Övrigt > Utbildning

Är svenska studenter mer självgoda och oreflekterande?

(1/3) > >>

Piankhy:
I en krönika i DN jämför Krzysztof Bak, docent i litteraturvetenskap vid Stockholms universitet, svenska studenter med sina kontinentala motsvarigheter. Han tycker sig hos de svenska studenterna se en brist på nyfikenhet, på frågor, utan istället verkar det som om de tycker att de redan besitter alla svar. Särskilt tycker han sig se ett icke reflekterande synsätt hos de som studerar historiska ämnen.

Ett par citat ur krönikan:


--- Citera ---Det som skiljer mina svenska studenter från deras kontinentala kolleger är – vill jag mena – att de tenderar att ge färdiga svar innan de ens börjat fråga. Resultatet är att deras svar får en stängd och ganska självbespeglande karaktär.
--- Slut citat ---


--- Citera ---Det är mycket vanligt att studenter driver den sortens anakronistiska svar i riktning mot moraliska omdömen. De klassiska författarna läxas upp för att de berömmer krig, för att de inte tillräckligt stöder arbetarklassen, för att de tjänar patriarkatet, för att de förtrycker minoriteter etcetera. Det är förstås naturligt och oundvikligt att relatera gamla texter till våra samtida moraliska normer …. Men våra svar måste samtidigt inbegripa självreflekterande frågor.
Den kritik mina studenter vid Stockholms universitet brukar formulera mot antika och medeltida författare bygger i regel på begrepp som konstruerades minst tusen år efter de berörda författarnas död. Studenter öppnar alltför sällan den sortens metareflektion. I deras ögon är de gamla författarna helt enkelt onda eller dumma.
--- Slut citat ---

Svenska studenter har alla svar – men inga frågor

supergeten:
Låter som han beskriver en helt vanlig kulturskribent i Sverige...


gangrade:

--- Citat från: supergeten skrivet mars 15, 2013, 13:05 ---Låter som han beskriver en helt vanlig kulturskribent i Sverige...

--- Slut citat ---

Japp, och merparten av alla deltagare här inne, mig själv inbegripen.  :D

Kungsune:
Betvivlar bara att det skulle vara något utmärkande för svenskar. Tycker nog att man kan applicera hans tankar på de flesta författare oavsett språk eller gender. Vi har ju exempelvis alla historiker som förkastat romerska kejsare utifrån nutidsperspektiv. Dessa författare är mycket sällan svenskar. Har han några jämförande exempel i krönikan eller är det bara ett infall?

supergeten:

--- Citat från: gangrade skrivet mars 15, 2013, 13:10 ---Japp, och merparten av alla deltagare här inne, mig själv inbegripen.  :D

--- Slut citat ---

 ;D
Möjligen, oerhört trist dock om vi idag lär våra studenter att det finns en bestämd sanning, att håna det gamla och att inte reflektera.


Så illa får det ju inte vara.


Edit: jag anser att Maja Hagermans krav på "varningstext" i Tacitus är ett bra exempel på hur illa det blir när "man vet bäst".

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion