Författare Ämne: Runstenens materiella förändring över tid.  (läst 4246 gånger)

Utloggad Magnus Borås

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
Runstenens materiella förändring över tid.
« skrivet: oktober 09, 2005, 23:39 »
Hej forumkamrater.
Fann detta forum och har nu ägnat sista timmen åt att läsa inlägg och finna mycken kunskap om vitt skilda ämnen.
Jag hade hoppats att få bolla lite idéer till min kommande Buppsats med dom som vill och kan bidra.

Jag skulle vilja skriva om, eller snarare ta reda på om det skiljer sig i materialval mellan tidiga och sena runstenar. Har det med andra ord varit "mode" i att rista i granit under en period eller på en viss plats för att senare skifta. Kan man i så fall se att material till resta runstenar hämtats långväga ifrån? Svårighet men denna punkt är ju att många stenar flyttats från sin ursprungliga plats osv.
Kanske kommer jag fram till att inget skiljer mellan yngre och äldre stenar, men den slutsaten är ju också något att skriva om i så fall.
Har någon tips på litteratur, eller besitter ni själva stora kunskaper om runstenar i er omedelbara närhet?

Mvh Magnus

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
Runstenens materiella förändring över tid.
« Svar #1 skrivet: oktober 10, 2005, 08:58 »
Mitt tips är att du laddar ner Nordisk rundatabas (http://home6.swipnet.se/~w-61277/rundata/pc.htm).

Om du zippar upp den så ser du att mycket av datat i den finns i form av tabeller som du kan öppna i t.ex. Excel eller Access. Då varje post har både ett daterings- och ett materilavärde borde det vara enkelt att analysera eventuell korrelation mellan material och datering.

Det kan nog också vara värdefullt att bryta ner analysen rumsligt - val av material borde ha ett samband med lokalt tillgängligt material.

/David

Utloggad Magnus Borås

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
Toppen
« Svar #2 skrivet: oktober 10, 2005, 09:26 »
Man får tacka, detta var ju utmärkta tips om hur man kan komma vidare. Jag skall genast ladda ner filen och packa upp den.
Jag återkommer säkerligen med fler frågor...

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Runstenens materiella förändring över tid.
« Svar #3 skrivet: oktober 10, 2005, 10:22 »
När vi pratar om Mälardalen blir sandsten vanligare mot slutet av runstenstiden (sent 1000-tal/1100-tal) och då främst i anslutning till kyrkorna. Eftersom sandsten inte är särskillt vanligt naturligt förekommande i Mälarlandskapen så indikerar det att man medvetet har valt just sandsten av en anledning (mode? status? lättarbetat material?) och transporterat den till kyrkan, oftast längre sträckor. Det finns t ex runstenar vars sandsten kan ha transporterats ända från Gävletrakten.

Litteraturtips:
Sandstone Runestones – The use of sandstone for erected runstones av Stefan E Hagenfeldt & Rune Palm

Lycka till!

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Magnus Borås

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
Runstenens materiella förändring över tid.
« Svar #4 skrivet: oktober 10, 2005, 18:17 »
Tack så mycket för tipset Gorm. Detta ämne verkar ju bara bli mer och mer spännande, undras hur jag skall kunna få ner det till B nivå och inte göra det för omfattande, nåja...börjar jag väl skriva så skall det mesta nog lösa sig tror jag..hehe..
Men mycket bra info om sandstenen. Här finns helt klart mycket skoj att lära sig från många på forumet, jag bockar och bugar.

tack
/Magnus