Jo, det tror jag stämmer. Kung Agne, och tror jag även Olof Haraldsson.
Dessa myter känner jag inte till?
Myter stod i 'citationstecken'.
Syftade helt enkelt på dom ortnamn du visade till i ditt första inlägg (maelisaker, maelersaker, Melsaker, Melesaker, Mälby, etc.). Ursäkta förbistringen.
Dessa ortnamn berättar ju små historier i sej - eftersom dom kommunicerar mening och betydelse - ofta som ett resultat av historiska traditioner som varit
muntliga - men fästs till mening och lokalitet, genom en kombination av lokal topografi (mael/mäl, vall, vik, strand, slätt, etc.) i kombination med sociala/kulturella traditioner (aker, bo, borg, bygd, by, hov, hult, torg, tun, etc.).
Hur som. Det andra skälet till varför jag tror på en annan tolkning av Mälarnamnet, är att den etablerade förklaringen (ungefär Grussjön) inte håller måttet.
Instämmer.
Utgångspunkten för tolkningen "älvbrädd" och "grus" är ungefär som tagit ur en synonym-ordbok för korsords-lösare. Detta är inte definitioner baserade på ordroten ('mäl') och hennes primära betydelse, men på rena associationer. Lite underligt i grunden...
Det nordiska begreppet 'mäl'/'mael'/mæl (no)/melli (fin) relaterar till "den branta kanten", där brädden stupar mot djupleden av älven eller sjön. En mäl har att göra med topografin - alltså terrängen (här i älven) - inte med geologin eller vattnet iofs.
Dessa 'mälar' uppstår gärna där en älv eller ett större älvsystem strömmar ut i grunda fjordar med massiv lera i botten. När lervallarna stiger ur havet kommer älv-lederna gräva raka kanter efter en djupled, där strömmarna är effektiva större delen av året. I Mälardalen är detta speciellt, eftersom man har haft en starkt medverkande ebb och flo som ständigt hjälpt till genomströmma landskapet och göra 'mälar'. Därmed behåll man trygga skeppsleder in i landet - också efter att landskapet hade höjt sej som värst.
Dessa 'mälar' verkar nu hursomhelst som ett vettigt utgångspunkt för en vidare analys. Endera av dom finns i dag ovan vatten, som 'vallar' och branter. Fler borde finnas omedelbart vid eller utanför endera stränder efter Mälarns centrala delar. Man kan ju kolla upp flera djupleder - och kolla om man inte hittar fler 'mälar'.
Hade varit intressant att få höra hur det egentligen står till med denna topografi...