Författare Ämne: Dialekt&ortnamnsarkivet i Skåne läggs ner  (läst 4640 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Dialekt&ortnamnsarkivet i Skåne läggs ner
« skrivet: juni 16, 2013, 22:16 »
Dialekt&ortnamnsarkivet i Skåne läggs ner för att spara 3 miljoner. Jag anser att ortnamnens ursprung har historiskt intresse och att arkivet bör vara kvar i Skåne. Sälj företagsekonomiska institurionen i Lund istället!

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Dialekt&ortnamnsarkivet i Skåne läggs ner
« Svar #1 skrivet: juni 17, 2013, 12:30 »
F-n vad ruttet; det finns som sagt mycket annat man kan spara på.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Dialekt&ortnamnsarkivet i Skåne läggs ner
« Svar #2 skrivet: juni 17, 2013, 19:45 »
Riktigt tråkigt att höra! jag har själv använt deras tjänster vid ett flertal tillfällen.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Dialekt&ortnamnsarkivet i Skåne läggs ner
« Svar #3 skrivet: juni 18, 2013, 00:31 »
Men de skånska ortsnamnen kommer väl att vårdas av SOFI?  Det funkar ju utomordentligt för oss andra, så det verkar faktiskt onödigt att just Skåne ska ha ett eget institut för detta?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Dialekt&ortnamnsarkivet i Skåne läggs ner
« Svar #4 skrivet: juni 18, 2013, 07:35 »
Nja, så enkelt är det inte. Antingen magasineras alltsammans och blir oåtkomligt och kommer sannolikt att försvinna med tiden i s.k. gallring (vilket är det troligaste senariet), eller så överflyttas det till Stockholm och blir oåtkomligt för alla som vill ta del av detta enorma och unika material från sydsverige. Vi får inte glömma att det i arkivet finns mängder med äldre material om Sveriges sydligaste landskap. Ursprunget i samlingarna är de gamla sydsvenska landsmålsföreningarnas (Skånes, Hallands, Smålands och Kalmar-Blekinges) samlingar som går tillbaka till 1870-talet.
Då kan man ju säga: - Javisst men det finns ju tillgängligt i Stockholm. Själv har jag varit utsatt för detta problem - för det är ett problem. Att forska och söka i arkiv tar tid. Först ska man lägga ner en tusenlapp för att resa till Stockholm, sedan ska man lägga till några tusenlappar till för att övernatta om man ska arbeta i arkivet några dagar. Detta är inte vad jag menar med att göra vårt kulturarv tillgängligt. Men då kan man ju alltid säga: - Men vi kan göra det digitalt. Innan sådan sker skulle emellertid t.o.m. mina barn uppnått pensionsåldern. Har man inga småpengar - för det är det det är frågan om - att hålla denna delen av vårt kulturarv levande har man minsann inga pengar att senare arbeta vidare med materialet.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Dialekt&ortnamnsarkivet i Skåne läggs ner
« Svar #5 skrivet: juni 18, 2013, 08:51 »
Nja, så enkelt är det inte. Antingen magasineras alltsammans och blir oåtkomligt och kommer sannolikt att försvinna med tiden i s.k. gallring (vilket är det troligaste senariet), eller så överflyttas det till Stockholm och blir oåtkomligt för alla som vill ta del av detta enorma och unika material från sydsverige. Vi får inte glömma att det i arkivet finns mängder med äldre material om Sveriges sydligaste landskap. Ursprunget i samlingarna är de gamla sydsvenska landsmålsföreningarnas (Skånes, Hallands, Smålands och Kalmar-Blekinges) samlingar som går tillbaka till 1870-talet.
Då kan man ju säga: - Javisst men det finns ju tillgängligt i Stockholm. Själv har jag varit utsatt för detta problem - för det är ett problem. Att forska och söka i arkiv tar tid. Först ska man lägga ner en tusenlapp för att resa till Stockholm, sedan ska man lägga till några tusenlappar till för att övernatta om man ska arbeta i arkivet några dagar. Detta är inte vad jag menar med att göra vårt kulturarv tillgängligt. Men då kan man ju alltid säga: - Men vi kan göra det digitalt. Innan sådan sker skulle emellertid t.o.m. mina barn uppnått pensionsåldern. Har man inga småpengar - för det är det det är frågan om - att hålla denna delen av vårt kulturarv levande har man minsann inga pengar att senare arbeta vidare med materialet.


Jag förstår olägenheten, inte tu tal om det. Men det är ju inte så att att det finns direkt tillgängligt idag heller om man bor i Blekinge, då har man ju just den situation med resor och boende som du beskriver.


Och för de som forskar på låt säga dialekter och mål i hela landet måste det ju bli en stor besparing att ha allt samlat på samma ställe.


Det är alltid svårt det där med centralisering, det finns både för och avigsidor.



" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Dialekt&ortnamnsarkivet i Skåne läggs ner
« Svar #6 skrivet: juni 18, 2013, 10:59 »
eller så överflyttas det till Stockholm och blir oåtkomligt för alla som vill ta del av detta enorma och unika material från sydsverige.

Nu ligger väl SOFI i Uppsala, men det är väl av mer akademisk betydelse.

Jag förstår problematiken, men samtidigt så har väl alla som inte är skåningar men inte heller mälardalsbor haft samma problem hela tiden? De som bor i Norrland eller VG har ju varit tvungna att ta sig till Uppsala för att få tillgång till SOFIs arkiv. Det optimala utifrån den aspekten skulle förstås vara att alla delsamlingar förvarades lokalt, men det finns ju nackdelar med det också och skulle det vara försvarbart rent ekonomiskt?

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Dialekt&ortnamnsarkivet i Skåne läggs ner
« Svar #7 skrivet: juni 18, 2013, 16:56 »
Nu är det nog inte så att man skickar det till Uppsala. I Malmö, nabo till Lund, älskar man att lägga ner bibliotek och lägga innehållet närmast oåtkomligt i magasin - så är man av med problemet. Så gjorde man vad det gäller t.ex. böcker med hela den s.k. Skånesamlingen - fullständigt unikt i sitt slag i Sverige - så kommer man också att göra med DAL:s arkiv. Efter en tid kan man sedan sätta igång att gallra för då är det inte längre någon som bryr sig.

Talet om att det är bättre att ha allt centralt köper jag givetvis inte. Om vi nu har ett fungerande "landsortsarkiv" finns ingen anledning att centralisera bara för att några politiker väljer att lägga pengar på annat. Och varför skulle det kosta avsevärt mindre om man tillför ett jättestort arkiv till ett redan existerande? Skulle man inte behöva någon personalförstärkning i Uppsala? Vi talar om ett mycket stort arkiv. Då kan man väl i stället integrera materialet i ett befintligt arkiv i Lund, minska kostnaderna från 3 miljoner till, låt oss säga, 1 miljon och för de pengarna ha en anställd och täckning för lokalbidrag. Nej, det är inte i grund frågan om pengar - det är frågan om en attack på vårt äldre nordiska kulturarv. 

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Dialekt&ortnamnsarkivet i Skåne läggs ner
« Svar #8 skrivet: juni 18, 2013, 17:56 »
De kanske ska köpa in koraner för pengarna istället.........?
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Dialekt&ortnamnsarkivet i Skåne läggs ner
« Svar #9 skrivet: juni 18, 2013, 23:50 »
Nu är det nog inte så att man skickar det till Uppsala. I Malmö, nabo till Lund, älskar man att lägga ner bibliotek och lägga innehållet närmast oåtkomligt i magasin - så är man av med problemet. Så gjorde man vad det gäller t.ex. böcker med hela den s.k. Skånesamlingen - fullständigt unikt i sitt slag i Sverige - så kommer man också att göra med DAL:s arkiv. Efter en tid kan man sedan sätta igång att gallra för då är det inte längre någon som bryr sig.

Talet om att det är bättre att ha allt centralt köper jag givetvis inte. Om vi nu har ett fungerande "landsortsarkiv" finns ingen anledning att centralisera bara för att några politiker väljer att lägga pengar på annat. Och varför skulle det kosta avsevärt mindre om man tillför ett jättestort arkiv till ett redan existerande? Skulle man inte behöva någon personalförstärkning i Uppsala? Vi talar om ett mycket stort arkiv. Då kan man väl i stället integrera materialet i ett befintligt arkiv i Lund, minska kostnaderna från 3 miljoner till, låt oss säga, 1 miljon och för de pengarna ha en anställd och täckning för lokalbidrag. Nej, det är inte i grund frågan om pengar - det är frågan om en attack på vårt äldre nordiska kulturarv.


Ja det är ju inget vidare öde. 

Visst finns det olika lösningar.  Själv skulle jag se fokusering och koncentrering av material som en försäkring mot tokiga lokala politiska nycker.  Att Malmö-regionen är i kris vet vi ju (märkligt, den där bron skulle ju ändra på allt..) och det är nog lite panik i lägren ibland när kostymen är alldeles för stor...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"