Författare Ämne: Mædelir. Ett försök till tolkning av sjönamnet Mälaren  (läst 51347 gånger)

Utloggad Wurner

  • Medlem
  • Antal inlägg: 33
SV: Mædelir. Ett försök till tolkning av sjönamnet Mälaren
« Svar #60 skrivet: mars 26, 2015, 10:19 »
Andra kan påstå att dom romerska gudar och dagnamn kan härledas från dom forn-nordiska/forn-germanska/old-keltiska...

Loke-teorin är ju ytterst sökt. Inte minst eftersom man hos finska grannar hittar "saunan-päivä" som begrepp för "lödge-dagen" - alltså dagen då man tar bastu och bad (med lödga, lödder, skum, tvättmedel)...

Både på Wikipedia och i Rausings artikel beskrivs hur sjudagarsveckan gått från Mesopotamien till Grekland, via Rom till övriga Europa, med källhänvisningar (vilka jag inte tittat närmare på). Sjudagarsveckan var inte universell världen öven, det blir också tydligt när man ser på Wikipedia (eng. Wikipedia - week), t.ex. finns språkliga och historiska indicier på att förkristna kelter och balter hade veckor med avvikande antal. Visst skulle det kunnat uppstå en sjudagarsvecka i norden oberoende av greker och romare och man skulle kunnat välja namn på 6/7 dagar så att de korrelerar med romerska gudar/himlakroppar men det finns mig veterligen ingen bra anledning att misstänka det.

Loke-hypotesen har väl en del som talar för sig (beskrivet i Rausings artikel) men enligt mig är det inte tillräckligt för att vara övertygande, dock tillräckligt för att vara intressant. Det skulle vara till hjälp att veta vad lögar-hypotesen har på fötterna egentligen - vilket är första nedtecknade användandet av ordet "lördag" på nordiskt språk? Kan det då tydligt härledas till löga men absolut inte till Loke (eller äldre varianter av dessa ord)? Är datumet så sent att man kan tänka sig att Loke redan hunnit förvanskas till löga? Att det finska ordet har med tvätt att göra skulle eventuellt kunna bero på att lördag översattes till finska från nordiska först när omvandling till lögardag fullbordats. Lögarhypotesen verkar rimlig om det stämmer som anges på flera ställen att nordmän tvättade sig en dag i veckan men är det verkligen belagt att de gjorde det? Är den uppfattningen kanske baserad på tolkningen av lördag=lögardag och alltså ett cirkelresonemang?

Jag tycker att Rausings idé är värd att utforskas vidare, (därmed inte sagt att jag är övertygad om att den stämmer!), såvida det inte finns mycket goda belägg för uppfattningen om lögardagen som jag inte känner till.

(ursäkta att jag babblar på om detta i denna tråd, vill någon fortsätta diskutera detta kan jag starta en ny tråd)

P.s. - tydligen har Jan Ekermann skrivit en bok om Lokehypotesen - "lögardagsgåtan". Jag sätter den på läslistan och skriver en liten tråd om och när jag läst den.

Utloggad Castor

  • Veteran
  • Antal inlägg: 864
SV: Mædelir. Ett försök till tolkning av sjönamnet Mälaren
« Svar #61 skrivet: mars 26, 2015, 19:50 »
Kan inte Mälaren ha samma etymologi som Mälarhusen?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mälarhusen

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
SV: Mædelir. Ett försök till tolkning av sjönamnet Mälaren
« Svar #62 skrivet: mars 26, 2015, 20:13 »
Undervattens sandbankar som ändrar läge hela tiden heter "przemial" hos pråm-ledare på Wisla floden i Polen.
Det anspelar på malning av mjöl. ("prze-" är lika med "över-")