister är mer "trötta pensionärer" som hellre diskuterar teorier och är rädda för att deras forskning ska motsäga gällande status quo.