Författare Ämne: Tror vi mer på en artikel om den innehåller matematiska formler?  (läst 2595 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Tror vi mer på en artikel om den innehåller matematiska formler? Svaret verkar vara ja på den frågan enligt en studie utförd av Kimmo Eriksson, professor i matematik vid Mälardalens högskola. Han lade in meningslösa matermatiska formler i abstracten till human- och samhällsvetenskapliga artiklar och det visade sig att de då bedömdes vara av högre kvalitet.

Citera
Det finns en ohälsosam respekt för matematik när den används i forskningsområden som traditionellt inte är matematiska. Det menar Kimmo Eriksson, professor i matematik vid Mälardalens högskola.
– Jag bestämde mig för att undersöka saken närmare. Det visade sig att om man lägger in en irrelevant matematisk formel i en sammanfattning till en vetenskaplig artikel, bedöms den vetenskapliga kvaliteten vara högre än utan den matematiska formeln, säger Kimmo Eriksson.


Övertro på ekvationer
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
Visst - även matematiker är regerat av sitt omedvetna behov för mening i tilvaron. I kölvattnet av Gauss, Bohr, Einstein och modern partikkelfysik har man även etablerat en religiöst dyrkande av matematiken. Nu finns allt i  kvanter och moduler - och ämnet får tydligen anses vara 'den högare vetenskap'. Bland rader av amatører hör man även slagord som "Allt är matematik".

Enkla och fundamentalistiska svar är frästande - inte minst när dom kommer i färdiga moduler. Tyvärr går alldeles för många, presumptivt vettiga människor på denna limpinne - inte minst under trycket av ett fastlagd pensum. Dagens krav till akademiska färdigheter handlar kanske för mycket om kunnskap som kvantiteter häller än som kvalitateter.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
Jag är av en annan mening, då matematik alltid tett sig som ytterst meningslös och ointressant.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad sjovik

  • Medlem
  • Antal inlägg: 74
  • Mitt ego
Visst tycks en artikel med matematiska formler, eller annat vetenskapligt mumbo-jumbo, vara mer trovärdig. Det visar väl reklamen för skönhetsprodukter t ex. Tyvärr finns motsvarande fenomen också på ett annat sätt. Om en professor gör ett uttalande, så får det större tyngd än om en ickeprofessor säger samma sak, även om professorn är professor i något helt annat ämne än det som behandlas. Det har nog en och annan "amatörforskare" fått erfara, eller..?